Google

Saturday, September 27, 2008

Saman Maksimum.... Satu Cadangan

Kepada pihak berkenaan, saya hendak mencadangkan saman maksimum (lebih dari Rm300) pada beberapa kesalahan jalan raya berikut:
1. Menggunakan laluan kecemasan tanpa sebab munasabah
- Saya hampir terbabit dengan kemalangan semalam apabila seorang pemandu tetiba memasuki lorong kecemasan. Nak kata cemas, tidak pula dihentikan kereta. Rupanya nak potong Q. Orang yang begini yang sebabkan jalan-raya menjadi sesak serta membahayakan orang lain terutamanya penunggang motosikal yang selalu berada di lorong kecemasan.

2. Memandu perlahan di lorong kanan / Menghalang kelancaran trafik
- Sikap ini akan menyebabkan orang lain menjadi marah. Kalau dinegara eropah, pemandu ini sudah dikenakan kompaun kerana menyebabkan kelancaran trafik terganggu dan menyebabkan pemandu lain terpaksa memotong di laluan kiri dan menyebabkan kemalangan mudah berlaku,

3. Memotong Q terutama di lampu trafik dan tol
- Sikap pemandu yang pentingkan diri sendiri.

4. Memasang lampu tinggi @ lampu berkuasa tinggi (Halogen)
- Pemandu yang pentingkan diri sendiri serta kemungkinan rabun malam dan menyusahkan pemandu lain. Menggunakan lampu jenis tersebut atau memasang lampu tinggi menyilaukan pandangan pemandu lain sekali gus boleh menyebabkan kemalangan

5. Menggunakan 'handphone' ketika memandu
- Sebabkan kemalangan

6. Memasuki lorong/laluan tanpa memberi signal dan secara mengejut
- Sebabkan kemalangan serta tidak prihatin terhadap keadaan persekitaran

7. Memberhentikan kereta dilaluan kecemasan tanpa meletakkan tanda kecemasan (pakai daun tak nampak di waktu gelap juga merbahaya)
- Membahayakan penunggang motosikal dan boleh sebabkan kemalangan

8. Lampu brek tidak menyala atau lampu belakang tidak menyala
- Penyebab pada kemalangan

Dalam senarai diatas, tiada saya senaraikan memandu had laju kerana jika pihak berkenaan membuat kajian terperinci dengan betul, senarai diataslah yang menyebabkan kemalangan sering berlaku. Dengan mengurangkan risiko diatas, maka tidak perlulah kita nak sibuk kuatkuasakan penggunaan tali pinggang belakang kerana punca kemalangan dikurangkan.
Mereka yang melakukan perkara diatas ternyata pihak yang pentingkan diri sendiri dan layak tidak dibenarkan berada diatas jalan raya kerana membahayakan orang lain.

Thursday, September 25, 2008

Teresa patut kena ISA lagi...

Kalau si Ahmad Ketua UMNO kena tindakan hanya kerana satu akhbar cina tu putar belitkan apa yang dia cakap, si Teresa ni patut kena tindakan juga. Walaupun katanya akhbar putar belitkan apa yang dia cakap... tapi yang diputar tu tak banyak... "makanan anjing" dengan "macam makanan anjing" bukan ke memberi gambaran yang sama.

Paling kelakar tu, anjing pun makan telur rebus ngan roti bakar.... kelakar sungguh anjing yang teresa jaga.... Saya hidup dikawasan balai polis selama 20 tahun dan selalu nampak keadaan dalam lokap polis. Kalau yang ditangkap atas kesalahan jenayah dan duduk dalam lokap pun sekurang-kurangnya makan nasi bungkus... apatah lagi tahanan ISA yang juga ahli politik. Mesti makanan lebih baik dari tahanan lokap itu. Sungguh dasar penipu teresa ni.

Lagi satu, teresa ni memang terkenal benda kecik yang pada orang biasa nak diperbesarkan, kononnya dialah paling teruk seksaan... hmmm... sudahlah dulu tak pernah minta maaf sebab salah bagi maklumat, sekarang pun tak nak minta maaf juga. Memang patutlah Si Ahmad tu pun tak minta maaf. Berat sebelah namanya tu.

Pada PAS, sendiri mau ingat lah. Betulke berkompromi dengan DAP ni kerana nak tegakkan syiar ISLAM, ke sebab gila nak berkuasa? Kalau orang lain disuruh minta maaf, kenapa tak syorkan si minah ni benda yang sama juga.. dia pun buat fitnah juga. Sendiri fikirlah.

Friday, September 19, 2008

Preventive is better than cure.... Simple but damn hard to follow

When we to hospital/clinic, a doctor will always said to us, preventive is better than cure. Why? why should we prevent something? Why it is better than cure it? If it already happen, how to prevent it, what to prevent, and why we put preventive measure when we should cure?

Well, in medical, if it is already happen, we try to prevent it from getting worse, we try to prevent it from infecting others and we try to prevent it from taking lives. Yes, we do cure, but once we prevent it, what ever medicine we gave should help to cure it better. But it is better to prevent it from happen anyway. We could save money, time, etc.

That is medical term... and used in medical environment. What about others? Is it we do detection and cure it, or we prevent it first, than detect if there is abnormal actions that re-act on the prevention measurements that cause us to upgrade or improve our prevention method.

For example, last few days, there were reports from KOSMO, clearly indicates the status of HALAL of a factory that produce food has expired in 2003 and the environment of the factory is damn worst.... should not be called as factory... a dump-side is better word. Where is the detection mechanism used by JAKIM and other bodies (Ministry of Health, KPDNHEP, etc) that should do regular checking @ detection on all factory that has HALAL certificates or produce food and beverages? What are they doing? Shouldn't they prevent it before getting worse? Why must wait for formal reports from people? Don't they have a system to monitor the expiration of HALAL certifications? Don't they have a system that keep track all factory that they should have some kind of spot-check and alert them on the time to make spot-check? That company has abuse a lot of rules and has making profit for 5 years and what the get is just a compound of RM1000 and 2 week closed. Come on la... This is a serious offends. Don't know how many people has eat the taufu and has affected by all kind of bacteria (that don't react yet) and what they get is just THAT.

Another example of our bad habit of not preferring preventive measurement is road safety related issues. Last month, an express bus (from the same company that was not allowed to run the business for 2 months due to another road accident), involves in an accident. What is shocked (so call shock by the news paper, and perhaps PDRM and JPJ) is the driver has more than 10 summons and a warrant, and the bus has also more than 10 summons. What the hell is the bus still allowed to be operated and the driver still can drive? Where are PDRM and JPJ? Shouldn't they have a system to track all this? Shouldn't the system alert them and force them to do regular check and arrest or hold the bus from being operated? Where is KPDNHEP and LPKP that should prevent us from taking that kind of bus with personnality of crazy driver, using their power/rules by stoping the bus and that company from operate? Where is the PREVENTION? All they can think is to introduce new rules (people sitting behind must wear seat belt) that did not help at all in reducing road accident. Why can't they think of rules that reduce road accident which it is the major concern rather that small item that does not provide any significants in preventing road accident. Why can't they prevent road accident first before prevent injuries causes by road accident? Why they lost focus of making the journey and road safe?

Another example is moral of our teenagers. We prevent the teacher from doing necessary action to discipline our child and what we don't see and should prevent is the attitude of our child nowadays. We only detect what ever teacher did although the result is for our own good. What happen now? Can we cure? Is it easy or difficult to cure? It is now damn hard to cure this social issues. Youngster are now more freely and more actively doing something that they should not do at their age and teachers can't say anything. Thanks to Mom and Dad that do the unnecessary prevention and failed to detect the necessary actions.

Well, a normal bloggers, and normal people like me, I can't changed the world. But I can change myself, my family, and anyone closed to me. I can only use word and heart and doa @ pray to Allah as my power is limited to small group (family and friends).

What I hope is that all related bodies, rulers, etc do more PREVENTIVE action rather than DETECT and CURE as it might be too late once we detect and we won't be able to cure as much as possible with no prevention mechanism in place.

Monday, September 15, 2008

Atas Nama Hak Asasi....

Hak Asasi... hak yang dipelopori oleh warga barat kerana sikap terlampau keterbukaan mereka dalam segala hal. Namun apakah kebaikan yang dibawa dari hak asasi ini? Bukankah lebih banyak keburukan dari kebaikan?

Atas nama hak asasi, maka setiap individu tidak kira wartawan, professional, dato, tan sri, hatta budak sekolah sekalipun boleh berbicara mengenai apa sahaja tanpa pedulikan implikasi pada perhubungan antara kaum, agama, jiran tetangga, dan keluarga. Adakah ini baik? Adakah dengan memberi kebebasan seseorang itu berkata sesuatu, melepaskan segala yang ada terbuku di hati dari disimpan, tanpa membuat pertimbangan yang sewajarnya dikira baik dan untuk kebaikan?

Atas nama hak asasi seorang wartawan, maka dia bebas membuat sebarang liputan serta bebas menulis apa sahaja tanpa mendapatkan fakta yang benar dan tanpa membuat pertimbangan yang adil? Apakah ini tidak dinamakan fitnah seperti seperti yang dikarangkan oleh ustaz-ustaz dari sebuah parti?

Atas nama hak asasi manusia, maka penjenayah yang ditangkap kerana meragut duit orang sehingga mengorbankan nyawa orang, mesti dilayan dengan baik, sedangkan ketika dia melakukan jenayah, tiada dia mengambil kira hak asasi mangsanya itu? Malah polis pula dipersalahkan kerana hak asasi seorang penjenayah tidak dilindungi? Apakah mak bapak yang ditangkap itu tidak fikirkan hak asasi mangsa anaknya?

Atas nama hak asasi, maka seorang pelajar boleh membuat kurang ajar disekolah tanpa didenda dengan sewajarnya, dan atas nama hak asasi, maka si guru hanya boleh mengajar pelajaran dengan mengeluarkan skop pelajaran disiplin dalam mereka? Tidakkah kita terfikir hak asasi ini menjejaskan moral pelajar kita yang semakin hari semakin bermasalah dengan rempit, seks bebas, merokok, lepak, dan lain-lain?

Atas nama hak asasi, kita boleh mengeluarkan apa jua kenyataan yang kita suka dan melakukan apa jua yang kita suka?

Nampaknya kita telah menyalah-gunakan konsep sebenar hak asasi, malah SUHAKAM juga tidak mengkaji apakah hak asasi sebenar dan apakah yang sebenarnya berhak untuk kita lakukan yang boleh dinamakan hak mutlak apabila dilakukan. Kita hanya meniru barat, yakni memberi kebebasan, tetapi kita lupa menilai sejauh manakah kebebasan itu patut diberi, seluas manakah lingkungan kebebasan dan hak kita sebagai anak, pelajar, jiran, ketua kaum, ketua agama, guru, pemimpin, penulis, wartawan, ahli politik, dan seterusnya, apatah lagi jika seseorang itu beragama ISLAM.

ISLAM telah pun menggariskan hak asasi, hak mutlak, hak hakiki seseorang itu yang jauh lebih baik dari hak asasi yang dipopularkan oleh barat dan SUHAKAM. Apakah ustaz-ustaz di parti itu dan parti ini lupa betapa walaupun bebas didalam ISLAM dan setiap yang bernyawa itu mempunyai hak masing-masing (hatta tumbuhan melata dibumi), tetapi ISLAM telah jelas meletakkan satu titik noktah, satu garis putus, satu batasan akan kebebasan dan hak itu. Bukan semua itu terbuka dan bebas dilakukan atau diperkatakan. Bukan untuk mengongkong atau menghalang jauh sekali menjadi jumud, tetapi ia adalah teras untuk memelihara satu perhubungan agar keamanan dinikmati, kekayaan diwarisi, dan penghargaan dapat diberi.

Oleh itu, pada yang terlalu agongkan hak asasi untuk bebas menulis, mencetak, bercakap, bercerita, dan mengata, maka fikirkanlah, adakah kita telah meletakkan hak asasi seseorang itu sama atau kita hanya pentingkan hak kita sahaja. Andai begitu, maka itu bukan hak asasi lagi, itu lebih kepada nafsu dan kejahilan kita dalam mendefinasikan hak asasi sebenar. Kembalilah pada ISLAM, dalami dan fahami hak kita sebenar yang terkandung dalam ajaran ISLAM.

Dalam ISLAM setiap itu ada haknya dan setiap hak itu ada batasnya.

Monday, September 08, 2008

Tan Sri Khalid... MB kena jaga mulut sikit

Orang tua-tua cakap,
Kerana Pulut Santan Binasa, Kerana Mulut Badan Binasa
Cakap siang pandang-pandang, Cakap malam intai-intailah

Malah dalam ISLAM juga menyarankan kita kurangkan bercakap, dan berfikir dulu sebelum cakap, apatahlah lagi jika kita adalah pemimpin. Kerana beribu kebajikan yang kita lakukan boleh hilang dalam sekelip mata dek satu kesilapan mudah. Dan sudah menjadi satu budaya orang malaysia yang akan lebih ingat keburukan seseorang berbanding kebaikan yang telah ditaburkan walaupun mereka tahu bahawa kita semua insan biasa, makhluk kerdil di sisi Allah S.W.T, insan yang tidak akan dapat lari dari melakukan dosa @ kesalahan kecil.

Mungkin apa yang Tan Sri cakap ada betulnya, yakni andai ada masalah selangor yang perlu diselesaikan, ia merupakan agenda lebih baik dari masalah di kapar atau klang. Kalau ada permasalahan umum, baik diselesaikan dulu masalah umum dari masalah khusus kerana umum dikongsi semua orang, sedangkan khusus untuk tertentu sahaja. Selain itu, ada benarnya juga katanya bahawa dia mempunyai ramai exco serta ADUN yang bekerja dibawahnya. Semua telah diagihkan dengan tugas dan bidang tertentu, jadi tidak perlu dia turun padang andai dia mempunyai exco dan ADUN yang telah dipertanggungjawapkan melainkan orang yang dilantiknya tidur lena diulit intan. Mereka itulah yang perlu tunjuk muka terlebih dahulu bagi melahirkan simpati dan kemudian barulah Tan Sri akan turun. Barulah nampak orang bawahan bekerja dengan betul dan orang diatas mengagihkan kerja dengan betul dan pada orang yang berkelayakkan.

Namun begitu, mungkin dek kerana berada dikerusi panas (tak caya boleh tanya khir toyo dan mat taib), maka sudah ada nada-nada angkuh, bongkak, sombong, berlagak, dan sewaktu dengannya. Maka Tan Sri telah terlanjur kata melepaskan kata-kata yang kurang enak didengar oleh telinga, atau pertuturan Tan Sri disalah-ertikan maka dimanupulasi oleh wartawan tanpa mendapat penjelasan lanjut dari Tan Sri. Walau bagaimanapun, bagi saya tidak salah untuk Tan Sri memohon maaf dan memberi penjelasan sebenarnya agak reda kemarahan orang sana. Rasa saya orang PAS dalam gabungan tentu setuju kerana banyak diceritakan dalam harakah dan suara keadilan betapa mereka merupakan parti yang memahami nasib rakyat dan sanggup turun padang beri sumbangan sendiri. Jadi apalah salahnya Tan Sri luangkan masa sekejap melawat mereka. Apa pun, terlajak kereta boleh diundur, terlajak kata tanggunglah akibatnya.

Cuma sekarang bagaimana hendak mengatasi akibat itu, bak kata orang, kerosakan sudah berlaku, bagaimana kita kawal kerosakan agak tidak bertambah teruk (Damage Control).

Amerika... Jangan Kacau

Pada penyokong 2A (Amerika dan Anwar), lihatlah pada contoh terhebat masa kini, Afghanistan, Palestin, dan Iraq dimana Amerika sibuk membawa ideologinya serta campur tangan dalam menyelesaikan kononnya masalah rakyat disana (seperti cuba dilakukan disini). Lihatlah... Bukalah mata anda luas-luas, seluas mata memandang.

Lihatlah pada 'kebaikan' yang dibawa Amerika. Palestin sehingga ini dilimpahi 'rahmat' tidak terhingga hingga rakyatnya sentiasa 'gembira' menyambut kematian saudara, perang saudara (hamas dan fatah) masih berlarutan, ramadhan disambut bersama bom, peluru, dan sepak terajang sekutu Amerika.

Lihatlah juga ke'gembira'an rakyat Afghanistan dan Iraq yang kononnya dibebaskan dari diktator zalim (Taliban dan Saddam Hussein). Saban hari ada sahaja yang menangisi pemergian orang tersayang, yang jika tidak akibat letupan pengebom berani mati (mungkin juga amerika yang buat sebab tu bagi hancur mayat agar susah dikenal pasti dan senang nak menunding jari), sudah pasti akibat dari peluru askar amerika atau sekutunya yang kononnya teknologi canggih tetapi lebih banyak tersasar dari menepati sasaran.

Lihatlah juga negara yang kononnya mengamalkan demokrasi serta penentang ISA dan penahanan tanpa perbicaraan atau perbicaraan yang tidak adil. Tetapi bagaimana pula dengan tahanan MUSLIM di penjara guantonamo yang tidak dibicarakan serta tidak pula dibuktikan bersalah (sedangkan mereka sendiri mengagungkan pepatah berbunyi seseorang itu tidak bersalah sehingga dibuktikan bersalah). Lihatlah juga layanan mereka kepada masyarakat kulit hitam di sana.

Apakah ini negara yang kita hendak jadikan sahabat @ rakan? Apakah ini negara yang paling baik dijadikan contoh demokrasi? Apakah sistem negara hipokrit ini yang ingin kita ikutkan?
Terpulanglah pada semua... Dalam PR ada Ustaz-Ustaz, maka fikirkanlah ustaz ye.. Jangan kerana matlamat maka cara yang tak betul dihalalkan.

Sendiri ingat, sendiri fikir. Jangan sampai Sudah Terhantuk baru nak ngadah sudahlah. Buatlah yang perlu sebelum Nasi menjadi bubur. Andai sesat di hujung jalan, pulanglah ke pangkuan jalan. Berpeganglah pada tali yang betul, nescaya pasti kita selamat. Jangan terlepas mulut rimau masuk pula ke mulut buaya.

Lompat Si Katak Lompat....

Lompat Si Katak Lompat,
Lompat Lah Tinggi Tinggi,
Cepat lah Adik Cepat,
Cepat lah Tumbuh Gigi

Satu lagu pantun lama yang dulu dicipta untuk menidur atau bermain dengan anak-anak (yang kecil). Namun kini, lagu ini telah diubah suai mengikut peredaran zaman. Lagu yang dulu ditujukan pada anak-anak kecil bagi meredakan tangisan, kini diubah bagi mengembirakan orang dewasa yang gilakan kuasa, pangkat, nama, dan harta.

Lompat si katak lompat,
Lompat lah tinggi tinggi,
Kalau nak harta dan kuasa cepat,
Melompat lah lawan parti.

Apakah ganjaran yang akan kita dapat apabila kita melompat parti? Apakah kita akan diberi pangkat@kedudukan yang kita inginkan yang kononnya akan digunakan untuk membantu masyarakat sekeliling atau menambahkan koleksi harta kita? Mungkinkah parti yang kita lompat itu akan memberikan tempat yang kita idamkan? Tidakkah mereka juga mempunyai ahli yang juga inginkan kuasa? Kit Siang, Hadi, Karpal Singh, dan sekutu-sekutu mereka. Sudah lama mereka berada sebagai pembangkan, dan jika ada ahli kerajaan yang lompat bagi membolehkan kerajaan baru ditubuh, adakah mereka itu akan berikan tempat pada ahli-ahli yang baru lompat ini. Tidakkah mereka juga ingin menegakkan ideologi dan perjuangan mereka jika berpeluang? Tidakkah mereka juga inginkan pengikut mereka memegang tampuk pemerintahan? Jadi, kenapa kita hendak lompat sedangan ini masih jadi persoalan? Adakah Anwar hanya berjanji mulut atau ada perjanjian bertulis (hitam-putih) yang sah? Jika ada, tidakkah Anwar boleh dikatakan menggadai sahabat seperjuangannya (PAS & DAP) demi kuasa? Jika tidak, adakah ahli lompat yakin? Tak kan lah semua ahli ada jawatan dalam kabinet? 120 orang dan kesemuanya nak bagi jawatan penting? Tidakkan itu satu pembaziran jika berlaku? Sudahlah gaji dan elaun akan meningkat, pencen juga akan meningkat. Apakah ini dinamakan bijak?

Selain itu, dimanakah moral dan etika kita sebagai ahli parlimen yang dipilih diatas tiket BN jika kita menggadai maruah demi mencari sesuatu yang belum pasti? Atau jika kita ahli PR, adakah kita bermaruah juga jika menggadai ideologi perjuangan demi dunia yang sementara? Kit siang cakap tak akan terima orang jika kerana kuasa. Sini jelas 2 perkara. Pertama, jangan potong jalan aku, aku dah lama tunggu nak berkuasa. Kedua, bagaimana nak tentukan ahli lompat ini kerana depan cakap lain belakang fikir lain, cakap tak serupa bikin, menanam tebu dipinggir bibir, rambut sama hitam hati lain-lain... maka sukar dimengertikan apakah hajat sebenar disebalik janji dan kata-kata yang lahir dari lidah tak bertulang. Ahli yang ingin lompat, sedarkah kamu semasa pemilihan dulu, kamu berjuang atas satu warna (Biru) dan satu simbol (dacing), dan bukan simbol bulan, roket, mahupun ntah simbol apa ntah (nak kata mata, tak macam mata sebab mata orang asia coklat atau hitam, nak kata bulan sabit, pelik gak sebab satu tu bulan penuh, ini anak bulan je.. 2 belah lak tu... ntah le).

Apa yang akan terjadi jika ada lompat parti? Yang pasti:
1. Niat perjuangan ahli lompat tidak jelas serta pentingkan diri sendiri atau pentingkan kaum berbanding negara.
2. Hanya dapat dibutakan hati dengan taburan janji dan harta, maka tiadalah ikhlas dihati mereka yang kononya ikhlas semasa berkempen.
3. Merupakan contoh terbaik pengkhianat kerana berpaling tadah apabila saat diperlukannya, dia lari demi mengejar sesuatu yang tak pasti. Ingatlah jangan yang dikejar tak dapat, yang dikendung keciciran.
4. Tidak faham keinginan rakyat sebenar hasil dari gelombang politik baru-baru ini. Adakah rakyat ingin kita lompat parti? Atau rakyat ingin kita lebih dengar dan fahami masalah rakyat? Lebih kerap mengunjungi rakyat, lebih berjiwa rakyat, meletakkan kepentingan rakyat mengatasi kepentingan diri sendiri, peniaga, pemborong, penipu, dan seahli dengannya.
5. Akan hanya menjatuhkan lagi ekonomi kerana kestabilan ekonomi bergantung pada kestabilan politik. Lihatlah pada contoh-contoh negara luar, Amerika, Indonesia, Thailand, Pakistan, Afghanistan, Iraq, dan beberapa lagi negara yang suasana politiknya tidak stabil, lihat pada ekonomi mereka. Adakah rancak atau bertambah buruk?

Apa pun, yang pasti, jika adanya kejadian lompat melompat ini, yang 100% pasti mendapat impak paling teruk, ialah yang paling akhir dalam rantaian politik, yakni rakyat malaysia. Oleh itu, fikirkanlah semasak-masaknya, buatlah pertimbangan sewajarnya bukan kerana kepentingan diri, tempat, atau kaum, tetapi kepentingan rakyat malaysia keseluruhannya, tunaikan solat isthikarah (kalau orang ISLAM, kerana mencari petunjuk dari Allah S.W.T), berbincanglah dengan orang yang neutral bagi mencari jawapan yang pasti.

Paling mudah, hal rumah tangga perlu dibincang dalam rumah serta tidak perlu dibongkar pada jiran tetangga yang hanya akan memberi pendapat pada pengalaman yang belum tentu benar dan tepat, tetapi berbincanglah sesama sendiri demi memahami kehendak dan batas serta kelemahan dalam memperbaiki hubungan, dan seterusnya menjana satu kuasa pemulihan yang baik demi kebaikan rakyat malaysia seluruhnya.

Friday, September 05, 2008

Cayalah Dr. M... kenapa kita sahaja...

Dulu masa teresa kok tunjuk video kononya warga cina kena dera di dalam tahanan polis, kecoh hingga kena mintak maaf ke negara China... malah berminggu-minggu kena minta maaf... tetapi bila watak sebenar adalah melayu, tiada pula mereka-mereka yang kecoh itu meminta maaf... Malah teresa kok pun tak minta maaf pada pihak polis kerana menabur fitnah... menang lak tu..
Lepas tu Wee... lepas tu hindraf... lepas tu dan lepas tu ada lagi...
hmmm.... patutnya kalau nak kena biar adil... kalau orang melayu kena ISA kerana menghasut... bangsa lain pun patut kena sama... malah tak boleh tanding pilihanraya...
setuju sangat dengan Dr. M.... nak adil biar semua kena... tgk perlembagaan sikit....

Popular Posts

Official Google Blog

Humor @ xkcd.com