A journal written by orang kampung.. There is a place that you will never forget.... kampung


Thursday, January 17, 2008

Adik Sharlinie... Adakah kita tak fikir menggunakan cara lain?

Selain dari edaran gambar di media cetak dan elektronik, apakah tiada cara lain untuk mengesan kanak-kanak ini? Mungkin keluarganya serta kita semua patut adakan solat hajat secepat mungkin. Selain itu, tidakkah polis tak fikir untuk menggunakan cara lain? Pihak polis di Amerika sendiri pernah menggunakan khidmat orang-orang istimewa (yang berupaya merasa sesuatu ala-ala bomoh tetapi tidak menggunakan jampi). Saya pernah lihat didalam tv dimana beberapa kes yang tidak dapat diselesaikan menggunakan teknologi canggih oleh polis diselesaikan dengan bantuan mereka ini yang berupaya menjejaki berdasarkan gambar, imbasan, dan lain-lain.

Selain itu, kita juga mempunyai begitu ramai bomoh (kalau lingam pun pakai bomoh nak kuntau orang) tak kan kita tak nak pakai.. Tapi paki bomoh yang ok lah.. bukan nya bomoh yang depan baca lain lepas tu keluar ayat yang tak boleh difahami.

Adakah polis dah guna khidmat anjing pengesan?

Sebenarnya kita sepatutnya tidak terlalu bergantung dengan teknologi canggih. Adakalanya cara tradisional atau tanpa teknologi juga mampu membuahkan hasil.

Dan paling akhir, serahkan pada Allah S.W.T... Doa bebanyaknya

No comments: