Google

Tuesday, July 29, 2008

UMNO + PAS = PASUM ?

Jangan marah... ini hanya sekadar gurauan. Apa pun, langkah pertama yang dilakukan oleh kedua-dua parti yang dianggotai bumiputera dengan sebilangan besarnya beragama ISLAM demi menjaga perpaduan ummah dan masyarakat serta menjamin kestabilan politik dan ekonomi merupaka satu langkah yang tidak terlalu drastik, tetapi agak lambat. Sepatutnya langkah ini diambil lebih sepuluh tahun dahulu, dikala PKR yang kini lebih dianggotai penyokong anwar semata-mata baru ujud. Walau bagaimanapun, biar lambat dari tiada langsung.

Pada bangsa lain, ini bukan sebagai ancaman dan perbuatan khianat. Bangsa Melayu, terutamanya yang agamanya ISLAM, sentiasa menjaga keharmonian bangsa dan agama serta adat kesopanan dan kesusilaan dalam perhubungan. Tujuan utama disini ialah ingin menyatukan bangsa Melayu sepertimana kita lihat bangsa lain bersatu kerana bersatu itu teguh, bercerai roboh.

Walaupun dulu sebelum pilihanraya sudah ada ura-ura muzakarah ini, dan ada juga kata-kata pedas yang mengaitkan perjumpaan ini bagai minyak bertemu air, tidak akan bercantum selamanya, namun akhir-akhir ini, nampak ketara betapa minyak itu boleh dicantumkan dengan air setelah melalui beberapa proses penyaringan dan pemprosesan. Tetapi yang penting disini ialah sejauh mana keikhlasan perbincangan itu dan sejauh mana keinginan untuk berubah tanpa mementingkan hak dan kepentingan peribadi serta meletak jauh ideologi politik masing-masing. Ia hanya sekadar berteraskan tunjang yang utama yakni Memertabatkan Kembali Bangsa Melayu serta Memantapkan Sinar ISLAM di Malaysia dan seterusnya Menjamin Kesejahteraan Semua.... Ini pernah ujud dahulu, perlu diujudkan kini, dan dinikmati selamanya.

Moga perbincangan ini atau muzakarah atau muqabalah atau apa jua nama, namun menjurus kepada pucuk pangkal yang sama, akan diteruskan......

Monday, July 28, 2008

Singapura.... Tak habis-habis..

Inilah perangai anak didik israel... kurang ajar, biadap, tidak mengenang budi. Batu putih sepatutnya hak Malaysia kerana Singapura juga dulu adalah sebahagian dari Malaysia. Malah dari segi sejarah, singapura terhasil dari sultan yang sama membuka kota Melaka.

Malaysia tidak pernah menyakiti hati mereka... tidak pernah pula membuat sesuatu yang akan menyakiti jiran mereka... tetapi kenapa singapura suka benar menyalakan api kemarahan?

Pada rakyat malaysia yang masih bekerja di Singapura, atau dengan syarikat di singapura, atau suka benar pergi ke sana... tengoklah negara yang kamu laburkan duit kamu itu... Pada peniaga, jika nampak je plat nombor singapura... tinggikan harga barangan... biar mereka rasa sepertimana kita rasa... Sudah lama kita bersabar...

Thursday, July 24, 2008

5 advice for developing RIA and WEB application in Flex

1. Avoid embed containers inside other containers. Reducing use of relative size and relative position
When the element size in container is described by percent, any change of the size or postion will take the re-position for all subset in container. The calculation will be great if the level of embed is deep.
2. Using lightweight containers like Canvas As far as possible
Canvas is the smallest container and only support absolutely positioin. Most time it could instead HBOx and VBox. Besides, Canvas is a first choice for us when custom containers. It has basic container function and good expand ability.
3. Avoid using large components like DataGrid, AdvancedDataGrid

Large components have powerful function but need high requirement for memory and CPU. Because of the complexity, it is difficult to realize the skin, patterns and itemRenderer.
4. Using paging when deal with data
When using data type control, as far as possible to minimze the amount of showing data. For example Tilelist, it will create all the data whether need or not. It will waste large resoures. When ViewStack 、TabNavigator, etc. dealing with element, data will not be created until they’re shown first time. The unnecessary cost will be avoided.
5. setStyle and styleName
In fact,the skin of Flex components is a visual element. In process of components initialization, they will use current style(for example:styleName) to finish all the skin elements.If we reset the style, the size of components by setStyle, the postion will also be adjusted. Link to the first point, if components in a deep level embed container will cost large calculation.


Taken from ntt

Malaysian Made... Well Known and Never Listen

Proton, Perodua, Modenas, Naza, INOKOM, etc... All are malaysian production and has reached almost everywhere in the world. BUT, is the product damn GOOD; value for price; or it is the cheapest and affordable car for country like India, Indonesia, Thailand, China, etc?

I've bought Proton (still using it), have Naza bike, and has INOKOM ATOS, plus Kancil (temporary own) and Avanza (first batch and sold). All are either made by Malaysian or manufactured in Malaysia. AND ALL HAVE PROBLEMS either starts from the first year or right after the warranty period end.

For example, I bought Wira 1.3Gli on 2001 (but the engine was manufactured 2000 and that damn proton sales did not tell me that and it was my first car and I don't know much about car and don't know the fact behind it yet). First, I did not realize that the car door does not properly closed (there were gap and you won't realize with one look). Then I got problem with reverse gear (hard to push). Then, the spring out (had to change). When I went to Proton Service Center and mention that a few time, the same thing still happen (seem there is no changes and they only change according to what necessary written in the service booklet).

Then I bought Avanza. Although it is Toyota, but it was made at Perodua Factory. The first 3 months is ok. BUT, after one long journey (from KL to Kelantan), they were problem during corner. Some weird sound starts. Send to few service center and still happen. Lastly I HAD to request they drive with me to make sure they listen to the sound and ask them to check it. It turn out that the drive-shaft is the root couse. How can it happen and it was not even a year yet.

Then I bought NAZA bikes. For the first month it is ok. But it is DAMN FUNNY. It was Prisma 125 but it can only run 90 and it can goes to 100 when you are moving down and when it hiking, a Honda Kapcai 70cc can overtake this bikes. What else, their service center is damn worse. You will keep on hearing ringing tone and no one pickup. What else, if one tiny thing problem, you had to change all and it could cost you more than buying a new bike. What else, the spare-part is damn difficult to get.

Next is INOKOM ATOS. If it is Hyundai ATOS, I believe it is better. I've two issues with it and I've mention to their service center every time I went for service and still happen and I got fed-up with that. First, the reverse sensor. Sound funny, NOTHING BEHIND but it sound like you are close to hit something. Sometimes it is ok, but most of the time it does not help you. Next is the light at luggage room. Always ON when you opening you door. Damn STUPID. Next is the battery. You need to check every day. It will dry out very fast or even overcharge. I've raised the issues few times and lastly when I checked with them, they gave the same answer like Proton Service Center, Perodua Service Center, etc... "All of this car, malaysian car, is like this. If you are lucky, then you get a good car, else you will spend more money maintaining it"

BUT, the most bored @ fed-up @ tension is THOSE MANUFACTURER NEVER LISTEN.
Yes, most of malaysian still prefer buying proton or perodua or naza. WHY?
1. CHEAPER and LOW interest rate and therefore affordable.
2. It is gamble. After all it is local made and if anything, could go back to the manufacturer.
3. Trying to support malaysian made

IF given a choice with same price and interest rate, will they buy Toyota, Nissan, Mitshubishi, etc or still buying local product? OF COURSE MAJORITY will CHOOSE NOT TO BUY local product.

That was car. What about others such as electrical appliances, computers, etc. Same reason and same answer.

Wednesday, July 23, 2008

Pemberian RM1 Juta sebagai galakan... Suatu Pembaziran

Kenapa perlu letak imbuhan yang terlampau banyak. Yang begitu melampau sekali. RM1 juta. Dikala kerajaan ingin berjimat. Lihat sahaja pada Nicol (Ratu Squash Negara) yang kini menduduki rangking pertama sejak tahun lepas malah memenangi lebih banyak kejuaraan dari mana-mana atlet negara (Badminton, Bolasepak, Renang, dll). Malah, kalau dilihat dari penekanan media, squash adalah sukan yang jarang sekali mendapat liputan media, badminton dan bolasepak yang selalu ditekankan itulah yang selalu jua menghampakan.

Mungkin kita berharap dari skuad badminton untuk meraih pingat. Mungkin juga kita berharap dari sukan lain. Tapi, lihatlah pada Nicol. Beliau tidak pernah dijanjikan pangkat Datuk, malah skim kemenangan pun sama dengan atlit lain, tetapi tetap mengharumkan nama negara. Jadi kenapa kita perlu letakkan nilai Rm1 juta sebagai galakan?

Well, nasi dah jadi bubur. Sudah terlepas cakap. Nak tarik balik, nanti skuad malaysia di beijing kalah teruk (nanti pemain ada alasan... alasan bodoh tahap bangang). Kami sini, dok harap dia orang semua tak le menghampakan. Sekurang-kurangnya nampak tentangan.. tak kisah menang atau kalah.. janji kita beri tentangan sehingga ke titisan peluh terakhir.

Tuesday, July 22, 2008

Aku masih tidak faham...

Pusing kanan, pusing kiri... tengok atas, tengok bawah... pandang depan, pandang belakang... tengok internet, dengar berita, baca surat khabar, sembang dengan orang... namun, sehingga kini aku masih tak faham... adakah aku terlalu bengap, atau memori otakku sudah tidak mampu memproses maklumat, atau aku seorang yang degil@bebal, atau memang belum ada jawapan yang benar-benar menepati kehendak beserta fakta-fakta yang sohih? Musykil... Kemusykilan yang belum ada penghujungnya melainkan... BIAQ PI LA KAT DEPA...

Aku musykil:
1. Kenapa Anwar tidak join PAS? Kenapa perlu tubuh PKR? Adakah PAS tidak sempurna? Adakah PAS tidak mampu menjadi wardah perjuangannya? Adakah PAS banyak kekurangannya hingga perlu ditampung dengan parti baru? Adakah DAP juga tidak setanding serta mampu memberi satu bentuk perjuangan yang setimpal dengan BN? Atau jika dia join PAS mahupun DAP, dia kena mula dari bawah dan boleh menjejaskan matlamat utama dia?

2. Kenapa masa sekolah dulu ustaz marah bila aku panggil orang bodoh serta gelar orang dengan gelaran yang tidak baik serta ditegah mencaci serta menghina orang serta memburukkan orang (fitnah itu bagaikan makan daging saudaranya sendiri walaupun ada kebenarannya) tapi bila masa orang berkempen 'ustaz' boleh benarkan pula. Siap dengan dalil lagi. Adakah ustaz yang ajar aku dulu tu penipu? Adakah ustaz itu tidak cukup ilmu? Jika tidak cukup, kenapa jadi ustaz jika belum sempurna?

3. Kenapa si Burne hanya published video tu right before masuk politik and bertanding atas tiket PKR? Kenapa dia tak terus jumpa BPR atau pun PM (kalau takut Tun Mahathir kenapa tak jumpa Pak Lah sebaik je Pak Lah jadi PM) dan serahkan video asal itu? Adakah dia ada sesuatu yang dia tak dapat maka sebagai balasannya dia published video tu? Kenapa dia bermusuh dengan VK sedangkan ketika dia merakam dia kesana sebagai rakan? Kenapa sekarang?

4. Kenapa ada HINDRAF? Kenapa dia orang tak salurkan melalui MIC? Jika tak percaya MIC, kenapa tak salurkan melalui PAS (kononnya PAS cakap dia dah diterima oleh non-muslim)? Bukankah PAS memperjuangkan keadilan berteraskan ISLAM (bukan berteraskan bangsa)? Adakah PAS tidak boleh dipercayai? Jika tidak, kenapa tidak disalurkan melalui PKR? Bagaimana pula dengan DAP? Kenapa perlu ada HINDRAF? Adakah PAS, PKR, dan DAP tidak berguna serta tidak boleh pakai punya parti?

5. Kenapa satu gereja tu dok sibuk nak guna perkataan ALLAH? Pasai apa dia samakan malaysia dengan indonesia? Bodoh ke bangang? Malaysia dengan Indonesia tak sama walaupun rumpun sama. Tak tahu ke dia Allah tu kata ganti nama yang tidak boleh disamakan dengan GOD, LORD, JESUS, etc... Mana ada orang dalam dunia ni guna perkataan Allah melainkan yang menggunakannya ialah orang ISLAM atau refer to muslim. Yang lain guna perkataan GOD, atau LORD. Pergilah Brazil, Afrika, India, China, etc... kalau diterjemahkan pada perkataan dia orang, semua refer as TUHAN dalam bahasa Melayu bukan ALLAH.

6. Kenapa bangsa melayu suka berpuak-puak dan berpecah-belah? Dari dulu sampai sekarang... Tak kan dah lupa sejarah (mungkin benar juga kata mantan PM, MELAYU MUDAH LUPA)? Melayu dulu gagah, kerajaan Melaka, Majapahit, Jawa, Acheh, Johor, dan beberapa kerajaan melayu lain semuanya bermula dengan bagus tapi akhirnya tumbang.. tumbang bukan kerana kekuatan Bugis, Belanda, British, dan beberapa kuasa asing lain, tapi tewas kerana sikap tamak haloba serta pengkhianatan dikalangan bangsa melayu sendiri. Sikap berpuak-puak dan mementingkan diri merupakan titik permulaan kejatuhan melayu. Tidakkah kita ingat? Bukankah sejarah itu dijadikan mata pelajaran untuk kita ingati peristiwa tersebut? Kenapa kini kita bertelagah? Aku tak faham? Kenapa perlu sampai 3 parti? Kenapa Anwar tak masuk je PAS? Kenapa dia nak pecahkan melayu kepada 3 puak (UMNO, PAS, dan PKR)? Tidak cukup ke dengan 2 puak sebelum ni?

6. Kenapa kita nak pertikaikan sesuatu yang sudah termaktub? Kenapa kita tidak bersatu padu? Kenapa isu remeh itu kita perjuangkan? Kenapa tidak kita duduk semeja berbincang bagaimana untuk memajukan negara (bukan hanya pada bangsa)? Kenapa kita tidak bina satu perdebatan berasaskan pada menyatukan bangsa dan meninggikan nilai maruah kita? Kenapa nak pertikaikan sedangkan apa yang dinikmati di sini lebih baik berada di tempat asal sana? Kenapa perlu berdebat mengenai kontrak sosial yang sudah pun menjamin kestabilan perhubungan? Kenapa maruah melayu diperkotak-katikkan ketika lebih ramai melayu berada di bawah takuk kemiskinan? Kenapa hendak bandingkan keistimewaan melayu serta mempertikaikan keistimewaan melayu ketika melayu tidak pernah mempertikaikan hak bangsa lain? Kenapa? Aku langsung tak faham?

7. Kenapa kita boleh berdiam diri bila rakan melakukan yang dilarang, tetapi melenting apabila pihak yang lain melakukan perkara yang sama dengan rakan kita? Kenapa dulu pihak lain buat ditentang hingga sanggup gadai harta dan nyawa, tetapi bila rakan lakukan perkara yang sama kita pertahankan cukup dengan dalil-dalilnya sekali? Kenapa ada perbezaan jika perkara salah tetap salah? Kenapa akhbar milik kita tidak lakukan kutukan sama jika asas perkaranya sama?

Hai... aku pun tak paham... sampai la ni aku tak paham... Dan banyak orang tanya, aku masih tak jumpa jawapan yang konkrit dan tidak boleh dipertikaikan. Sampai la ni aku keliru sebab bila aku tanya, lain pula arah jawapannya. Akhirnya, AKU MASIH TAK PAHAM.

Mercedes ... pembelian tidak kena masa dan tempat

Alasan yang diberi adalah mudah, yakni proton perdana executive tidak mempunyai ciri-ciri keselamatan dan juga kotak gear mudah rosak. Tetapi, itu bukan alasan untuk membeli serentak beberapa kereta, dan kereta yang dipilih adalah jenis yang berjenama mahal serta penggunaan minyak yang tinggi. Kesesuaian sudah tidak kelihatan disini. Lebih kepada pembaziran semata-mata untuk elegan. Jika ia pun untuk beralih kereta, kenapa tidak diambil yang lebih murah seperti Honda atau Toyota. Malah proton juga ada versi export yang menepati ciri-ciri keselamatan yang diperlukan oleh US/UK. Kenapa tidak diambil kereta jenis itu? Kenapa dikala kita cuba berjimat-cermat, pembaziran boleh dilakukan dengan sewenang-wenangnya? Kenapa wang itu tidak digunakan untuk membantu rakyat?

hmmm.... Ahmad Said ni pun lanun juga...... Yang merana, rakyat terengganu akhirnya....

Wednesday, July 16, 2008

Pengertian Debat

PENGERTIAN (diambil dari laman Web http://yeyekh.wordpress.com/2008/04/23/ki-debatdiskusi-dan-dialog/)

* Debat adalah kegiatan adu argumentasi antara dua pihak atau lebih, baik secara perorangan maupun kelompok, dalam mendiskusikan dan memutuskan masalah dan perbedaan. Secara formal, debat banyak dilakukan dalam institusi legislatif seperti parlemen, terutama di negara-negara yang menggunakan sistem oposisi. Dalam hal ini, debat dilakukan menuruti aturan-aturan yang jelas dan hasil dari debat dapat dihasilkan melalui voting atau keputusan juri.(sumber: id.wikipedia.org)

* Debat adalah suatu diskusi antara dua orang atau laebih yang berbeda pandangan , dimana antara satu pihak dan pihak yang lain saling menyerang.(sumber : eduscpes.com)

* Debat terjadi di mana unsur emosi banyak berperan. Para peserta di sini lebih banyak hanya hendak mempertahankan pendapatnya dan hanya ada sedikit ruangan dalam batinnya, kalau ada, untuk mendengar dengan baik pendapat orang lain. Suasana menjadi ‘ramai’ dan sifat diskusi yang damai tidak terjadi. Masing-masing peserta hanya mau ‘mendengar’ pendapatnya sendiri-sendiri dan berkehendak agar supaya peserta lain menyetujui pendapatnya. Jadi ada unsur pemaksaan kehendak. (sumber : krishnamurti.or.id)

* Debat adalah aktivitas utama dari masyarakat yang demonstratic(sumber : pbs.org)

* Debat adalah sebuah kontes antara dua orang atau grup yang mempresentasikan tentang argument mereka dan berusaha untuk menunmngkan argument dari lawan mereka.(sumber: triviumpursuit.com)

* Debat adalah sebuah metode formal untuk mempresentasikan argument yang terdiri dari rgumen yang menyuport issue dan yang menentang issue yang diangkat
(sumber: thepeoplespeaks.org)

* Menurut saya Debat adalah adu argumentasi antara dua pihak atau lebih dalam mendiskusikan yang berbeda pandangan dalam menanggapi suatu informasi.

Deskripsi Tentang Debat

tipe – tipe debat memiliki empat tipe antara lain :
• Parliamentary Debate. Debat yang terjadi di universitas – universitas

• Lincoln-Douglas Debate (also called value debate) is modeled after the namesake for
the activity. In an Illinois election of the mid-1800s, Abe Lincoln and Stephen A. Douglas debated the slavery issue before audiences in different towns around the state. In LD debate two contestants will debate topics centered around moral issues or propositions of value or preference. Here are some examples of topics appropriate for LD debate: capital punishment; abortion; or euthanasia. Typically, all public and private schools will debate the same topic. A new topic is chosen every two months (the topics are chosen by some public school debate organization). The public/private school topic for November and December of 1996 was: Resolved, when in conflict, a business’ responsibility to itself ought to be valued above its responsibility to society. The topic for January and February of 1997 is: Resolved, In United State’s policy, the principle of universal human rights ought to take precedence over conflicting national interest

• Cross Examination Debate (also called policy debate or team debate). In this type of
debate two teams (two students each ), one representing the affirmative position and one representing the negative position, will debate topics of public or government policy. Here are some examples: Resolved, that chain stores are detrimental to the best interests of the American public (1931); Resolved, that all electric utilities should be governmentally owned and operated (1937); Resolved, that the federal government should own and operate the railroads (1940); and, Resolved, that a federal world government should be established (1943). Typically, all public and private schools will debate the same topic all year long (some public school debate organization picks a new topic each year). The public/private school topic for the 1996-1997 school year is: Resolved, that the federal government should establish a program to substantially reduce juvenile crime in the United States.

• Academic Debate. These are debates of a purely academic nature. An example of this type of debate would be creation/evolution debates.
(sumber : triviumpursuit.com)
Debat mensyaratkan kedewasaan untuk berbeda pendapat. Dengan Debat permasalahan bisa dicari solusinya dengan tepat atau justru memperkaya masalah tertentu dengan masalah baru. Makanya tidak heran, bagi orang yang tidak menyukai masalah, dia sangat engan berdebat. Baginya Diam itu Emas, sedangkan Debat bisa menimbukan Konflik atau minimal debat kusir yang tidak ada juntrungannya. Perlu dicatat, bahwa Dunia ini selamanya adalah konflik. Debat juga proses manajemen konflik antara yang pro dan kontra.

debat adalah sebuah proses yang menyatakan bagaimana merubah sesuatu yang ada. Debat merubah bagaimana cara berpikir kita. Didunia nyata debat terjadi setiap hari bahkan tapa sadarpun qta bias melakukan sebuah perdebatan. Prosedur dari berdebat mungkin sama saja yang membedakan hanya sisi berpikirnya saja, berad pada sisi yang baik atau sisi yang buruk. (sumber :debate.uvm.edu)

Kata ‘debat’ dalam pengertian umum dapat dikatakan sebagai ‘pembahasa mengenai
suatu masalah yang dilakukan secara langsung atau tatap muka dua orang atau lebih
yang mengandung adanya pertentangan atau perbedaan
pendapat’. Perdebatan itu sendiri bisa dilengkapi dengan panelis dalam bentuk regu. Atau kalau panelis tidak dilibatkan, seorang moderator selain bertindak mengatur lalu lintas pembicaraan, namun juga bisa ikut mendalami masalah atas isu yang sedang dikembangkan. (sumber : waspada .co.id)


Debat "Kalau Hari Ini Tubuh Kerajaan, Esok Turun Minyak" ... Jelas Ke'Bijak'an Shabery

Semalam saya fikirkan sudah terlepas Debat tersebut yang disiarkan secara langsung di TV9 dan Astro kerana sampai rumah pukul 10mlm. Bila buka TV9, sudah dipenghujung. Agak kecewa juga kerana ingin melihat hujah serta 'point' yang ingin dikeluarkan oleh Anwar dan juga lawannya Shabery yang bersungguh-sungguh mencabar hingga sanggup meletak jawatan andai gagal.

Masa mata dah mula pejam-celik, terkalih ke TV3. Rupanya ada siaran tertunda. Nampaknya keinginan untuk melihat 2 insan berlainan profil dan berlainan pegangan politik bertegang leher mengeluarkan hujah-hujah mempertahankan ideologi masing-masing berkaitan dengan sumber kekayaan serta sumber pergolakkan dunia masa kini, yakni permata hitam @ minyak, tercapai jua.

Pembuka kata oleh moderator menampakan betapa menariknya debat tersebut akan berlangsung. Namun, hakikat sebenar, jauh panggang dari api. Kedua-dua mempelai bagaikan langit dan bumi perbezaannya. Disangkakan panas hingga ke petang, rupanya hujan batu ditengahari. Awalnya ibarat taufan nargis, tapi pertengahan menjengah akhir bagaikan berada di dalam lubang hitam, kosong dan gelap gelita.

Sebenarnya lawan Anwar tidak sepatutnya budak hingusan, atau budak baru bercerai susu, atau budak baru bertatih dalam politik, atau budak baru grad dalam peringkat sarjana. Kelihatan berat sebelah. Lawan anwar sepatutnya yang telah lama bergelumang dalam ekonomi serta telah lama berada dalam kerajaan. Contohnya Pak Lah, Najib, Tun Mahathir, atau paling kurang pun sebab ia berkaitan dengan minyak serta kementerian perdagangan dalam negeri, Shahrir Samad patut berdebat.

Selain itu, moderatornya agak 'bijak' sehingga perdebatan itu tidak menjurus kepada maksud sebenar berdebat itu. Erti debat sendiri tidak difahami, maka, jadilah debat kepada ala-ala sesi jawab soalan. Sepatutnya, seseorang moderator untuk sesi debat sebegini ialah seseorang yang mahir mengenai politik dan ekonomi serta tidak menyebelahi mana-mana pihak yakni seorang yang terpelajar seperti Dr Agus.

Malah, pihak yang menanya soalan dipihak Shabery juga agak 'pandai', malah lebih bijak dari Anwar, sehingga soalan yang sepatutnya ditanya, tetapi ulasan pula yang diberi.

Lihat pada pihak Anwar yang menanyakan soalan pada Shabery, soalan itu lebih kepada soalan memerangkap dan melihat sejauh mana kebijaksanaan Shabery. Dan terbukti, menteri penerangan yang baru ini memang begitu bijak memberi penerangan sehingga jauh menyimpan dari soalan yang diberi dan tidak menjawap soalan.

Pada saya, sepatutnya, apabila Anwar cakap boleh turunkan harga minyak hingga 50 sen (pada awal dan seterusnya akan turun lagi), maka Shabery sepatutnya kemukakan hujah beliau beserta fakta-fakta dan data-data yang tepat kenapa perkara itu tidak boleh terjadi dan bukannya membebel kearah sikap Anwar serta keburukan Anwar. Kita tidak berdebat tentang Anwar. Debat itu adalah berkenaan kenyataan Anwar mengenai harga minyak di malaysia. Itu perkara 'basic' yang Shabery patut faham sebelum masuk gelanggang bertemu dengan orang yang pakar dalam manipulasi kenyataan serta pakar dalam berkata-kata.

Jelas sekali dari awal hingga akhir, aura Anwar jelas menenggelamkan pelangi Shabery, dan seterusnya menimbulkan ke'pandai'an dan kesilapannya dalam menyahut cabaran. Andai kata saya berada di tempat Shabery, pasti saya letak jawatan kerana agak malu berada di pentas tanpa keris berjaya dihunus walau se-inci pun.

Walau bagaimanapun, syabas juga pada shabery kerana berani berdepan dengan Anwar yang sememangnya bijak dalam berhujah. Walau pun dia tahu akan tewas, namun dia berani mencuba. Syabas shabery.

Pada Anwar, itu merupakan kesempatan terbaiknya untuk dia merungkai (walau bukan semua) kekurangan kerajaan sekarang dan dia mengambil kesempatan itu sepenuhnya untuk menambah sokongan serta menyampaikan pendapat beliau. Ia bagaikan free roadshow yang dibenarkan oleh kerajaan yang dimana selama ini agak sukar untuk beliau dapatkan kelulusan membuat roadshow. Maka, dia telah gunakan segala masa yang ada dalam 'debat' tersebut untuk menjatuhkan kerajaan.

Bagi saya, andai bertambahnya sokongan pada Pakatan Rakyat selepas ini, insan yang wajar dipersalahkan sepenuhnya ialah panglima BN yang pergi berperang tanpa persiapan rapi, dengan sekadar membawa salinan-salinan kutukan peribadi keatas Anwar.

Sun Tzu - "Berkawanlah dengan musuh kamu kerana musuh kamu akan menceritakan yang sebenarnya mengenai kamu"
"Kenalilah musuh kamu, kerana itu akan memberi kamu kekuatan"

Tuesday, July 15, 2008

Shebby vs Sathia.... For the sake of Malaysia... Drop Sathia

Why?

1. He does not listen to good comments.
2. He are still using the same old players (Indra, Shukor, etc) which does not prove anything or helps Malaysia team win. In fact became worst. And Malaysia win a cup last year due to those player does not play (both are injured). So.. it has proven that without senior they play better.
3. He should not take what ever opinion as negative... Take a look back what the team shown with and without the senior.
4. We have young and talented player (where is titus palani) and few more that better than senior
5. Senior are ego therefore they only plays for show-off... unlike youngs player that plays to attract club or state for better living
6. Did malaysia do well with senior in the team?
7. Did he has improve malaysian team a lot? What I see is lost, lost, and another lost. And his answer was very good but need to fix few things... Till when? hoe many fixes before you could see better result.
8. We don't care we loose or win, but what we want to see from malaysian team is a good challenge (you cannot score until last minute and we could also attack .. at least 40% ball possesion) and this what senior lack off..

Carburetor Doug dan Jilat.... PAS ok je...

Kecoh juga perhimpunan '1 juta' tapi tak sampai orang pada konsert sampai turun anjuran pakatan rakyat... Kecoh sebab perhimpunan itu kononnya adalah platform untuk rakyat lahirkan ketidakpuasan mengenai harga baru minyak serta kos sara hidup, tetapi sudah jadi ala-ala 'JOM HEBOH' yang selalu diwar-warkan oleh ustaz-ustaz pembangkang sebagai 'hampeh'.

Mengapa macam jom-heboh? Sebab ada jualan t-shirt, jualan makan-minum, dan konsert yang sungguh kurang sopan (lebih teruk dari konsert jom heboh). Maka, bertempiaranlah orang-orang PAS balik (kecuali si Hatta... yang mungkin suka juga tengok konsert macam tu tapi tak leh g jom heboh nanti gang-gang PAS sound.. maka dah tak PAS le dia... kena join PKR lak kut)... Alasan PAS yang hukum tetap hukum... pendirian teguh...... Kelakar juga.... sebab yang banyak dalam gambar ialah muslimin dan muslimat (bertudung dan berkopiah... bukan takat tudung ala-ala hadhari.. tapi tuduh labuh bro)...

Maka, pada minggu berikutnya, dalam akhbar dia orang ni, mulalah bersusun muka surat memohon maaf kerana ketelanjuran... Bayangkan kalau ia dilakukan oleh BN... kecoh satu dunia.. malah dalam setiap road show serta ceramah agama mesti dia orang kaitkan bersama-sama dengan perkataan hadhari tu... malah akan dibawah sehingga PRU-13... Kelakar sungguh...

Yang tidak masuk akal ialah penganjur utama ialah orang PAS (hatta dan gang)... tapi kenapa tidak dilakukan 'screening' terlebih dahulu. Kenapa dijemput underground music gang (dah nama pun underground.. music dia org hanya sesuai untuk orang underground.. bukan orang yang kononnya lebih ISLAM dari orang islam parti lain...)? Kalau macam tu, leh la perhimpunan lain jemput PUNK, Black-metal, etc pulak ye...

Geleng kepala tengok aksi dia orang... Lebih sudu dari kuah... Paku dulang Paku Serpih... Satu telunjuk kearah orang, 4 lagi kembali semula... What you give you take back... Ibarat meludah ke langit, ludah kembali pada orangnya...

Pada PAS.. buat teladan.. pada Pakatan Rakyat.. sendiri mau ingat... kita manusia... lebih baik cari penyelesaian dari cari kesalahan... pada BN, jadikan pedoman agar tak buat macam dia orang ni... pada rakyat malaysia... sendiri mau ingat.. sendiri fikir.. jangan main ikut je.... betul salah tak tengok...

HUJAH...TV9 ...

Semalam saya lihat HUJAH di TV9 (tetiba butang tertekan ke siaran TV9). Adalah 2 orang (satu kerajaan dan satu pembangkan) dan kalau tak silap moderatornya ialah Dr Agus... Mula itu nampak seronok sebab moderatornya bagus dan ada kerajaan dan ada pembangkang...

Tetapi selepas 2 -3 minit, terasa bosan... Bosan melihat kebodohan seorang insan bergelar Dr yang mewakili rakyat.. dan dia ialah PEMBANGKANG... yang sepatutnya petah berkata dan bijak dalam menjawap pertanyaan. Tapi malangnya, saya lihat banyak persoalan yang diutarakan oleh moderator tidak dijawap dengan tepat dan lebih kepada mencari kesalahan serta meletakkan diri dalam keadaan 'innocent'. Bak kata orang tua .. 'LAIN DITANYA LAIN DIJAWAP' dan lebih kepada permainan emosi. Bila soalan itu diajukan pada wakil kerajaan, dapat dilihat ketenangan dia menjawap serta berdasarkan fakta menjurus kepada jawapan terhadap soalan dari perspektif kerajaan.

Hmmm... saya bukan penyokong kerajaan... dan bukan juga penyokong pembangkang... Saya cukup suka melihat perdebatan ini kerana dari situ kita dapat lihat sejauh mana kebijaksanaan seseorang menjawap soalan serta memberi tindakan refleks yang berkaitan soalan. Dari sini kita dapat nilai sejauh mana 'intelligent' seseorang itu serta sebaik mana dia mengawal emosi dan memberi buah fikiran. Dalam perdebatan, kita tidak mencari kesalahan, tetapi lebih menjurus kepada mencari masalah serta penyelesaian pada masalah tersebut.

So... sendiri kena fikirlah...

Tak arah kerja lepas ‘on-call’

Tak arah kerja lepas ‘on-call’

Oleh Ahmad Shahrul Nizam Muhammad dan Faizatul Farlin Farush Khan
am@hmetro.com.my

Apa yang dinyatakan oleh
Bung Moktar Radin ada kebenarannya. Ini kerana doktor tersebut terpaksa teruskan hingga doktor pengganti tiba, dan kebanyakkan doktor tiba pada pukul 8 pagi dan mula bertugas pada pukul 8.30 pagi (setelah ditolak masa punch card, masa berjalan pergi ke bilik, masa duduk tengok kertas kerja, dll). Perkara ini tidak dapat dilihat oleh Menteri kerana ketika mereka hadir, semuanya 'perfect'. Kalau tidak percaya, cuba lah menteri ini pada suatu-suatu ketika, pergi melawat hospital pada pukul 7.30 pagi. Dijamin beliau akan terkejut melihat tiada doktor (kalau tanya jururawat, doktor belum sampai) atau doktor yang bertugas ialah doktor semalam (on-call).

Monday, July 14, 2008

Kurangkan beban anda... kajian saya

Kelebihan Keburukan
NGV RM8 untuk jarak perjalanan 150km Kos awal pemasangan - RM4k (minimum) dan belum tentu NGV tak naik harga
Motosikal RM8 untuk jarak perjalanan 130km. Tiada Tol. Tiada Kesesakan Hujan. Serta memenatkan
Hydrofuel 200km. Kos pemasangan dikatakan Cuma <> X tahu lagi. Di peringkat kelulusan JPJ.




Hydrofuel

Wednesday, July 09, 2008

Fatwa berkaitan rokok

Rokok dan Islam
Agama Islam mampu memenuhi segala keperluan bagi setiap masalah yang berbangkit dalam kehidupan seharian umatnya, sehingga tidak satu perkara pun terlepas daripada sorotan Islam yang memberikan kaedah atau aturan cara melaksanakannya, supaya tidak membawa mudarat terhadap manusia itu sendiri. Dengan demikian, terjaminlah tindak-tanduk umat ini daripada terjerumus ke lembah dosa dan kerosakan akal, jasmani dan harta benda. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa isu yang tidak dijelaskan hukumnya secara tegas, maksudnya tidak ditemui nas yang khusus membicarakannya. Hadith Rasullullah s.a.w. :"Halal itu jelas, haram itu pun jelas, dan antara keduanya ada beberapa perkara yang syubhat (samar) yang banyak dari manusia tidak mengetahuinya. Maka barangsiapa memelihara dirinya dari segala kesamaran, sesungguhnya ia memelihara bagi agama dan kehormatannya. Dan barangsiapa jatuh ke dalam perkara kesamaran jatuhlah ia ke dalam haram,"(H.R. Muslim)

Tabiat menggunakan tembakau dalam bentuk merokok boleh dijadikan sebagai satu contoh perkara samar di mana tidak ditemui nas yang khas menetapkan hukumnya. Pada umumnya orang menganggap hukum merokok hanya markuh, sama dengan memakan makanan yang baunya tidak sedap seperti memakan bawang, jering dan sebagainya. Hadith Rasullullah s.a.w. : "Barang siapa makan bawang putih atau bawang merah maka janganlah mendekati masjid-masjid kita, kerana malaikat terganggu,"

Tembakau yang menjadi bahan utama dalam rokok, telah diperkenalkan secara menyeluruh termasuk ke dunia Islam oleh penjajah Barat yang beragama Kristian, dan ianya belum pernah dikenali di zaman Nabi Muhammad s.a.w. Di kalangan masyarakat beratus tahun terdahulu, tembakau dihisap bukan sahaja untuk bersukaria tetapi sebagai satu acara dalam upacara kebudayaan dan keagamaan.

Pada umumnya umat Islam tidak merokok melainkan kerana terpengaruh kepada orang Barat yang menjajah mereka. Hari ini, merokok adalah suatu kebiasaan yang diterima secara meluas dalam masyarakat kita, sehingga kadangkala ia dipandang sebagai satu norma yang membanggakan. Anggapan palsu ini terhasil apabila golongan yang mudah terperdaya dengan budaya asing, terutamanya yang dipaparkan melalui media massa, ingin pula bergaya demi mencapai status kecanggihan serta keunggulan yang kononnya dikaitkan dengan merokok. Malah tabiat suka meniru dan menyeleweng dari jalan yang benar adalah sesuatu yang kian menguasai anak-anak kaum Muslimin di zaman ini.

Tembakau & kesihatan
Tembakau memudaratkan kesihatan manusia dan haiwan apabila mereka terdedah kepada penggunanya. Kemajuan dalam penyelidikan sains perubatan telah jelas membuktikan hubungan rapat di antara penggunaan tembakau dengan kejadian kanser, penyakit jantung, penyakit paru-paru dan berbagai-bagai jenis penyakit lain. Rokok merupakan penyebab utama kesengsaraan dan kematian yang boleh dielakkan sama sekali di zaman moden ini. Menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), bilangan kematian tahunan akibat merokok di seluruh dunia telah bertambah dari 1 juta dalam pertengahan tahun 1960an kepada 3 juta sekarang. Jumlah ini dianggarkan meningkat lagi kepada 10 juta setahun menjelang tahun 2020. Bahayanya tidak hanya membabitkan negara-negara Barat sahaja, malah kian mengancam dan menjadi masalah kesihatan yang paling utama di negara-negara membangun, termasuk di Malaysia.

Tabiat merokok mengakibatkan 90% daripada kesemua kes kanser paru-paru, 75% kes kerosakan paru-paru (chronic bronchitis & emphysema) serta 25% kes jantung di kalangan lelaki berumur di bawah 65 tahun. Beberapa lagi jenis kanser paru-paru dan juga komplikasi dalam sistem pernafasan kanak-kanak, turut dikaitkan dengan merokok di kalangan ahli keluarga.

Ibubapa yang merokok bukan sahaja meletakkan anak-anak mereka pada bahaya penyakit, tetapi juga kemungkinan bagi kecacatan anggota serta menggugat pertumbuhan fizikal dan minda ahli keluarga mereka sendiri. Kanak-kanak dari ibubapa yang merokok juga adalah lebih cenderung mencontohi tabiat buruk ini apabila mereka meningkat dewasa kelak. 'Baik buruknya kebangkitan tunas baru di antara kita, bergantung rapat dengan apa yang dibiasakan oleh ayahnya'. Ibubapa bertanggungjawab sepenuhnya dalam membentuk perlakuan anak-anak mereka. Firman Allah s.w.t. :

"Wahai orang-orang yang beriman. Peliharalah diri dan keluarga kamu dari api neraka" (At-Tahrim : 6)
"Allah mewariskan ke atas kamu tentang anak-anak kamu"
(An-Nisa' : 11)



Hadith Rasullullah s.a.w. :
"Tiada seorang ayah yang memberikan anaknya suatu pemberian lebih baik daripada adab yang mulia" .(At - Termidzi)
"Ajarilah anak-anak kamu dan kelurga kamu kebaikan, dan lengkapkanlah mereka dengan adab" (AbdulRazzak & Said Mansur)

Gangguan dan masalah pembiakan serta kehamilan akibat merokok telah juga jelas terbukti. Racun yang terkandung di dalam asap rokok yang dihidu oleh seorang ibu mengandung mampu mengakibatkan keguguran, kelahiran tidak cukup bulan, bayi yang tidak cukup berat badan, kecacatan janin dan berbagai-bagai komplikasi lain. Ada juga kajian yang menunjukkan bahawa merokok boleh menyebabkan kemandulan bagi lelaki dan perempuan.

Setiap batang rokok yang dinyalakan akan mengeluarkan lebih 4000 bahan kimia beracun yang membahayakan dan boleh menmbawa maut. Dengan ini setiap sedutan itu menyerupai satu sedutan maut. Di antara kandungan asap termasuklah bahan radioaktif (polonium -201) dan bahan-bahan yang digunakan di dalam cat (acetone), pencuci lantai (ammonia), ubat gegat (naphthalene), racun serangga (DDT), racun anai-anai (arsenic), gas beracun (hydrogen cyanide) yang digunakan di "kamar gas maut" bagi pesalah yang menjalani hukuman mati, dan banyak lagi. Bagaimanapun, racun yang paling penting adalah tar, nikotin dan karbon monoksida.

Tar mengandungi sekurang-kurangnya 43 bahan kimia yang diketahui menjadi penyebab kanser (karsinogen). Bahan seperti benzopyrene iaitu sejenis policyclic aromatic hydrocarbon (PAH) telah lama disahkan sebagai agen yang memulakan proses kejadian kanser.

Nikotin, seperti dadah heroin bertindak balas di dalam otak dan mempunyai kesan kepada sistem mesolimbik yang menjadi punca utama penagihan. Sindrom ketagihan terhadap nikotin yang ditunjukkan dengan gejala gian, tolerens dan tarikan, adalah mungkin lebih hebat berbanding najis dadah.

Seseorang yang kehabisan rokok kadangkala berkelakuan seperti mengalami gangguan akal dan dalam keadaan yang amat tertekan sekali. Oleh itu terlalu sukar untuk sesiapa yang terjerat dengan ketagihan merokok, meninggalkan tabiat itu selamanya, kecuali dengan kehendak Allah jua.

Nikotin turut menjadi punca utama risiko serangan penyakit jantung dan strok. Hampir satu perempat mangsa pesakit jantung adalah berpunca daripada tabiat merokok. Di Malaysia, sakit jantung merupakan penyebab utama kematian sementara strok adalah pembunuh yang keempat. Karbon monoksida pula adalah gas yang beracun, biasanya dikeluarkan oleh ekzos kenderaan. Gas ini menjejaskan bekalan oksigen ke tisu-tisu hingga ianya menjadi terencat dan akhirnya boleh menyebabkan maut sekiranya paras karbon monoksida di dalam badan melebihi 60%.

Manusia seharusnya sedar lalu menjauhkan diri daripada menggunakan tembakau terutamanya rokok, kerana ianya adalah buruk, membahayakan dan membinasakan.

Daripada maklumat tentang kemudaratan asap rokok terhadap kesihatan, maka isu berhubung menghidu asap rokok secara terpaksa atau secara pasif (passive smoking) semakin ketara dan menjadi persoalan hak asasi manusia yang semakin hebat diperkatakan di negara-negara maju. Asap rokok amat mengganggu keselesaan dan menjadi punca utama pencemaran udara dalaman (indoor air pollution), di kebanyakkan bangunan dan tempat awam.

Asap yang terhasil daripada puntung rokok yang sedang menyala (sidestream), bersama-sama asap yang dihembus keluar oleh si perokok (ehaled smoke) adalah dipanggil environmental tobacco smoke (ETS). Ianya mengandungi jumlah kandungan racun pada peratusan yang jauh lebih tinggi berbanding dengan asap yang disedut terus dari batang itu (mainstream smoke).

Kajian-kajian saintifik yang dijalankan oleh berbagai badan penyelidikan terkemuka antarabangsa telah membuktikan bahawa merokok secara pasif (passive smoke) merupakan penyebab utama kejadian kanser paru-paru di kalangan orang yang tidak merokok. Bagi wanita bukan perokok, beliau mempunyai pertambahan risiko sebanyak 30% untuk menghidap kanser paru-paru dan kelebihan 50% pula untuk diserang penyakit jantung, jika suaminya merokok.

Menghisap rokok adalah suatu perbuatan membunuh diri sendiri dan orang lain atau makhluk lain yang sentiasa terdedah kepada asap yang berpunca daripada perokok itu, sungguhpun proses pembunuhan ini mengambil masa yang agak lama. Firman Allah s.w.t. :
"Dan janganlah kamu membunuh diri kamu, sesungguhnya Allah Maha Penyayang" (An-Nisa' : 29) Hadith Rasullulah s.a.w. : "Siapa yang membunuh diri dengan meminum racun, maka racun itu akan tetap berada di tangannya dan diminumnya dalam neraka jahanam"
(Abu Hurairah r.a.)

Perundangan Islam dan Merokok
Islam dan Faedah Merokok
Tidak dapat dinafikan bahawa merokok memberi faedah kepada penghisap di mana ianya dapat memberi ketenangan tertentu kepada penghisap untuk tempoh masa yang tertentu. Ketenangan ini dirasai sendiri oleh mereka yang merokok. Islam tidak menafikan faedah ini dan al-Qur'an sendiri pun merakamkan bahawa arak dan minuman keras juga adalah berfaedah kepada manusia. Ini jelas dalam firman Allah (surah al-Baqarah, ayat 219),

Maksudnya, " Mereka bertanya kepada kamu tentang arak dan judi. Katakanlah: Pada keduanya itu terdapat dosa besar dan beberapa manfaat manusia…." Namun, perundangan Islam mempunyai kaedah umum yang mesti diikuti kerana sikap sebaliknya akan menyebabkan banyak hukum- hakam Islam akan dipertikai. Kaedah umum ini ialah Islam melihat kepada kadar faedah dan kadar kerosakan yang terdapat dalam sesuatu bahan dan amalan di mana hukum akan hanya terbina di atas kadar mana Allah telah menyebutkan bahawa walaupun arak itu mengandungi beberapa kebaikan tetapi keburukannya lebih banyak dan sehubungan dengan itu, ia perlu diharamkan.

Firman Allah dalam surah al-Baqarah, ayat 219
Maksudnya: "…Katakanlah: Pada keduanya itu terdapat dosa besar dan beberapa manfaat bagi manusia tetapi dosa keduanya lebih besar daripada manfaatnya".

Dalam konteks ini, walaupun merokok mempunyai beberapa kebaikan, namun keburukannya lebih mengatasi kebaikannya dan sehubungan dengan itu, ia perlu dilarang oleh Islam. Kalau kita hanya melihat kepada aspek kebaikan tanpa pertimbangan dengan kadar keburukan, banyak hukum-hukum yang telah dipersetujui perlu diubah seperti mencuri, berzina, amalan riba, berjudi dan sebagainya kerana amalan-amalan ini juga memberi kebaikan di samping keburukan yang lebih menyerlah. Ini adalah tabiat perundangan Islam di atas dunia dan seperti mana yang telah dijelaskan oleh Imam al-Shatibi bahawa kesempurnaan hanyalah berlaku di alam akhirat. Perundangan Islam untuk mengawal kehidupan manusia di atas dunia adalah tidak 'sempurna' sepenuhnya di mana dalam kejahatan ada kebaikan dan dalam kebaikan ada kekurangan.

Islam dan Bahaya Merokok
Perkara yang harus dalam Islam bersifat biasa dan tidak membawa kepada ketagihan. Malah, perkara yang wajib pun perlu dilakukan dengan sederhana supaya ianya berkekalan, berkesan dan sesuai dengan fitrah manusia. Namum amalan merokok adalah satu amalan yanga sukar dikategorikan sebagai perkara harus kerana ianya membawa kepada ketagihan dalam merokok menjadikannya menguasai manusia di mana manusia menjadi hamba kepada rokok dan bukan sebaliknya.

Ketagihan adalah hasil daripada bahan-bahan kimia yang terkandung dalam rokok. Pemikiran yang sihat dan matang sudah pasti akan menolak sebarang unsue ketagihan sebagai amalan yang dibenarkan oleh Islam. Lebih-lebih lagi apabila ketagihan ini tidak dapat dipenuhi, ianya akan membawa kepada beberapa masalah sampingan yang melibatkan pihak lain seperti masalah kewangan, tekanan perasaan, perasaan marah, tidak tenang dan seumpamanya. Adakah amalan sebegini harus dalam Islam? Ketagihan menyebabkan kemuliaan manusia dikurungkan kerana manusia tepaksa patuh kepada dorongan ketagihan dan bukannya keimanan dan pemikiran yang stabil.

Islam dan Bahaya Rokok Kepada Masyarakat dan Alam Sekitar
Seperti yang telah dijelaskan sebelum ini, kandungan rokok bukan sahaja memberi kesan negatif kepada penghisap malah kepada mereka yang menyedut asap rokok. Ini adalah kesan yang tidak terima oleh perundangan Islam berdasarkan sebuah hadith yang bermaksud, "tidak ada kemudaratan (dalam Islam) dan kemudaratan kepada orang lain perlu dihindarkan". Seseorang itu tidak boleh menimpa kemudaratan ke atas dirinya mahu pun ke atas orang lain.

Tegasnya, kemudaratan mesti dihindarkan sebaik mungkin kerana ianya bukan ajaran Islam. Ajaran Islam ialah agama yang membawa kepada kebaikan dan kemudahan. Begitu juga, amalan menghisap rokok menggalakkan industri tembakau dikeringkan dengan menggunakan kaedah kayu api. Ini memerlukan kepada bahan pembakar yang banyak dan sekaligus menghasilkan karbon monoksida yang banyak dalam dunia dan menyebabkan hutan terhapus.

Rokok dan Masalah Sosial
Rokok sudah dikenalpasti sebagai titik permulaan kepada amalan ketagihan dadah, ganja dan seumpamanya. Mereka yang tidak merokok tidak akan terdedah kepada amalan penagihan dadah dan sebagainya. Ini adalah bertepatan dengan kaedah perundangan Islam iaitu Sadd al-Dhara' (blocking the means) iaitu menutup pintu kepada kejahatan.

Sesuatu perkara itu, walaupun pada asalnya dibenarkan oleh perundangan Islam, boleh bertukar menjadi perkara yang ditegah sekiranya ia boleh membawa kepada satu keputusan yang tidak baik. Menyewa rumah kepada seseorang adalah harus tetapi menyewa rumah kepada seseorang yang terkenal dengan kerja-kerja maksiat adalah tidak harus atas dasar doktrin di atas kerana penyewa mungkin menjadikan rumahnya itu sebagai tempat dan pusat maksiat. Begitulah juga dalam persoalan merokok atas andaian hukumnya adalah harus.

Peringatan Kepada yang Merokok
Islam melarang kita melakukan sesuatu yang boleh merosakkan kesihatan kita dan yang boleh mengancamkan kehidupan kita. Apa saja yang dimasukkan ke dalam tubuh dan uratsaraf kita hendaklah yang baik, bersih dan yang menjaminkan keselamatan jasmani, akal dan rohani kita. Tabiat merokok yang diamalkan denagn cara menyedut madat masuk ke dalam badan kita adalah satu tabiat yang merosak dan mengancamkan diri kita. Oleh itu berhentilah merokok. Allah berfirman dengan maksud menghalalkan bagi mereka segala yang baik dan mengharamkan bagi mereka yang buruk-buruk. (Al-A'raf: 157)
(Pengetahuan ISLAM dari sudut MPSJ)

Fatwa berkaitan rokok

Hukum merokok

Oleh Ust Hj Zaharuddin Hj Abd Rahman

Soalan:

Apakah pandangan ustaz tentang merokok dan hukumnya menurut pandangan Islam, saya ada mendengar ada pendapat yang mengatakan terdapatnya ulama silam yang hanya menghukumnya sebagai makruh dan tidak haram, adakah ia benar?- Klang-

Jawapan :

Sebelum saya memasuki jawapan, suka saya mengingatkan bahawa pemerintah kerajaan Islam silam, Sultan Murad ke-4 (memerintah 1623-1640 m) sangat kuat memusuhi rokok, sehinggakan beliau pernah melaksanakan undang-undang bunuh bagi penjual-penjual rokok dan perokok aktif di dalam Negara.

  • Adapun dari sudut hukumnya ; sebagai asasnya, para ulama berbeza pandangan dalam menentukan hukumannya berdasarkan berbezanya tanggapan masing-masing terhadap keburukan (mudarat) yang terhasil dari rokok. Hakikatnya, dalam hal ini, sebarang fatwa mestilah dirujuk kepada “ahl az-zikr” dalam halnya, “ahli az-zikr” dalam hal rokok adalah doktor perubatan (selain ulama) yang mampu mengenalpasti impak buruk dari rokok kepada tubuh dan kehidupan. Maka sebarang fatwa ulama yang tidak dibuat berlandaskan maklumat lengkap dari para doktor perubatan atau pakar kimia adalah kurang tepat dan tidak sepatutnya dijadikan pegangan.

Secara ringkasnya ulama terbahagi kepada 2 kumpulan dalam hukum rokok. Ia seperti berikut :-

1) Kumpulan yang Memfatwakan Haram

Ulama kontemporari yang mengatakan demikian adalah Dar Al-Ifta Mesir, Lajnah Fatwa Saudi, Lajnah Fatwa Azhar, Seluruh ahli persidangan Mencegah rokok ( persidangan di Madinah pada 2-5 Mac 1982) , Dr Yusof Al-Qaradawi, Syeikh Mahmud Syaltut, Syeikh Sayyed Sabiq, Syeikh Ahmad Syurbasi, Mufti Mesir Syeikh Ali Jumaat, Syeikh Atiyyar Saqar. ( Akhbar al-Jumhuriyyah, 22 Mac 1979 ; Fatawa Muasiroh, 1/667; Al-Fatawa li Muhd Syaltut, Yasalunaka oleh Syurbasi dan Fiqh As-Sunnah

  • Ulama silam yang mengatakan haram pula adalah Syeikh Muhd Alauddin Haskafi al-Hanafi, Syeikh Sulaiman al-Bujairimi as-Syafie, Syeikh Mustafa ar-Rihbani, Syeikh Ibrahim al-Laqqani al-Maliki dan ramai lagi. (Al-hukm as-Syar’ir fi at-Tadhin, Kumpulan Ulama, Kementerian Kesihatan Sedunia, 1988, hlm 25-26)
  • Kumpulan ini semakin kuat mengharamkan apabila terdapat maklumat yang menyebut terdapat unsur arak dan racun di dalam rokok, maka ia adalah seperti darah dan bangkai yang diharamkan kerana unsur kotor dan racun ( seperti nikotin, tar, alcohol methnol, karbon monoksida, ammonia dan lain-lain ) yang terkandung di dalamnya. ( Abu Ubaidah al-Mashur, At-ta’liqat al-hisan dzayl tahqiq al-Burhan, hlm 28 ; Dr Abd Sabur as-Shahin, As-Sajayir Halalun am Haramun,hlm 34-35 )
  • Pada tahun 1962, Fakulti Perubatan Diraja Britain mengesahkan kesan buruk rokok terhadap kesihatan, pada tahun 1964 Fakulti Kedoktoran Amerika mengeluarkan satu kajian setebal 387 halaman dan diterbitkan kandungannya di akhbar yang menyebut “Merokok memudaratkan kesihatan secara pasti, ia juga menyebut “rokok menjadi penyebab pelbagai penyakit membunuh ” ( Rujuk Mahmud Nazim, At-Tibbun An-Nabawi Wal ‘Ilmi al-Jadid, 1/346 )
  • Maka dengan kenyataan-kenyataan ini Allah SWT menyuruh kita agar merujuk kepada ahli dalam sesuatu ilmu sebagaimana erti firman Allah SWT: “Maka hendaklah kamu bertanya kepada yang berpengalaman” ( Al-Furqaan : 59 ) ; Justeru, pandangan pakar perubatan dalam hal ini tidak boleh diketepikan oleh para ulama dalam membuat sebarang fatwa.
  • Selain keburukan dari sudut kesihatan, ia juga boleh memudaratkan hubungan kemasyarakatan dengan sebab baunya yang kuat dan busuk. Hal ini tidak dibenarkan oleh Islam berdasarkan sabda Nabi SAW ertinya : “Tiada boleh memberi mudarat dan membalas mudarat” (Riwayat Malik, 1/122; Ad-Dar Qutni, 4/228; Al-Hakim 2/66 ; Sohih kata Hakim, dan di atas syarat Muslim kata Az-Zahabi, Albani : Ia punyai banyak jalan yang menguatkan satu sama lain sehingga naik ke darjat Sohih)

Hadith lain pula menyebut : “Sesiapa yang memakan dari pokok ini , berkata bawang merah, bawang putih maka janganlah mendekati masjid-masjid kami, sesungguhnya (bau yang busuk) itu menyakiti Malaikat sebagaimana ia menyakiti manusia” ( Riwayat Al-Bukhari, KItab al-Azan, no 807 ; Muslim, Kitab Masajid wa Mawadi’ as-Solat, no 876 )

2) Kumpulan yang Memfatwakan Harus atau Melihat secara tafsil (terperinci)

Ulama yang di pihak ini adalah Syeikh Abd Ghani an-Nablusi, Syeikh Muhd Amin Ibn ‘Abidin, Syeikh Hasanain Makhluf (berpendapat hukumnya secara terperinci menurut keadaan), Syeikh Hasan Makmun.

  • Antara dalil mereka adalah asal segala sesuatu yang tidak mudarat adalah halal dan beberapa dalil yang lain. Bagaimanapun, kesimpulan dalil mereka adalah lemah kerana ia bersandarkan pandagan mereka tanpa maklumat berkenaan keburukan dari sudut perubatan pada zaman itu. Hasilnya mereka memberikan fatwa hanya berdasarkan bau asap rokok yang busuk dan menggangu, justeru, sudah tentu bau yang busuk sahaja tidak mampu menyebabkannya menjadi haram. Jelaslah pandangan mereka tidak mengambil kira maklumat baru perubatan.
  • Justeru, pada hemat dan kajian saya, hukum yang lebih tepat adalah Haram merokok kerana mudarat yang pelbagai dari sudut kesihatan tubuh sendiri, orang lain, dan baunya yang mengganggu orang lain. Malah kaedah Islam menyebut : “Ad-Darar Yudfa’ Bi Qadaril Imkan” ; ertinya : “Kemudaratan hendaklah ditolak sedaya upaya dan kemampuan” (Al-Madkhal Al-Fiqhil ‘Am, Syeikh Mustafa Az-Zarqa, 2/992)

Cuma Syeikh Al-Qaradawi di dalam Fatawanya (Fatawa muasiroh, 1/667) menjelaskan hukumnya berkata (dengan pindaan) :-

  • Sekiranya seorang perokok cuba sedaya upaya memberhentikan tabiat rokoknya, bagaimanapun ia gagal, maka ia patut terus mencuba dan diberikan uzur setakat yang ia gagal. Perlulah ia menghalang dari menyebarkan tabiatnya kepada orang lain.
  • Walaupun ianya haram, tapi tidaklah haramnya besar seperti zina, mencuri dan lain-lain dosa besar. Setiap perkara haram ada tahapnya di sisi Shariah, ada yang dikira dosa besar dan ada yang kecil. Dosa hasil rokok bolehlah di katakan termasuk dalam dosa kecil. Bagaimanapun perlu diingat, Ibn Abbas r.a menegaskan bahawa dosa kecil pasti menjadi besar apabila berterusan atau kesannya benar-benar memudaratkan. Kesimpulan Al-Qaradawi, rokok adalah haram secara pasti bagi yang belum merokok, dan makruh bagi seisap yang telah terjebak sehingga sukar untuk keluar darinya. Apa yang pasti, segala jenis usaha bagi memberhentikan aktiviti buruk ini mesti dicari segera.

Wallahu a’lam.

(Mutiara Hati)

Fatwa berkaitan rokok

Fatwa semasa mengenai hukum merokok menjurus kepada haram
Muhammad Syafiq
Fri | Apr 11, 08 | 11:38:14 am MYT

Saya perhatikan di bahagian beranda surau kampung saya ada tersedia beberapa tempat habuk rokok. Demikian juga di beberapa surau dan masjid lain di seluruh negara. Ramai orang veteran gemar duduk-duduk di tangga atau beranda surau dan masjid, menghembuskan asap penuh kenikmatan, terutama selepas solat asar dan isyak.

Di sini sukacita saya menjalankan amanah menegur perbuatan itu berdasarkan 'Fatwa Semasa Mengenai Hukum Merokok' yang dikeluarkan oleh Jabatan Mufti sebuah negeri.

1. Kerajaan Arab Saudi mengeluarkan fatwa bahawa merokok, menanam tembakau dan memperniagakannya hukumnya adalah haram kerana daripadanya terdapat kemudaratan.

2. Ulama-ulama semasa seperti Dr Abdul Jalil Shalabi mengatakan merokok adalah haram kerana ia boleh mendatangkan kemudaratan kepada kesihatan masyarakat.

3. Dr Zakaria Al Bari (anggota Akademi Kajian Islam dan Anggota Lujnah Fatwa Al-Azhar) menyatakan merokok hukumnya haram atau makruh adalah pendapat yang kuat.

4. Al Imam Abdul Halim Mahmud dalam kitabnya telah memberi fatwa merokok hukumnya makruh jika ia tidak mendatangkan kemudaratan kepada kesihatan. Sebaliknya adalah haram jika ia mendatangkan kemudaratan kepada kesihatan.

5. Syeikh Hasanain Makhluf iaitu bekas Mufti Kerajaan Mesir telah menetapkan merokok adalah haram jika mendatangkan mafsadat kesihatan dan mengurangkan hak keluarga dari segi pengurangan nafkah kepada keluarganya. Makruh jika mafsadat itu tidak ketara atau tidak mengurangkan hak nafkah keluarga.

6. Di Malaysia, Muzakarah Jawatankuasa Fatwa, Majlis Kebangsaan Hal Ehwal Islam Malaysia Kali Ke-37 yang berlangsung pada 23 Mac 1995 telah memutuskan bahawa amalan merokok itu hukumnya adalah haram menurut pandangan Islam.

7. Fatwa Negeri Selangor Darul Ehsan yang telah diwartakan pada 7 Disember 1995 di bawah Enakmen Pentadbiran Perundangan Islam 1989 telah menyebutkan bahawa amalan menghisap apa jua jenis rokok adalah haram bagi mana-mana orang Islam.

8. Fatwa Negeri Perlis memutuskan bahawa menanam tembakau atau merokok dan memanfaatkan hasil tembakau adalah haram.

9. Jawatankuasa Fatwa Negeri Kedah berpegang kepada fatwa merokok adalah haram walaupun sehingga kini belum ada penguatkuasaan berhubung perkara itu kerana berdasarkan pendapat pengamal perubatan bahawa perbuatan merokok boleh mendatangkan mudarat.

10. Jawatankuasa Fatwa Negeri Melaka juga telah bersetuju menerima pakai keputusan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa, Majlis Kebangsaan Hal Ehwal Islam Malaysia Kali Ke-37 bahawa amalan merokok itu hukumnya adalah haram.

Sehubungan itu saya berharap, penghisap rokok menghentikan tabiat buruk itu terutama di beranda serta tangga surau dan masjid. Kepada penanam tembakau, marilah kita bersama-sama menukar kepada tanaman lain untuk mendapat keberkatan Ilahi. Sekian, harap dimaaf teguran saya dan terima kasih. (HarakahDaily.Net)

Tuesday, July 08, 2008

Mas Kahwin... Sudah tiada apa lagi nak dibuat...

Hari ni baca akhbar, JAIS bercadang nak naikkan kadar mas kahwin yang kononya untuk setara dengan negeri lain selain menurutnya bahawa kadar tersebut tidak dinaikkan lagi.

Sekali baca, macam tol/minyak pula... 2-3 kali baca macam kes tarif air/elektrik pula. Bukankah sepatutnya kadar itu tidak ditetapkan? Bukankah sepatutnya kadar itu ditentukan sendiri mengikut kemampuan pengantin. Malah hantaran juga sepatutnya tidak ditentukan serta mengikut negeri atau orang lain.

Kalau diikutkan ajaran ISLAM sebenar (malah JAIS lebih faham), mas kahwin tidak ditentukan nilainya melainkan mengikut kemampuan pengantin. Malah sepotong ayat Al-Quran juga boleh dijadikan mas kahwin. Jadi kenapa ini yang JAIS fikirkan. Buat je mcm kedah dan beberapa negeri lain yang tidak menetapkan nilai mas kahwin. Senang. Ini perkara kecil. Tidak perlu pada perbincangan (hanya bazirkan duit zakat buat mesyuarat berbincang perkara macam ni). Ada perkara lebih besar patut JAIS dan Jabatan Agama ISLAM negeri-negeri fikirkan, contohnya kenapa mualaf tidak dibimbing sewajarnya hingga jadi murtad malah jadi kecoh pula bila meninggal dan kenapa ramai sangat warga ISLAM jadi rosak (gejala sosial dikalangan orang ISLAM serta kemiskinan dikalangan orang ISLAM paling tinggi).

hai.. hai .. hai... Apalah ustaz-ustaz kat JAIS tu dok buat...

Friday, July 04, 2008

Penggunaan Basikal sebagai alternatif

Saya sokong sepenuhnya saranan CAP. Lihat seperti Belanda, Australia, Jepun, China... penggunaan basikal sebagai pengangkutan merupakan satu langkah penjimatan bahan api serta kewangan.

Namun, kerajaan juga perlu memainkan peranannya. KTM, Komuter, dan LRT tidak membenarkan basikal dibawa masuk. Kalau kita pernah melawat negara luar dimana penggunaan basikal agak meluas, Komuter/LRT mereka, malah monorail mereka juga membenarkan basikal dibawa masuk. Mereka menyediakan tempat khas untuk meletak basikal.

Dengan cara ini:
i. kos bahan api dapat dikurangkan
ii. Membantu dalam kempen menghijaukan bumi serta memastikan kurangnya karbon dioksida dilepaskan
iii. Meningkatkan penggunaan prasarana awam seterusnya meningkatkan keuntungan syarikat pengangkutan
iv. Membantu rakyat malaysia menjaga kesihatan

Kepada pemimpin politik, artis, etc... JANGAN BERGAMBAR

Gambar memainkan peranan penting.. "A picture paints a thousand words"

Mengapa saya rasa pemimpin dan artis serta orang kenamaan sepatutnya diharamkan bergambar terutamanya yang menggunakan telefon atau kamera sendiri (melainkan gambar yang diambil oleh jurugambar professional semata-mata mengenai berita atau yang dibenarkan oleh orang tersebut)?

Jawapannya mudah... andai saya berjumpa Pak lah, Najib, Altantuya, Siti Nurhaliza, Maya Karin, Nik Aziz, etc.. di mana-mana parti, atau sesi temuramah, atau sesi jom heboh, atau di hotel, atau dipasar raya sekali pun... dan saya bergambar dengan insan-insan ini. Dan kerana mereka ini menghormati permintaan saya (tidak mahu menghampakan) serta memenuhi kriteria sebagai orang kenamaan, maka mereka luangkan masa sejenak bergambar dengan saya. Apa signifikasinya?

1. Adakah mereka mengenali saya seperti mana saya kenali mereka dengan menunjukkan gambar tersebut pada rakan-rakan? Jawapan: Ya pun betul, Tidak pun betul .. hanya saya dan insan yang bergambar yang ketahui (serta Allah S.W.T). Jadi, apakah relevan gambar Najib dengan Altantunya (seperti yang PKR tunjukkan pada kempennya)? Apakah relevan gambar Saiful Bahari (orang yang kata diliwat) dengan Sharir dan Najib? Bagi saya.. pelbagai taksiran boleh dibuat dengan gambar tersebut... tapi apakah taksiran kita betul seperti mana yang diketahui oleh orang didalam gambar tersebut?

2. Jika saya bergambar dengan Altantunya hanya kerana dia model... Adakah saya juga akan dikaitkan dengan kematiannya padahal saya hanya kenali dia sebagai model dan jumpa dia di depan hotel maka terus ingin bergambar dengannya?

3. Andai saya bergambar dengan Maya Karin dan ada orang tertentu telah mengambil gambar tersebut dan poskan pada Utusan/Berita Harian/Harakah/etc.. dan katakan kami ini bercinta dan gambar saya bersama Maya Karin di sebuah hotel di Bali sebagai bukti... Apakah impaknya? Adakah orang percaya atau tidak? Bukankah gambar tersebut nampak menyakinkan?

Jadi, oleh kerana itu, saya rasa adalah wajar pemimpin, orang kenamaan, artis, etc mengelak dari bergambar menggunakan kamera peribadi kerana pelbagai impak dan akibatnya boleh terjadi andai jatuh ditangan orang yang suka mengambil kesempatan sedangkan hakikat sebenarnya tidak diketahui.

Warna rambut jelas kelihatan, namun Niat di hati ternyata rapi disembunyi.

Fikir-fikirkanlah

Pembayaran Zakat secara online melalui perbankan internet

Untuk pengetahuan anda, LZS telah menyediakan 22 kaunter bagi memudahkan
umat Islam menunaikan zakat serta membuat permohonan agihan zakat.
Maklumat bagi kaunter LZS boleh didapati di http://www.e-zakat.com.my/baru/organisasi/kaunter.asp

Selain itu juga, anda boleh menunaikan zakat secara online dengan
menggunakan perbankan internet di https://zakatsel.com.my/fpx2/index.asp?id=email.
Antara kelebihan pembayaran secara online ialah mudah, selamat,
menjimatkan masa dan boleh dilakukan 24 jam sehari.

Berikut adalah bank-bank yang terlibat bagi kemudahan pembayaran
secara online yang disediakan di Portal E-Zakat:
- Bank Islam
- Maybank2u
- CIMB
- RHB
- PBB

Sekiranya anda berminat membuat pembayaran zakat secara online,
sila buat bayaran di https://zakatsel.com.my/fpx2/index.asp?id=email.

Tuesday, July 01, 2008

Panduan Pengiraan Zakat

Di dalam Surah al-Baqarah ayat 267, Allah berfirman

"Wahai orang-orang yang beriman, keluarkan zakat sebahagian daripada
hasil usaha kamu yang baik-baik dan sebahagian dari apa yang kami
keluarkan dari bumi untuk kamu."

Sepertimana yang dijanjikan sebelum ini, pada kali ini pihak LZS memberi
panduan kepada anda bagi mengira zakat pendapatan. Terdapat 2 cara
yang sering digunakan bagi membuat perkiraan zakat pendapatan.

Cara 1
Gaji bulanan x 12 Bulan x 2.5% = zakat pendapatan yang wajip
dibayar.
Sekiranya gaji anda sebulan ialah RM 2,000 maka gaji setahun anda
ialah RM 24,000. Jumlah zakat pendapatan yang perlu anda bayar ialah
2.5% x RM 24,000 iaitu RM 600 di mana purata bayaran zakat bagi satu
bulan ialah RM 50.

Cara 2
Cara kedua ini mengambilkira penolakkan yang dibenarkan seperti diri
sendiri (RM 8,000), isteri (RM 3,000), anak (RM 1,000 untuk seorang),
caruman KWSP, pemberian ibu bapa dan caruman Lembaga Tabung Haji.

Bagi membuat kiraan zakat pendapatan Cara 2, sila layari kalkulator
zakat pendapatan di
http://www.e-zakat.com.my/baru/k-zakat/kalkulator_pendapatan.asp.

Popular Posts

Official Google Blog

Humor @ xkcd.com