Google

Wednesday, January 13, 2010

Penyelesaian terbaik untuk Malaysia mengenai pengunaan kalimah 'ALLAH'

Ketika ini, penggunaan kalimah 'ALLAH' yang dipohon oleh divisen penerbitan gereja kristian, The Herald, telah menjadi satu isu yang bukan lagi isu remeh dan nasional, malah boleh menjadi satu isu dunia memandangkan ia memberi impak yang tinggi pada seluruh alam manusia terutamanya masyarakat ISLAM. Walau bagaimanapun, tidak boleh tidak, satu penyelesaian mesti dicari bagi menjamin kesejahteraan umat manusia keseluruhannya dan warga Malaysia khususnya.

Pada pemikiran saya yang masih kurang ilmunya ini, hanya ada 2 sahaja jalan penyelesaiannya, yakni dibenarkan digunakan atau tidak penggunaan kalimah 'ALLAH' ini oleh agama lain. Didalam penggunaan ini juga ada 2, yakni, penggunaan sebagai sebahagian dalam pertuturan mereka atau didalam penerbitan. Saya yakin, bahawa KDN dan masyarakat lain sama sekali tidak endah mengenai penggunaan kalimah 'ALLAH' didalam pertuturan sesama mereka, tetapi yang mejadi persoalannya ialah didalam penerbitan makalah yang hanya untuk umat kristian, tetapi pastinya akan terlepas pada umat yang beragama lain. Mana mungkin penerbitan hanya untuk sebaran sesama mereka yang sudah pun 'alim' kerana mengunjungi gereja. Pastinya, ia akan digunakan untuk sebaran umum pada umat hindu, buddha, dan juga ISLAM yang berkeliaran di luar terutamanya belia-belia ISLAM yang majoritinya sudah nipis IMANnya dan mudah dimanipulasikan pemikiran melalui sebaran yang mampu merosakkan pemikiran mereka.

Saya juga yakin, bahawa umat ISLAM majoritinya tidak mempunyai masalah atas penggunaan kalimah 'ALLAH' itu oleh agama lain, selagi mana ia merujuk kepada maksud yang sama yang diiktikadkan oleh orang ISLAM. Andai diguna untuk dirujuk sebagai Jesus atau yang lain, ini sudah pasti mengelirukan dan sudah pasti dan yakin bahawa ia ibarat api dalam sekam, niat terselindung yang tidak dapat dikenalpasti dengan pandangan mata kasar.

Saturday, January 09, 2010

Gereja kena bom... Paderi herald dan hakim tu dah nampak ke?

Orang cakap, sarang tebuan jangan dijolok... Jangan jadi US, sengaja jolok sarang tebuan, last-last hidup dia org tak tenang... bukan nak provoke... tapi lihat lah pada surat khabar hari ini.. 2 gereja kena bom... hanya kerana kebangangan dan kesombongan herald yang tidak dengar cakap... bukankah sudah lebih setengah abad malaysia merdeka dan telah lebih 5 abad malaysia hidup harmoni dalam masyarakat pelbagai bangsa dan agama. Pernahkah orang ISLAM kacau agama lain? Pernahkah orang ISLAM hina agama lain? Pernahkah orang ISLAM merendahkan maruah agama lain? Pernahkah orang ISLAM senda tuhan yang disembah oleh agama lain? Tidak pernah sekali pun... dan agama lain pun tidak pernah mengganggu gugat ISLAM serta meminta hak milik ISLAM untuk diguna pakai sama dengan agama lain. Kenapa kristian herald ini hendak gugat keharmonian malaysia? Hakim itu bagi kebenaran sebab katanya tak de bukti boleh ganggu serta sebabkan huru-hara.. abis tu yang kes bom ni apa cite? KAMI TAK NAK HIDUP MACAM DI INDONESIA dan THAILAND (selatan) yang sentiasa hidup tidak aman kerana pergaduhan agama ini. Mungkin lepas ni herald dan hakim tu boleh buka mata betapa ALLAH tidak boleh disamakan dengan TUHAN @ GOD yang dimasukkan oleh kristian yang ternyata sesat dan tidak pernah benar.. kalau kristian herald betul maksudkan GOD itu ialah ALLAH, ingin saya tanyakan, kristian protestan atau kristian katolik? atau kristian yahudi? kristian mana satu? Sendiri fikir... kata paderi bangang, sudah ada buku pada dulu-dulu yang translate GOD sebagai ALLAH... setahu saya, dan saya juga pernah diberi buku itu ketika belajar disebuah sekolah yang berpaksikan kristian, buku itu dimasukkan dari indonesia dan diterjemahkan oleh orang indonesia... betul ke terjemahan itu? setahu aku indonesia ini, nama je melayu, belum tentu agama ISLAM.. ada nama suparno... di jakarta agama kristian, di bali agama kristian, dan di aceh agama ISLAM... dan kebanyakkan translation dari indonesia tak cerminkan maksud sebenar..
Malah, jika benar herald nak guna, pastinya kita boleh suruh semua gereja didunia pakai perkataan ALLAH dan buang perkataan jesus, lord, dan sewaktunya.. pakai je nama ALLAH tu satu sahaja yang cerminkan betapa pengakuan oleh orang kristian bahawa tiada tuhan wajib disembah melainkan ALLAH... hmm syahadah orang islam juga membawa maksud, tiada TUHAN yang wajib disembah melainkan ALLAH.. ini sahaja sudah cukup cerminkan betapa hanya ada satu tuhan, yakni ALLAH... dan ALLAH itu bukan pengganti nama kepada GOD.. adakah nama ISA = ALLAH atau nama JESUS = ALLAH... tidak... sama sekali tidak... ALLAH ialah ALLAH ...itulah kekeliruan akibat dari niat jahat herald dan gang sewaktu dengannya

Tuesday, January 05, 2010

Thank you Malaysia... what a new year surprise!!!

Thanks Malaysia... 2010.. I celebrate with full of surprise and 'WOW' things around me.

There is news on lost of military assets right in front of our superb forces eyes. I try to think deep and thoroughly, how this could happen? How are compartment as big as a car can easily taken out without any notes or letter or being seen... Funny hah... Our arm forces might need to go for eye-test.

The next biggest news is 100 billion lost reported during our previous PM 20 years of in-charge. A surprise present to him, but I kind of think something else. After he had retired for more than 5 years, why this writer just release his book? Why don't he wrote about his PM whom has almost all of his relatives in the government or GLC such as Temasek. Why don't he wrote about his country that stole Malaysian's land and water but pay cheaper than malaysian itself? Why didn't he wrote about how corrupt his government are? It is simple to answer that. If he wrote about his country our his government, he will be in jailed or bankrupt. But if he wrote about others, especially about Tun, he might get lots of money as people are very interested to know about him especially those related to US and ISRAEL.

Next, come to GST news... What? GST? Now you are taking lots of subsidies and petrol has never come down although market price is lower and we have lower grade petrol. You add RM50 to card user plus Maybank that cheat his customer by makin profit for each transaction made after 4th transaction in a month, plus toll that has never come down (We will vote for PR if they really said will remove PLUS toll... or at least lower the toll)

Next and one of biggest surprise is the herald allowed to use 'ALLAH' in their printing... With stupid judgement and reason from the judges and one of the reason the judge said that there won't be any problem or havoc.. He should open his eyes bigger now... There will be havoc and create unpleasant situation... what a surprise... May Allah crush this people...

And latest news is increase price of sugar... with funny reason. Hmm.. We produce and we have 'taiko' @ sugar king but our sugar price need to be increase...

Popular Posts

Official Google Blog

Humor @ xkcd.com