Google

Tuesday, June 26, 2012

Pulau buatan manusia


Pulau buatan manusia dijual AS$6.5 juta


IMEJ yang dihasilkan komputer menunjukkan pulau buatan manusia yang akan dibina firma Orsos Island.


VIENNA - Sebuah firma Austria akan membina pulau buatan manusia yang boleh terapung tetapi tidak mempunyai enjin.
Pulau tersebut bakal dijual pada harga AS$6.5 juta (RM20.5 juta).
Menurut pengasas syarikat Orsos, Gabor Orsos berkata, pulau tersebut boleh berlabuh di mana-mana lokasi.
Beliau menyatakan ia turut boleh ditunda ke lokasi lain.
"Minat terhadap pulau itu datang dari serata dunia termasuk Australia, China dan Amerika Syarikat," katanya semalam.
Orsos yang berasal dari Hungary menyatakan pihaknya memperoleh beberapa pembeli berpotensi dari Australia pada minggu depan.
Pulau itu dilengkapi dengan panel solar dan generator berkuasa angin.
Seramai 12 orang boleh tidur termasuk kru dan keluasannya ialah 1,000 meter persegi.
Pulau pertama itu akan siap dibina dalam tempoh antara 18 bulan hingga dua tahun.
Pembinaan pulau tersebut akan dilakukan di Slovakia. - AFP
Dipetik terus dari Kosmo Online

PAKCIK NAK SATU....

Monday, June 11, 2012

Nak tunjuk hero pun biarlah kena pada tempatnya

(Sinar Harian 11 Jun 2012)

Seorang India Muslim (mamak) yang kononnya bergelar datuk amat marah dengan artikel saya, bertarikh 28 Mac 2012 lalu, bertajuk “tuntutan Dong Zong biadab”. Beliau yang mendakwa artikel saya tidak Islamik, merugikan Islam. Beliau tidak putus-putus faxkan surat yang sama kepada saya, mahukan penjelasan dan bersedia berdebat dengan saya. Beliau akan terus melakukannya selagi saya tidak menjawab apa yang beliau tanya. Persoalan saya, siapakah beliau? Apakah dengan gelaran datuk menandakan dia hebat dan boleh mengarah orang lain mengikut telunjuknya? Perompakpun ramai yang dapat gelaran datuk.

Terus terang, saya tidak perlu melayan minda kerdil orang seperti ini. Masih banyak kerja lain. Cuma saya kasihan dengan tindakan beliau. Paling kurang jagalah status kedatukannya itu. Faxlah lagi, saya suka dengan permainan ini. Jika mahu berdebat soal pendidikan, sila minta NGO-NGO yang tidak berpihak aturkan. Saya begitu teruja untuk berdebat dengan beliau.

Apapun, saya ingin menjawab persoalan yang dibangkitkan kerana ada kaitan dengan pandangan Dong Zong yang terbaharu. Ultra kiasu ini mendakwa Akta Pelajaran 1996 yang dipersetujui oleh MCA telah menyebabkan Sekolah Persendirian Cina (SPC) tidak bertambah dan statik bilangannnya kepada 60 buah sahaja. Pemimpin MCA menafikan dakwaan itu. Sebenarnya, kerajaan terlalu banyak bertolak ansur terhadap pendidikan Cina, terutama apabila Akta Pelajaran 1996 diwujudkan, berbanding Akta Pelajaran 1961.

Malangnya, ultra kiasu masih tidak bersyukur. Beri betis hendak peha. Ingatan saya kepada kerajaan, jangan biarkan kaduk naik junjung. Saya tidak dapat gambarkan apa akan terjadi dengan sistem pendidikan negara ini jika Pakatan Rakyat memerintah. Apakah negara ini akan dipenuhi dengan lambakan sekolah vernakular dan sekolah persendirian atas nama hak asasi manusia? Melalui pembacaan, tidak ada negara di dunia ini mempraktikkan sistem sebegini.

Tidakkah ultra kiasu ini sedar bahawa peruntukan 21B Akta Pelajaran 1961 sebelum ini jauh lebih keras? Melalui kuasa menteri, sekolah vernakular Cina boleh ditukar menjadi sekolah kebangsaan bila-bila masa. Pada ketika itu, pemimpin ultra kiasu Melayu menjadi Menteri Pendidikan,tidak berbuat apa-apa. Sehinggalah Perdana Menteri sekarang yang menjadi Menteri Pendidikan pada tahun 1995, baharulah peruntukan 21B dipinda menjadi lebih lunak.

Apa yang ultra kiasu ini mahukan lagi? Negara ini terletak di kepulauan mana?Apakah agenda tersembunyi di sebalik semua ini? Kenapa agenda kebangsaan langsung tidak dibincangkan, sebalik agenda bangsa terus diperkasa? Mereka menuduh Umno memperjuangkan Melayu, apakah bangsa lain tidak memperjuangkan bangsanya, malahan lebih ekstrem daripada itu?

Lepas ni hapuskan bahasa lain lak ye
kecuali yang ada dalam perlembagaan... ada bran?
Sebenarnya pindaan kepada Akta Pelajaran 1961 yang membawa wujudnya Akta Pelajaran 1996, memberikan signifikan yang amat besar kepada pendidikan Cina. Kerajaan secara tidak langsung telah mengiktiraf kewujudan Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC), Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan Cina (SMKJC) dan SPC sebagai sebahagian daripada sistem pendidikan kebangsaan yang bersifat kekal. Apakah ini masih tidak mencukupi?



Akta ini juga membolehkan kerajaan memberi bantuan kewangan, fiskal dan sumber perancangan kepada sistem pendidikan Cina. Untuk makluman, selepas tahun 1996, lebih banyak sumber kewangan diperuntukkan. Pada masa itu, terdapat 78 sekolah menengah Cina yang memilih untuk mematuhi silibus dan pengajaran kerajaan dan ia menjadi SMJKC manakala 60 lagi kekal sebagai SPC. Ini tidak termasuk sejumlah 1,291 SJKC yang diterima masuk sebagai sistem pendidikan kebangsaan. Bilangan SJKC terus bertambah setiap tahun.

Lebih menguntungkan lagi Akta Pelajaran 1996 juga membenarkan SPC beroperasi dengan penuh kecinaan. Kedudukan bahasa Melayu langsung tidak didaulatkan. Berbanding Akta Pelajaran 1961, SPC perlu memohon setiap tahun bagi membolehkan mereka beroperasi. Dengan Akta Pelajaran 1996, kerajaan telah mengiktiraf SPC dengan mengeluarkan pendaftaran kekal kepada semua 60 SPC.

Hari ini, peruntukan sudah hampir menjadi sama rata seperti aliran kebangsaan. Itupun mereka masih terus mendesak supaya SJKC dan SPC beroperasi dengan penuh kecinaan.

Ingatan saya kepada kerajaan dengarlah nasihat pakar, bukannya ultra kiasu kerana mereka ada agenda tersembunyi. Menurut Mohd Yazid Yusoff et al (2002), Akta Pelajaran 1996, ternyata memberi ruang yang begitu luas kepada pendidikan vernakular. Akta Pendidikan 1996 mengambil kira kepentingan semua kaum dengan cara mengekalkan status quo SJKC, SMJKC dan 60 buah SPC. Selain itu, secara tidak langsung Unified Examination Certificate (UEC) juga telah diiktiraf, walaupun masih belum sepenuhnya. Itupun mereka terus mendesak supaya diiktiraf sepenuhnya seperti sijil-sijil persekolahan kebangsaan lain. 

Lebih menguntungkan lagi, dalam seksyen 2 Akta Pendidikan 1996, telah memperuntukkan pengajaran bahasa Cina dan Bahasa Tamil di Sekolah Kebangsaan dan Sekolah Menengah Kebangsaan boleh diadakan dengan satu syarat, jika ada permintaan 15 orang ibu bapa atau lebih. Manakala Dalam Akta Pendidikan 1961, Bahasa Cina dan Bahasa Tamil boleh diajar dengan dua syarat iaitu ada permintaan dari 15 orang ibu bapa dan jika didapati munasabah dan praktik.

Jelas di sini bahawa Akta Pendidikan 1996 begitu meraikan bahasa bukan Melayu. Kesan daripada membenarkan bahasa-bahasa lain menjadi bahasa pengantar, sekolah vernakular dan sekolah swasta saban tahun semakin bertambah. Bahasa kebangsaan seolah-olah langsung dipinggirkan. Lebih malang lagi, kerajaan tidak dibenarkan campurtangan dalam hal ehwal pentadbiran sekolah mereka.

Menurut sejarahwan, Zainal Abidin bin Wahid (1999), isu bahasa mempunyai perkaitan yang rapat dengan perpaduan. Pengabaian isu bahasa boleh menjejaskan perpaduan kerana keadaan ini boleh merosotkan nilai ekonomi bahasa Melayu, boleh menjejaskan tata bahasa rasmi dan bahasa perpaduan, memburukkan lagi ketidakseimbangan dari segi penyediaan tenaga iktisas di kalangan bumiputera. Pengabaian bahasa juga boleh menjejaskan perpaduan negara kerana akan memperluaskan lagi jurang ketidakseimbangan ekonomi antara kaum, juga mengakibatkan munculnya beberapa kumpulan pelajar iaitu aliran kebangsaan, Inggeris, Cina, Tamil dan sebagainya.

Pendek kata, memberikan ruang kepada bahasa bukan Melayu telah menjejaskan kepentingan bahasa Melayu sendiri. Dalam keadaan politik sekarang, sekiranya kerajaan terus melayan desakan ultra kiasu demi undi, saya bimbang aliran kebangsaan akan menjadi mangsa dan tidak relevan lagi. Saya harap datuk mamak tersebut faham tulisan saya selama ini -  ridhuantee

Dipetik terus dari blog Ridhuan Tee



Pak cik kata: 
1. Jika mangkuk hayun ni duduk kat indonesia, singapura, malah negara lain, jangan harap lah nak ada sekolah jenis kebangsaan wujud. Malah bahasa dan nama pun kena ikut negara terbabit seperti di indonesia.. namanya indon, tapi bangsanya cina...
2. Jangan terlalu layan sangat.. perkukuhkan apa yang termaktub dalam perlembagaan...
3. Jika mereka nak ugut, kita pun boleh juga... tapi melayu ISLAM banyak bersabar dan bertoleransi.. oleh itu Dong Zong.. jangan melampau aaaa...

Saturday, June 02, 2012

Orang Melayu Pertikaikan UiTM - Penjelasan VC UITM

Penjelasan saya berkenaan intake pelajar. 
250 ribu mohon utk masuk UiTM selepas SPM. 100 ribu letak UiTM pilihan pertama. Yg terima masuk hanya 20 ribu. Ramai yg kecewa. Yg terima masuk semuanya berdasarkan merit. Majoriti diterima masuk dgn melebihi 5 atau 6 A shj. Keputusan cemerlang shj. Pelajar2 lain dgn mininum 5 credit masih boleh mohon program UiTM di Kolej2 Bersekutu. Ada 28 kolej diseluruh negara .Tempat TiDAK TERHAD. Cukup syarat min dpt masuk. Program sama, dip sama, konvo di Shah Alam spt pelajAr2 lain di seluruh sistem uitm. Yg tak ada 5 credit dan tak ada credit English boleh masuk program Pra dip di kolej bersekutu. Selepas itu boleh diterapkan ke diploma. PELUANG YG SANGAT LUAS DI KOLEJ BERSEKUTU. Selepas dip boleh masuk ijazah di UiTM. Nampaknya semua ada peluang. Tetapi atas permintaan YAB D.S Najib utk bantu pelajar2 miskin tegar, program Mengubah Destini Anak Bangsa diwujudkan. Peluang diberi dgn bantuan Alumni utk pelajar ini mengikuti program Pra dip. Pelajar2 pra tak ada kemudahan ptptn.Asal Usul UiTM adalah utk bantu anak Desa. Tujuan adalah utk mengubah destini org Melayu yg masimiskin dikampung dan bandar. 

Berikut adalah beberapa komen utk renungan kita semua.

حسن ذوالكفل 
apakah yg dimksdkn oleh penulis ttg "senang nk msk UiTM"? apakah yg cuba digambarkn oleh penulis ttg "tak adil"? penubuhan UiTM bermatlamatkan ingin cuba MEMBERI PELUANG yg lebih luas kpd kaum MELAYU/BUMIPUTERA menyambung pengajian di peringkat yg lebih tinggi.. bg soal kecemerlangan akademik dan sebagainya, itu semua bergantung kpd usaha pljr itu sendiri.. ia tiada kaitan langsung dgn "kesenangan" utk memasuki ke UiTM..
*JIKA KAUM MELAYU/BUMIPUTERA (terutamanya yang beragama Islam) TIDAK CUBA UNTUK MEMBANTU SAUDARA-SAUDARA MEREKA SENDIRI, SIAPA LAGI?

Zulhilmi Dzulkafli 
buat orang yang menghantar msg itu... saya cuma ingin berkata. ...rezeki masing2 dah ditentukan yang maha Esa.. kita hanya mampu merancang apa yang terbaik untuk kita tapi hanya yang maha Esa menentukan... qunfayaqun.... jangan pertikai takdir.. usaha lagi..INSYALLAH kalau bukan kat uitm mungkin anda akan mendapat tawaran ditempat lebih baik...daripada pertikai perkara ni baik ambik sudut pandang positif... ini hanya pendapat saya... salah silap mohon maaf...kita sama2 insan yang tidak lari dari melakukan kesilapan... assalamualaikum...

IAsk Sopian Hayati 
blik objektif pnubuhan UiTM.. Ianya utk kelangsungn bangsa (melayu bumiputera).. Bla sbut sng susah msuk UiTM, kelonggaran dberi utk ank2 bngsa yg kurg bnasib baik.. Seiring dgn pruntukn plembagaan, setiap org ada hak utk mdptkn pnddikan.. Knpa perlu dpertikaikn, syarat kmsukn mgkn longgar tpi hnya utk certain program.. Polisi ini d laksanakn slps pihak pngurusan UiTM mkaji baik buruknya.. Apa yg penting smuanya adalah atas matlamat mengubah nasib dn destini anak bangsa.. Klu UiTM tak pkenalkn sistem sbgitu, tak mungkin saya brada d UiTM skrg.. Sya bknla dri klgn plajar yg pintar dn berada, tpi kerana UiTM la saya bmula dgn pra, diploma dn skg brada d peringkat ijazah.. UiTM ada matlamat tsendiri, UiTM pcaya jika seseorg itu dberikn pluang, tdk mustahil seseorg itu akn mngubah nasib dirinya dn pling pnting mjadikn impian ibubapa yg inginkn anaknya mjejak kaki ke menara gading menjadi nyata.. UiTM di <è ku. =)

Mimio Michiyoe 
senang cite jgn jadi MELAYU LUPA DIRI. sape nak tolong melayu kalau bukan melayu sendiri :)

Chak Mohamed
senang atau tidak itu bukan soalnya...asal ITM(UiTM) pun nak tolong orang melayu/bumiputera...then...apa yang tidak adilnya? kan yang senang masuk tu program pra-diploma (program destini anak bangsa)...kalau mereka berusaha,jujur & ikhlas menuntut ilmu...mereka berjaya & jd pelajar diploma...sekali lg, dimana tidak adilnya?

Aien Nur Afiqah 
saya bukan pelajar cemerlang masa spm , uitm beri saya peluang melalui program MDAB nie lah ,dari situ saya mula bertapak sedikit demi sedikit .. sekarang saya diterapkan ke program ijazah sarjana muda selepas 3 semester di dlm program diploma , siapa kata uitm ambil ramai pelajar tiada kualiti ? saya dah buktikan ..

Firdous Redhuan 
saya sebagai ex student UiTM, mengakui mmg sng nak masuk TAPI itu adalah usaha murni UiTM utk bagi pendidikan kat masyarakat bumiputera. if UiTM xbuat macam tu xmustahil ramai bumiputera yg kurang berjaya di peringkat SPM, akan terbiar. mmg ada suara2 kecil cakap UiTM ni main ambil je pelajar utk kos ntah ape2.TAPI walaupun kos ntah ape2, at least diorg akan ada knowledge. so Dato', teruskan usaha murni ni. saya sangat berterimakasih atas jasa UiTM. bkn sng nak puaskan hati sumer org.

Kamarul Ariffin 
isu yg diketengahkan si pengirim kurang jelas. kalau apa yg dimaksudkan adalah kemasukan pra-dip, sy rasa si pengirim tidak tahu tujuan sebenar. Pengirim mungkin tidak tahu kerana mungkin dier bukan warga kerja uitm yg tidak pernah tahu agenda yg sebenarnya. Mereka mungkin tidak tahu cerita penat lelah dato vc kita menimba ilmu sehingga berjaya seperti skrg dan mereka ini tidak tahu hasrat yg ingin disampaikan oleh dato vc bg membangunkan bangsa kita sendiri ke tahap yg lebih baik...


Dari FB Dato' Prof. Ir. Dr Sahol

Semak sejarah UiTM di http://www.arkibmuzium.uitm.edu.my/sejarahUiTM.htm

Popular Posts

Official Google Blog

Humor @ xkcd.com