Google

Monday, June 30, 2008

Majlis Peguam Hina Melayu...

Topik yang dikeluarkan dalam Utusan hari ini... Kenapa boleh jadi begitu? Jawapan yang mudah... Inilah akibatnya apabila Peguam dan Hakim diberi kebebasan mutlak. Inilah salah satu akibatnya yang zaid tidak nampak. Inilah dia.

Kebebasan serta neutral itu perlu. Dalam hal ini, Peguam dan Hakim sepatutnya neutral dan bebas.. tapi bukan sebebas-bebasnya.. Bebas dalam konteks penuh bertanggungjawab dan tidak berat sebelah atau tidak mempertikaikan sesuatu yang bukan haknya untuk pertikaikan.

Apa yang dilakukan oleh Tun Mahathir dulu sepatutnya dilihat lebih mendalam kenapa dilakukan sekatan kebebasan pada hakim dan peguam. Jika tidak, beginilah jadinya.

What is the impact of current news related to Anwar?

More sympathy.. more sympathy ... more sympathy... and it keep on coming... and now .. his main target.. No.1 in Malaysia @ PM is clearly can be seen in his eyes.

Well... as me... I don't care he did it or not... but I do care if he is going to be the next PM... Why? I love Malaysia and I don't want it fall on the wrong hand (that may look innocent right now, but whom know what is inside his mind @ heart)...

Friday, June 27, 2008

Zakat adalah satu kewajipan kepada umat Islam

Di dalam Surah An-Nur ayat 56 Allah SWT telah berfirman iaitu

"Dan dirikanlah kamu akan sembahyang serta keluarkanlah zakat dan
taatlah kepada Rasul supaya kamu beroleh rahmat".

Al Quran banyak menyebut ibadah zakat dan sering kali dikaitkan
dengan ibadah solat. Oleh itu, umat Islam wajip menunaikan zakat
yang kena atasnya dan seterusnya dapat menjamin sosio ekonomi umat
Islam.

Antaranya zakat harta yang diwajipkan umat Islam mengeluarkan zakat
selain zakat fitrah ialah
- Zakat Pendapatan
- Zakat Perniagaan
- Zakat Ternakan
- Zakat Pertanian
- Zakat Simpanan
- Zakat KWSP
- Zakat Emas dan Perak
- Zakat Saham.

Maklumat lanjut mengenai jenis-jenis zakat seperti di atas,
sila layari http://www.e-zakat.com.my/baru/k-zakat/jenis_zakat.asp.

Anwar implement nepotisme? hmmm...

There is no big shock in this issues. As long as you are politician, there will always a hidden agenda behind it. No matter you are PAS, PKR, DAP, UMNO, MCA, MIC, etc... there is always something you want. You won't provide something for free. Nothing is this world is free (or without the need for you to do something).

He was previously an UMNO. What do you think? Why he joined UMNO previously instead of PAS? Why he create another parties? Why don't he join PAS or DAP? Is DAP and PAS is not a good party? DAP and PAS cannot give what he want? Why MUST he DIVIDING MALAYS into 3 groups, PAS, PKR, and UMNO? Why don't he be in NGO?

The answer is simple.... He want the country. He don't really care about the others. He like to manipulate people.

Governmment Agencies spending money unwisely

I'm quite shock actually when looking at cars, 4WD, MPV, etc that belongs to certain agencies. Those car are also brought home and being used to carry their family all around.. USING GOVERNMENT CARS.. which it was suppose to be used for work purposes. I've seen a lot on the road travelling in the morning, afternoon, and night.

Just named it; Innova, X-Trail, Fortuner, Mercedes, BMW, etc; which all those are hardly own by normal people with range of income to maximum of 5K. In the first place, WHY GOVT. AGENCIES ARE SPENDING MONEY FOR THAT which does not bring any VALUES? Shouldn't they spent for something that benefit all people. With Innova, you can buy 3 viva or myvi or 1 Persona + 1 viva. Just imagine what you can do if instead you buy X-Trail, you buy Kembara. Can you?

Wow... it is our money.. it is people's money....

Wednesday, June 25, 2008

Heeeelllloooo Azizan... Are you nuts?

Just read newspaper today... MB Kedah mention that no need to worries and told Nik Aziz not to think link BN as if what he is willing to do is wrong.

He did mention that he will proceed with his idea to cut of the trees ('balak') to get money from it. Come on la. Is that all you think can generate money? Do Singapore has trees to sell? Do Penang has trees to sell? Do KL has trees to sell? NOPE... and yet they survive using what ever they have that could benefit their people. You have tourism place, padi-fields, place like kulim-hi tech, etc... Make use of it. Make profit from it. Learn from Penang and KL.

"Menurut Azizan, keputusan yang diambil adalah berdasarkan kajian terperinci yang dijalankan bersama syarikat-syarikat balak yang terkemuka di dunia.

"Keputusan yang diambil bukannya satu keputusan yang membabi-buta kerana kerajaan negeri bukannya seperti sebuah persatuan biasa. Kami mempunyai pakar dalam pelbagai bidang.

"Kawasan yang akan ditebang balak bukan seperti yang digambarkan dan kita mungkin akan menggunakan teknologi kereta kabel untuk mengangkut balak dari kawasan tadahan air,'' katanya." (Taken from Website Utusan)

Hey man, you are doing research with company related to that. 100% sure he will say that nothing to worries and on won't do any harm to human and the place still be ok. What are damn moron person will accept that kind of research. You should do research with Environmental Agencies and other related to it not a company that will make use of it (have profit in it). It is bias when you are taken from that kind of perspective.

Well, what ever it is, I hope my dad and mom leaving there will still have water supply going through although in a month they have few shortage but I hope it is still there....

JUST HOPING....

Monday, June 23, 2008

Pengajaran: Tidur dengan Suami Orang

Pengajaran untuk kita semua

Teman saya ini (katakanlah namanya Ema, 25 tahun) bekerja dengan satu
perusahaan konsultan yang tidak terlalu besar sebagai assistant dan salah
seorang partner pada perusahaan konsultan tersebut (Kita sebut saja
namanya Andy). Ema sangat mengkagumi profil dan karakter Andy..
Sebut saja semua hal yang baik, maka Andy memilikinya. Otak yang cemerlang,
sikap yang profesional dan gentleman, penampilan yang selalu rapi and nice
lookingserta usia baru 34 tahun (waktu itu). Ema pula adalah
seorang wanita yang memiliki segala yang diidamkan oleh seorang lelaki, bentuk tubuh yang
sempurna,paras yang cantik,fikiran matang serta bijak, berpewatakan ceria & suka tersenyum.

Disebabkan Ema selalu bertugas bersama Andy maka Ema akhirnya mulai
menyayangi Andy lebih dari team partner & Ema membiarkan saja perasaannya kepada Andy
tumbuh tanpa halangan. Semakin hari dia
semakin jatuh hati kepada Andy.

Andy bukannya tidak tahu akan hal itu tetapi sikapnya yang profesional di
pejabat yang tidak membiarkan hal-hal pribadi mencampuriurusan pejabat
membuat Ema semakin mengkagumi peribadi Andy.

Suatu hari urusan pejabat membuat mereka berdua harus pergi kebeberapa
lokasi di seluruh Negara. Inilah ceritanya.

Untuk memudahkan pergerakan, mereka naik pesawat ke Penang dan menyewa
kereta untuk melakukan perjalanan darat di sekitar B'worth , Perak, Kedah dan Perlis
dalam rangka melakukan suatu survey khusus untuk kepentingan klien.

Entah bagaimana silapnya mereka, pada waktu malam menginap di sebuah hotel kecil. Sebenarnya Andy ingin memesan 2 kamar tetapi kerana hanya ada 1 kamar maka dia meminta pendapat Ema. Kerana memang sudah sangat penat Ema setuju untuk sekamar dengan Andy
(sebenarnya Ema agak "sedikit senang" dengan kondisi darurat tersebut)!

Kerana berasa panas, maka Andy membuka jendela kamar. Masalahnya, kamar
tersebut hanya memiliki 1 ranjang berukuran panjang dan tidak memiliki kursi panjang.
Tidak mungkin bagi Ema untuk
meminta Andy tidur di lantai. Jadi akhirnya mereka tidur sekatil
setelahAndy berjanji bahwa dia tidak akan melakukan hal yang bukan- bukan.

Sebenarnya Ema tidak pernah tidur sekatil dengan seorang lelaki apatah
lagi Andy adalah suami orang! Sebagai seorang wanita jantungnya
berdebarsangat kencang kerana tidur seranjang dengan lelaki sopan yang sangat di
'admire' kannnya. Kaki mereka beberapa kali saling bersentuhan kerana katilnya memang kecil.
Setelah setengah jam, angin malam yang masuk melalui jendela membuat Ema
merasa kedinginan sehingga dia memberanikan diri bertanya kepada Andy:

"Abang Andy, Ema kesejukan nih. Boleh tak minta tolong jendelanya ditutup saja?"

Andy tidak langsung menjawab dan Ema berpikir Andy sudah tertidur sehingga dia berkata lagi:

"Abg Andy..."

Kali ini Andy langsung menjawab: "Ema, kamu kesejukan ya? MAUKAH KAMU MALAM
INI KAMU BERTINDAK SEPERTI ISTERI SAYA?"

Jantung Ema terasa berhenti berdetik. Jantungnya langsung gemuruh
mendengar pertanyaan Andy. Dengan hati-hati ia bertanya: "Maksud abg Andy?"


"Maksud saya, bolehkah Ema tolong tutupkan sendiri tingkap yang
terbuka tu,seperti yang selalu dibuat oleh isteri saya dirumah?!"


Keh.. keh.. keh.. Tension kan. Boleh imagine muka semua orang.
Dah sekarang boleh balik buat kerja yang patut dibuat.

Korang ni kalau bab2 macam ni tekun je korang baca. Tak delah

TIPS: Untuk Mendapatkan handphone coverage sepenuhnya

Full Bar Coverage

Handphone ataupun telefon bimbit secanggih mana pun tidak berguna sekiranya
coverage tak ada kan? Di dalam lif dan basement tempat parking kereta
merupakan antara kawasan 'pantang' bagi handphone (hp). Ini kerana di
tempat-tempat tersebut coverage hp amat rendah sehingga 1 bar dan
kadang-kadang tiada langsung!

Bayangkan sekiranya anda berada dalam situasi yang yang cemas dan amat
memerlukan pertolongan. Tetapi hp mahal anda itu tidak dapat
melaksanakantugasnya dengan cemerlang. Tentu anda mempunyai
sebab munasabah untuk berasa kecewa dan menyesal bukan???

Ini satu informasi untuk anda dan sesiapa sahaja yang menggunakan hp 1G, 2G
ataupun 3G. Dengan menggunakan wang kertas RM2 sahaja anda boleh
mendapatkanfull bar untuk hp walaupun di mana sahaja anda berada.

Ini kerana wang kertas RM2 mempunyai satu elemen untuk 'boost
up' coverage hp anda. Mungkin anda berasa sedikit hairan. Tetapi percayalah
ini merupakan satu kenyataan yang tidak boleh dinafikan!!!

Kaedah ini sesuai untuk semua pengguna 013, 016, 019, 012, 017 dan
sebagainya.

Caranya ( Perhatian ila baca dan ikuti langkah-langkah ini dengan teliti) :

Langkah 1 : Off atau matikan hp anda.

Langkah 2 : Lipatkan wang kertas RM2 menjadi sama saiz dengan bateri hp
anda. Kemudian selitkan duit yang telah dilipat tadi bersama bateri hp anda.

Langkah 3 : On atau hidupkankan semula hp. Periksa bar pada hp
anda. Semasa hp anda on, pastikan kod 'ID. 10T' tertera pada skrin hp anda.

Sekiranya kod 'ID. 10T' tertera di skrin, hp anda tidak akan mengalami
masalah coverage lagi!

*Sila ambil perhatian;

Sekiranya kod 'ID.10T' tidak tertera pada skrin, sila periksa sebuah satelit
yang besar di belakang wang kertas RM2 tersebut.

Pastikan sama ada satelit tersebut berfungsi dengan baik atau tidak.


Sekiranya masih tidak berjaya, sila ketuk-ketuk sikit hp anda dengan duit
RM2 tu sekali. Sila periksa samada tengkolok Agong jatuh ataupun
tidak.Kedudukan tengkolok yang tidak stabil mungkin penyebab
mengapa kod 'ID.10T' tidak muncul di skrin hp anda.

Kalau masih tidak berjaya hentakkan hp di dahi anda 10 kali.

Mungkin kod 'ID.10T' dah bertukar menjadi 'IDIOT' ! Sape tahu yer tak??

Jgn marah kalau dah terkena......
Nasib baik duit RM2 tak dicetak lagi. Kalau tidak, lagi ramai yg
fikir benda ni betul-betul...tapi cobaan.....
kui kui kui kui ....

Friday, June 13, 2008

A reminder at Solah

Today I listen to a khutbah from khatib at one of the mosque at Sri Petaling, KL. The title is significant to current issues and situation whereby we all are facing huge problem due to weakness in US economy plus increment in oil price.

I can say much as I can remember every sentence the khatib says. However, I would like to pin point one point from numerous point brought up in the khutbah... "Don't blame others, look ourself first. Look at our sins and pray for Allah S.W.T forgiveness"

Yup, it is true that we should not blame others first. Look at ourself. Inside and outside. What have we done that create this problem? It won't be a problem by itself or by fews. There must be some mistake we did over the past. "Muhasabah" must be done. Improve ourself first before asking others. Take our own initiative in what ever we could to helps the others.

Believe me, or better Believe in Allah S.W.T, if we change to be good, we should see brighter light in the future.

Bayar gaji 2 kali... Bagus?

Kalau ditanya saya, tidak bagus jawapannya. Mengapa?
1. Kita dah biasa merencana perbelanjaan serta pembayaran dihujung bulan. Pembayaran 2 kali menyebabkan kita terpaksa strukturkan semula perbelanjaan dan akan akibatkan kita sukar menentukan kewajaran untuk sesuatu pembayaran itu.

2. Pembayaran 2 kali (satu dipertengahan dan satu dihujung) menyebabkan ada pihak yang akan boros kerana tidak boleh susun atur perbelanjaan dengan betul.

3. Kebanyakkan bil-bil serta pembayaran pinjaman ialah di hujung bulan. Keadaan ini akan menyebabkan ada bayaran tertunggak kerana sebahagian gaji sudah diguna pakai untuk perkara lain yang mungkin tidak disedari memberi impak dikemudian.

Thursday, June 12, 2008

Buang sampah dalam sungai... Di mana tanggungjawab kita

Hari ini saya baca berita mengenai sikap penduduk di sebuah kampung di Melaka yang membuang sampah di sungai atau hutan belakang rumah (Utusan Malaysia).

Alasan yang diberikan ialah ketiadaan tong sampah oleh Majlis Perbandaran di kawasan tersebut.

Bagi saya, itu merupakan satu alasan yang tidak munasabah dan kelakar. Sikap ambil mudah dan menyalahkan orang menjadi alasan menghalalkan perbuatan tersebut.

Beberapa persoalan timbul disini. Mengapa perlu tunggu tong sampah dari PBT? Dimana tanggungjawab kita sebagai warga prihatin? Dimana tanggungjawab kita sebagai rakyat? Mengapa kita tidak fikirkan alternatif? Mengapa perlu disalahkan orang lain andai kita sendiri tidak melakukan yang terdaya? Dimana Ahli Parlimen mahupun ADUN andai perkara itu sudah begitu lama?

Alternatif yang kita boleh laksanakan sementara menunggu penyelesaian dari PBT ialah kita sendiri mengumpul sampah-sampah tersebut dan menghantar pada kawasan pembuangan sampah sebenar dan seterusnya mengenakan caj perkhidmatan pada PBT. Kita juga boleh mengali lubang yang besar di membuang sampah disitu; dan bukannya didalam sungai yang akhirnya akan diminum oleh kita atau cucu-cucu kita.

Tuesday, June 10, 2008

Incentive for installing NGV

Since fuel price hike up, a lot of people looking at the second and currently best option; using NGV. More and more people start to install it and a lot of NGV installer has mention of more than 100% increase in their sales.

The price of it also has increase from RM2000 - RM4000 to RM3000 - RM8000 due to increase in demand. I think govt. had to do something with it.

My suggestion is to provide some sort of incentive to people that want to start using NGV. It may helps in reducing the installation package/price, and also control it from them making unnecessary profit.

Beside that, hope that there will be more NGV station all around the nation (can't see it in Sungai Petani, Kedah) and other company (SHELL, ESSO/MOBIL, etc) provide NGV station like Petronas. At least, people won't have to queue a long way down just to fill up NGV.

Sekurang-kurangnya PM serius dari Shahrir

Bila dengar PM kata pengurangan belanjawan serta pemotongan elaun menteri, serta mengehadkan pemergian menteri, ia merupakan langkah bijak dan memberi contoh terbaik pada rakyat dalam usaha menangani inflasi dan kenaikan harga barang.

Cuma terkilan dengan kenyataan shahrir terdahulu bahawa kerajaan tidak akan mengurangkan elaun menteri kerana penjimatannya tidak signifikasi kerana jumlah RM2b padanya bukan satu jumlah yang besar serta tidak memberi impak yang besar.

Tapi dia lupa, rakyat tengok pemimpin. Rakyat ikut pemimpin. Kalau perkara itu pemimpin tidak boleh lakukan, jangan harap rakyat akan menurut. Dan Shahrir lupa bahawa yang kecil dan impak kecil itulah boleh menjadi satu kesan atau titik permulaan pada yang lebih besar.

Moga-moga kerajaan pimpinan Pak Lah lebih berdaya saing serta efisien dalam menguruskan aset negara dan kepentingan rakyat bersama.

Thursday, June 05, 2008

Barisan Nasional Vs Pakatan Rakyat

Setelah hampir 3 bulan berkuasa, apakah perbezaan mereka












Barisan NasionalPakatan Rakyat

  • Tiada manifesto menyakinkan
  • Gagal melaksanakan manifesto dengan hikmah kebijaksanaan
  • Harga tepung naik, beras naik, dan akhir sekali minyak yang dijanjikan pelarasan subsidi yang lebih baik nampaknya menjadi kenyataan yang pahit untuk diterima
  • Berjanji mendengar maklum balas serta pandangan rakyat terutamanya golongan berpendapatan sederhana dan miskin tapi sehingga sekarang tidak mendengar keluhan kami
  • Menaikkan kadar tarif elektrik
  • Menaikkan kadar inflasi dan seterusnya menaikkan kadar kemiskinan dan penggangguran
  • Manifesto menyakinkan
  • Gagal melaksanakan manifesto secara keseluruhannya tapi masih dalam proses berusaha
  • Berjanji menurunkan harga minyak 30 sen (tapi tak berupaya kerana tidak berkuasa dan tidak mustahil kerana Anwar merupakan bekas Menteri Kewangan)
  • Mendengan keluhan rakyat, antaranya telah menangguhkan projek ternakan babi serta beberapa lagi.
  • Memberi air percuma (kalau boleh) atau sekurang-kurangnya menurunkan kadar air.
  • Cuma sedaya-upaya mengurangkan beban rakyat walaupun tahu tidak mampu.


Dalam pemberian rebat yang dikatakan membantu meringankan beban rakyat, dan berjanji untuk memberi subsidi pada makanan, tidakkah kita lupa bahawa apabila harga minyak naik, sudah pasti kos penghantaran akan meningkat. Bagaimana kita hendak kawal harga entiti itu andai kos penghantaran sudah meningkat? Mahu atau tidak, secara realitinya harga barang tetap akan naik.

Rebat yang diberi, sebagai contoh untuk motosikal, jumlah bayaran ialah RM150 tunai dibahagi 12 bulan bersamaan Rm12.50 sebulan. Andaikata jika seseorang menggunakan minyak 4 liter sehari, dia akan membayar Rm216 untuk sebulan (Rm2.70 * 4liter * 20 hari bekerja). Setelah ditolak rebat, dia akan membayar sebanyak Rm205.50 sebulan. Dibandingkan dengan kos sebelum peningkatan harga minyak (dia perlu bayar Rm153.60 sebulan), kos untuk dia berulang alik ke tempat kerja telah meningkat sebanyak Rm41.90. Peningkatan 30sen dulu masih dalam proses pengubahsuaian, kini dia terpaksa hadapi satu lagi proses pengubahsuaian (yang belum tentu akan berada pada tahap ini dan mungkin akan meningkat lagi) dan dengan gaji yang belum naik serta kos kehidupan yang makin tinggi (harga barang pasti naik), serta kadar inflasi yang akan naik, dia akan menghadapi satu krisis yang akhirnya menjerumus dia kedalam lembah kemiskinan.

Apa yang saya ingin utarakan disini ialah, DO MALAYSIAN CABINET LISTEN? DO THEY CARE? DO THEY THINK AS WE? or DO THEY THINK FURTHER TO FIND OUT BETTER SOLUTION? I'm not minister but I know better solution than them. What I can think here is, they rather make us in trouble than singaporean. Dalam bahasa mudahnya, "KERA DI HUTAN DISUSUKAN, ANAK SENDIRI MATI KELAPARAN".

Namun begitu, mereka memberi jaminan bahawa akan memastikan sentiasa ada diskaun 30sen mengikut harga pasaran. Jadi, sebagai rakyat malaysia sekarang ini, marilah kita semak harga minyak setiap hari dalam memastikan kita sentiasa mendapat diskaun itu. Jangan alpa dan lupa kerana hak kita untuk memastikan diskaun itu terus ada. Andai harga purata minyak bulan depan ialah Rm2.00 seliter, kita kena pastikan bulan berikutnya kita hanya perlu bayar Rm1.70 seliter (kalau mengikut kertas kerja kabinet la)

Wednesday, June 04, 2008

Cadangan Biarlah Munasabah.. wahai pak menteri

Kepada Datuk Mohd. Zain Mohd. Dom dan Datuk Shahrir Abdul Samad, serta barisan menteri sekalian, fikir-fikirlah secara logika dan letakkan diri anda pada kedudukan kami. Think as we not You Think We Can.

"Shahrir menjelaskan, mekanisme pemberian subsidi bahan api yang akan dilaksanakan Ogos ini mungkin akan diberikan sama ada dalam bentuk kuota atau secara tunai." - Utusan Malaysia (Rabu, 05/06/2008)

"Menurut Ketua Setiausaha Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Mohd. Zain Mohd. Dom, antara syor yang dipertimbangkan ialah memberikan subsidi minyak kepada pengguna hanya dalam jumlah tertentu.

Katanya, selepas melepasi had penggunaan minyak bersubsidi yang ditetapkan, jika seseorang ingin membeli minyak lagi, mereka perlu membayar petrol atau diesel yang dibeli pada harga pasaran iaitu harga tanpa subsidi.

“Sebagai contoh, jika seorang pengguna yang dibenarkan membeli 100 liter minyak bersubsidi setiap bulan telah melepasi had itu, dia perlu membayar harga normal bagi setiap liter tambahan petrol dan diesel yang dibelinya,” kata Mohd. Zain kepada Utusan Malaysia." - Utusan Malaysia (Rabu, 05/06/2008)


Mungkin logik pandangan Mohd Zain, andai tempat kerja kita hanya dalam jarak 25km (maksimum) dan tidak pulang ke kampung atau disitulah juga tinggalnya ibu-bapa kita, atau menggunakan kenderaan yang kerajaan sediakan (tak perlu fikir nak isi minyak). Tapi, dengan gaji yang kami miliki, serta tiada keistimewaan seperti menteri, serta kena isi minyak sendiri, dan terpaksa tinggal luar kawasan KL (nilai, sungai buluh, rawang, klang, etc) dimana jarak perjalanan sehari lebih dari 100km serta sekurang-kurangnya 2 -3 bulan sekali pulang kekampung, 100 liter TIDAK MUNASABAH.

Sebagai contoh, saya tinggal di Bandar Tasik Puteri, Rawang dan bekerja di Bukit Jalil. Jarak perjalanan saya 2 hala lebih kurang 130km. Sehari saya menggunakan lebih kurang 8 - 10 liter minyak. Dengan cuaca yang tidak menentu serta hujan yang agak lebat, memandu kereta adalah alternatif terbaik (pengangkutan awam tak menentu dan sentiasa lewat). Jika saya bekerja 20 hari sebulan (setelah ditolak sabtu dan ahad), bermakna saya akan menggunakan 160 liter minyak. Ini tidak termasuk keadaan dimana saya perlu pergi ke tempat lain atas urusan kerja. Ini juga tidak termasuk saya pulang melawat ibu-bapa saya dikampung. Jika cadangan itu dilaksanakan, bermakna saya kena bayar sekurang-kurangnya 60 liter pada harga tambahan.

Jika gaji saya tidak dinaikkan untuk membolehkan saya tidak terasa bebanan tersebut, bagaimana harus saya atasi? Dengan Along? Kad Kredit?

Tentu ada persoalan, kenapa saya tinggal jauh dari tempat kerja? Sebagai pekerja swasta, berpindah kerja adalah lumrah dan sebolehnya kita inginkan kerja hampir dengan rumah, tapi realitinya mustahil. Selain itu, kos sewa rumah atau harga rumah yang berhampiran dengan tempat kerja juga mustahil kita akan dapat yang kita mampu bayar dan andai ada rumah yang boleh disewa, ia hanya menambah kos pada kita andai kita sudah pun membeli rumah.

Jadi, andai idea mereka itu diguna-pakai, nescaya, jurang pendapatan makin melebar, jurang kekayaan makin melebar, makin bertambah ramai orang miskin, muflis, serta ramai berhutang, serta makin tinggi gejala sosial kita.

Sepatutnya kita menggunakan mekanisma kawalan harga mengikut pendapatan serta isi rumah dan kemampuan. Bagaimana kita nak pertimbangkan ini, maklumat tersebut boleh didapati dari LHDN. Lihat saja pada jumlah cukai pendapatan yang dibayar. Dari situ, kita boleh laksanakan mekanisma yang lebih baik. Bagaimana hendak dikawal? Maklumat tersebut sepatutnya disalurkan pada MyKAD. Antara LHDN dan JPN serta JPJ, maklumat pendapatan, kewangan, serta jenis kenderaan boleh didapati menggunakan MyKAD (andai agensi ini bekerjasama kerana mereka ini merupakan entiti kerajaan juga dan sepatutnya tidak mempunyai masalah besar untuk bekerjasama serta berkongsi maklumat). Saya didalam bahagian teknologi maklumat dan sudah kerap kali terlibat dalam projek "Sistem Integrasi" yang menghubungkan pelbagai sistem berlainan pangkalan data dan platform, dan saya tahu dan yakin bahawa ini tidak mustahil dan mudah dilakukan.

Jadi, pada saya, idea menteri hanya baik pada pandangan mereka tapi tidak pada kami berpendapatan rendah serta didalam situasi kehidupan kami. Apa yang saya harapkan ialah menteri-menteri ini berfikir secara logika sebagai kami serta berfikiran terbuka untuk menerima pendapat kami atau pembangkang. Andai PKR pernah berkata tidak mustahil turunkan minyak sebanyak 30 sen dalam manifestonya, maka apalah salahnya kita berbincang dengannya serta dapatkan pandangan mereka dalam melaksanakannya.

"Your enemy is your best friend to tell about you or give opinion" - Sun Tzu

Tuesday, June 03, 2008

Please be fair to them...

They came to conclusion that no more selling fuel to vehicles from Thailand within 50km radius range.

Is it fair and at the same time you allowed Singapore to buy our fuel at our subsidies price? Is it fair to our local and to reseller? Is it fair to riders as motorcycle tank are very small to accommodate fuel within the range?

Can't they sell at fuel to them? Yup, they should allowed to sell, BUT, govt. should create some mechanism in selling fuel to foreigner (INCLUDING SINGAPOREAN). They should get the same price as they were at their own country. For example; if in Singapore, every liter is RM4.00, the same price goes here for them. Same things goes to Thailand, Brunei, etc. The subsidies should only goes to Malaysian.

How to control that? MyKAD should be used and swap together when making payment via card or cash. It is simple BUT need cooperation from all especially govt. entities to ensure this work.

If NOT, then we are not helping our people... we are not FAIR

Popular Posts

Official Google Blog

Humor @ xkcd.com