Google

Tuesday, December 30, 2008

Learn Math and Science in English...Please Continue

Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) is a method set by Education Ministry to forced student learn the subject, science and mathematics, in english.

Lately, there a lots of NGOs and groups joint forces to fight agains this principles. The reason of going agains it was simply that more student failed in both subjects. The other reason was that this go agains our law on using Bahasa Melayu and to raise the status of Bahasa Melayu. They said that Bahasa Melayu and the Malays will soon vanished due to PPSMI.

I guest, that is the only reason they have.

Last week, on news paper, there is a story of a person from Kelantan (if I'm not mistaken) about PPSMI. He strongly want PPSMI to continue. Why? I've faced the same problem as he was. And also saw lots of malays student either drop-off from University, or extend their study's years, or change the courses during my study at one of local University. Just imaging if overhere is happening, what about students study outside malaysia (except indonesia where we speak almost same way). The reason was they can't speak english, can't read and understand english, if the can speak, they still don't really understand the meaning of what they read, they are just memorizing what they read without understand it, etc. Some of lecturers too need to give lectures in malays or convert it during Q&A.

Why? Why it happen? Simple... Everyday they use malay. At school, all subject is in malay and even the books is written in malay. But, when they goes to University, more books (majority) is in english. The problem starts. It follows them as the finish the study and goes to work. And at last end up as normal engineers or as teacher or low level management at least. They can't deal with foreigner or even high level management where english is used.

They are wrong when saying that PPSMI is killing Bahasa Melayu and the malays identity and malaysian identity. I'm a malay and still malay. I speak malays at home and at office. But when dealing with customer or different level of management or supplier, I spoke english. I had to write papers in english and read lots of articles in english. Yet my malays is still there.

I do afraid if the education minister pull off PPSMI, then the malays will no longer be able to grow stronger and build and protect their belongings. Chinese and Indian for example can speak in multiple language. What about malays if english is left out?

Don't listen to those NGOs as their reason are really baseless. Yes, lots of malays failed in science and mathematics due to PPSMI. But, I rather see failure now then in the future. At least they still have time to grow and improve. We as their parents need to provide supports. I still remember stories told us where parents that are unable to read and write encourage their children to learn so that their kids will not follow the same path as they were. Same as here, we should encourage our childs to learn english so that they won't face the same difficulties as we are when entering university and work. After all, it is only mathemathics and sciences. Lots of books that used for reference is in english.

Back to history, those american, british, etc does not learn everything in english. They had to study the arab and learn arabian language and translate it to english. By then they were enable to come out from their darkness time. This is our time to learn in english so that we are able to see a better and bright future of our next generations.

Don't worry about our english dialects. Let it be. I'm not fluent in english. Even you can see that from my writing here. However, I've seen korean, chinese, arabian, indian, and even european people that speak english worst than me. That's is why we should not afraid of english.

Beside that, there is no prove yet that english will kill bahasa melayu. If those NGOs really want PPSMI to abolished, therefore I would like to suggest them to fight with TVs and Radio too. Lots of music, movies, etc in english is shown or can be heard. We hate learn in english for ONLY 2 subjects but yet we love to listen and watch movies in english. We are just being hypocrit.

Friday, December 05, 2008

Sewa Rumah PPR di Selangor naik ke RM250 sebulan... Patut?

Bagi saya ada dua jawapan. Patut dan Tidak Patut.

Ia perlu dinaikkan kerana boleh dikatakan semua pemilik PPR mampu bayar. Jika mereka mampu bayar ansuran kereta, malah ada yang memiliki kereta yang agak mahal bagi status orang miskin seperti VIOS, Avanza, Waja, Wira, Satria, etc, maka sewa Rm250 sepatutnya lebih mampu dia orang lunaskan. Kalau menteri perumahan kita kata tidak patut, silalah lawat kawasan perumahan tersebut diwaktu malam. Lihatlah dereta kereta yang diletakkan dikawasan terbabit. Jika orang miskin, maka hanya motorsikal sahaja yang kita akan nampak. Atau pun kereta yang sudah berusia lebih dari 10 tahun dan bukannya kererta baru.

Selain itu, bukan semua yang tinggal disitu ialah pemilik PPR yang layak. Ada yang disewakan pada warga asing, dan ada yang disewakan pada pelajar. Maka amat berpatutan sewa dinaikkan.

Tidak patut pula kerana ada kemungkinan dan sememangnya ada yang tinggal disitu bukan sahaja boleh ditakrifkan sebagai miskin, malah ada yang boleh dikategorikan sebagai miskin tegar.

Walaubagaimana pun, saya cadangkan kerajaan Selangor wujudkan satu mekanisme dimana jumlah sewa yang patut dibayar adalah berdasarkan pada kemampuan sesebuah keluarga yang menetap disitu. Kemampuan sesebuah keluarga disini bukan hanya melihat pada pendapatan ketua keluarga, tetapi pada pendapatan keseluruhan isi keluarga dan ditolak pada perbelanjaan seisi keluarga. Maka, dengan itu, yang patut dibela tidak dizalimi, dan yang selama ini menangguk di air keruh di kenakan kembali.

60km/hour for motorcycle. The JKJR & MIROS is MORON

When I read newspaper on speed limit suggested by the two moron agencies JKJR and MIROS for motorcycle, I felt that this two stupid agencies should try to move around using motorcycle for one month from Shah Alam to KL or worst from Rawang, Bukit Beruntong, Nilai, or Klang and to KL and vice versa. Try to use their recommended speed. I'll bet they will only last for 1 week.

Why I call them MORON (worst than stupid). It was because:
1. You are selling superbike or motorcycle with engine capacity from 110cc to 1000cc (over). With that, is it worth it to ride, for example 150cc, at 60km/hour. It even worst for motorcycle with cc more than that. Will it worth it to buy bigger cc motorbike when you can only ride at speed limit of Honda C70? Look's stupid ya...

2. Travelling from Rawang (Bandar Tasik Puteri) to Bukit Jalil (where I work) is about 60km++. With an average speed of 80km/hour, I'll reach my office an average of within 1.25 hour. Just image if I travel with speed recommended by them. It will create more problem; my backbone will feel pain, my ass will fell pain, and will be damn tired. And the impact will be my performance will degraded, my social life or family time will reduce and my health will be affected. Than the impact will goes to my wife, my family, the company I work for, and the last impact will be to nation as they are losing human capital.That is one way journey. But, did this two MORON knows? NO. They don't know. They travel with cars and does not face problem like we did, the lower and middle income earner. Did they feel what we feel? NO. They never use motorbike to travel at 60km/hour everyday. I bet if they can do this within a month without complaining and without losing other quality of life, I will ride at their recommended speed. But I DON'T THINK they dare as they never faced this difficulties before.

3. Economy. Riding a bike at 60km/hour using gear 4 is NOT economy. Using for ever gear 3, due to fuel economy calculation 60km/hour for 110cc should be ride at gear 3, will save money on fuel but will damaged the gear faster as you are using maximum power of gear 3. And if you changed to gear 4 for smoother flow and better sound, you will use more fuel as gear 4 range speed was around 70km/hour to 90km/hour. Did they do the study on that?

4. Do they study at which road or where will the speed of 60km/hour could save life? Did they do the study where does the accident occurs? For example, in KL town, especially area around Kota Raya, Bukit Bintang, KLCC, Ampang, if they were to put limit here, I do think it is reasonable as it was a busy road plus many pedestrian along the way. But to put limit all around Malaysia, they are damn MORON and crazy.

5. Where is the implementation of special roads for motorcycles? But before they implement that, please take a look at KESAS and Federal Highway, the two highway that have motorcycle lane. Please have time and ride motorcycles there from KL towards Klang and vice versa during peak hour, during peak hour plus raining, during peak hours plus raining heavily, at night after 12pm and at night plus raining. Feel the journey as we feel. How 'SAFE' the roads are? With many holes, flood at the tunnel, smelly tunnel, dark tunnel, silent and open for buglars and all those so call 'SAFE' lane for motorcycles. Come and feel the joy brother before you make any stupid statements.

Conclusion, the idea is good, but please look on implementation. Is it suitable? or you are just acting as MORON

Zaid... kenapa nak kata UMNO zalim kalau diri sendiri bagai lalang

Zaid... bagaikan lalang ditiup angin. Lembut dan lembik tidak berpegangan serta berpendirian teguh.

Tadi terbaca satu ruangan didalam siasah. Zaid katakan dirinya dizalimi oleh UMNO dan menuduh UMNO parti yang zalim dan kejam. Tapi, tidakkah dia terfikir tindak tanduk dia selama ini seperti budak nakal yang berulang kali lakukan kesilapan walaupun sudah ditegur dan diberi amaran? Dan terbaru kerana hadiri kumpulan lain yang bertentangan dengan prinsip parti.

Jika benar UMNO zalim, kenapa masuk UMNO? Kenapa tidak keluar dari UMNO? Kenapa buat perkara yang dianggap bodoh bagi seorang peguam kecuali diri sendiri cuba mencari simpati yang kononnya dia dizalimi? Kenapa tidak terus masuk PKR? Kenapa nak tunggu dipecat dan melakukan perkara2 yang bercanggah seperti meminta dipecat?

Nampak sangat si Zaid ini yang menzalimi diri sendiri.

ADUN tak terima aduan...

Teluk Ramunia... Tempat yang saya belum lagi berkesempatan jejakkan kaki disana. Dalam dua-tiga hari ni, tempat tersebut menjadi bahan berita dalam beberapa media cetak dan media elektronik negara. Semuanya gara-gara pasir dan batu.

Namun, itu bukan persoalan utama. Yang utamanya ialah pada hari ini, 5 December 2008, didalam utusan malaysia, dengan ruangan tajuk "ADUN dakwan tidak pernah terima aduan", ADUN Tanjung Surat mengatakan tidak pernah terima aduan penduduk walaupun sudah 2 penggal memegang jawatan.

Ya, mungkin penduduk tidak mengadu atau penduduk mengadu pada orang lain atau penduduk mengadu padanya tetapi kerana ia dilakukan secara tidak formal dan tiada hitam putih serta saksi, maka aduan itu lesap begitu sahaja atau penduduk baru mengadu. Walau bagaimanapun, apa yang ingin saya tekankan disini ialah APA FUNGSI ADUN? Kenapa perlu tunggu ADUAN? Kenapa tidak memainkan peranan sebagai ADUN untuk sekali sekala turun melawat setiap kawasan yang telah dan belum mengundi beliau? Kenapa tidak menjalankan AMANAH yang diberikan oleh pengundi serta tidak melaksanakan tugas memenangi hati yang tidak mengundi dengan turun meninjau kawasan dalam jagaannya? Susah sangatkah? Sibuk sangatkah? Kalau begitu, bukankah kita boleh menyusun jadual kita agar sekurang-kurangnya 2 minggu sekali kita turun melawat kawasan terbabit. Contohnya, 2 minggu sekali kita turun ke sesuatu kawasan, melawat kawasan terbabit, seterusnya tunaikan solat jumaat berjemaah bersama-sama, dan akhirnya beramah mesra dan adakan sesi dialog bersama. Hanya satu hari dalam 2 minggu bersama penduduk tak kan tak boleh? Kawasan ADUN tidak lah besar sangat dibandingkan dengan kawasan Ahli Parlimen.

Jangan nak tunggu dah terjadi perkara yang diingini atau hilang tempat dihati pengundi baru nak nampak muka sudah lah kerana kalau nasi sudah jadi bubur, sendiri fikirkanlah akibatnya.

Tuesday, December 02, 2008

Kementerian Pengangkutan dan JPJ sudah gila saman

Tidakkah mereka yang kaya-raya dan mampu ini terfikir bahawa bukan semua mampu beli kereta besar atau van? Lihat sahaja pada rakyat malaysia yang bergaji sederhana. Kereta apakah yang mampu rakyat malaysia beli kalau tidak proton atau perodua yang berkapasiti 4 - 5 penumpang (bergantung pada saiz badan). Lihat pula pada ahli keluarga rakyat malaysia...

Benar bahawa yang membawa lebih dari 2 penumpang belakang (3, 4, dan keatas) hanya 3%, tetapi yang 3% inilah yang akan berdepan saman. Tapi adakah mereka ini memang hendak disaman? Tidak, mereka tidak mampu membayar saman. Hendak tukar kereta pun tidak mampu, apatah lagi membayar saman setiap kali membawa keluarga keluar. Yang mampu ialah Menteri pengangkutan, ketua pengarah JPJ, ketua pengarah MIROS, dan orang kaya lain atau yang mempunyai hanya 2 orang anak sahaja. Malah orang yang mempunyai 2 orang anak pun akan membawa 3 orang dibelakang, yakni pengasuh anak mereka @ maid.

Apakah menteri pengangkutan, pengarah JPJ, MIROS, dan penyokong sudah gila atau bangang atau bodoh atau pentingkan diri sendiri. Saya sendiri tidak nafikan andai saya pulang ke kampung bersama keluarga dan masih lagi hanya 2 orang anak, dibelakang saya tetap ada 3 orang kerana isteri saya akan berada dibelakang untuk melayan anak-anak saya serta memastikan mereka selamat dibelakang. Jika kata pengarah JKJR yang bangang tu diambil kira, bermakna saya tetap disaman walaupun tindakan saya untuk memastikan anak saya selamat sampai. Bayangkan jika isteri saya didepan dan tinggalkan anak-anak dibelakang, siapa yang ada anak kecil pasti tahu betapa tidak selamatnya keadaan begitu terutamanya untuk perjalanan jauh. Tapi pengarah JKJR, menteri pengangkutan, dan gang-gangnya tidak fikir perkara ini kerana hanya fikirkan keselamatan untuk mereka sahaja.

Pastinya selepas ini ramai lagi yang akan papa kedana kalau tidak kerana saman, mungkin kerana terpaksa beli kereta besar @ van atau beberapa kenderaan dan ibu yang tidak pernah bawa kereta kena belajar bawa kereta dan seterusnya memberi peluang lebih banyak kemalangan berlaku. Ini semua kerana Menteri Pengangkutan, Pengarah JKJR, MIROS, JPJ yang bodoh serta gila.

Monday, December 01, 2008

Melayu... bukan sahaja mudah lupa, juga mudah serah

Kalau orang melayu mempertikaikan mengenai masyarakt india dan cina, terus dilenting serta dikenakan tindakan. Tetapi, lihatlah sekarang. Tidak henti-henti mereka ini menghina, mencaci, merendahkan martabat orang melayu, tetapi, orang melayu masih berdiam diri. Mana perginya pemimpin kami? Mana perginya Anwar Ibrahim? Mana perginya PAS? Mana perginya UMNO? Anwar Ibrahim akan berdiam demi kuasa yang diidamkannya. PAS pula hanya berupaya di negeri Kelantan, Terengganu, Kedah, dan Perlis. UMNO? Sudah terlalu sibuk dengan hal-ehwal dalaman terutamanya dengan wanitanya yang sibuk berebut kuasa. Jadi, kepada siapa lagi kami nak minta apabila mereka ini bersuara meminta lebih. Sudah diberi betis mahukan paha...

Kalau si Ahmad kena tindakan, kenapa mereka tidak dikenakan tindakan? Bermula dengan si wee yang merosakkan lagu kebangsaan, kemudian ketua wanita gerakan, lepas tu hindraf, lepas tu si pelakon filem lucah soi lek, dan ketua wanitanya mei fun... lepas ni siapa pula? Tapi semuanya tidak dikenakan apa-apa tindakan mahupun digantung keahliannya dalam parti. Apakah kita takut?

Kalau hendak pertikaikan hak melayu, marilah kita pula pertikaikan apa yang telah kita beri pada mereka. Lihatlah TNB yang majoritinya dikuasai oleh warga India. Lihat JKR. Lihat pula MESINIAGA yang bahagian pengurusannya dikuasai oleh bangsa cina. Lihat pada INTEL, DELL, MOTOROLA, MAXIS dan beberapa syarikat lain. Lihat pada gedung membeli-belah dan pasar-raya. Lihatlah pada institusi pengajian tinggi awam yang lain dan juga swasta. Jika dibuka lebaran ruang mencari kerja, pasti kita akn terjumpa kriteria yang memerlukan penguasaan bahasa mandarin yang bukan sahaja berunsur perkauman malah berat sebelah. Jika kata JPA tidak memberi ruang pada bangsa lain adalah satu fitnah, kerana jangankan bangsa lain, malah bangsa melayu sendiri hanya bekerja dengan sektor awam sebagai pilihan terakhir kerana faktor gaji dan bukan nya faktor kaum.

Wahai bangsa lain, kamu patut bersyukur kerana kami tidak seperti Singapura dan Indonesia dan Thailand. Lihat pada negara jiran kita terutamanya Indonesia. Di sana ada bangsa cina tetapi tiada sekolah cina malah orang cina disana hanya bertutur bahasa indonesia. Lihat di singapura, sekolah cina atau india juga tiada.

Kami ini sudah begitu baik kerana berkongsi segala. Tetapi kami pinta jangan dipertikaikan lagi apa yang sepatutnya menjadi hak kami. Kami belum meminta, dan jangan paksa kami meminta kembali. Kami adalah bangsa berdaulat dan bermaruah.

Friday, November 28, 2008

Fatwa Yoga... Mcm fatwa rokok pula

Majlis agama sudah jelas. Fatwa pengharaman yoga juga jelas. Tapi kenapa negeri-negeri masih bertangguh. Siap nak kaji terlebih dahulu.

Fatwa pengharaman rokok juga jelas. Tapi bila sampai ke negeri hatta negeri kelantan yang kononya dikatakan serambi mekah dengan barisan tok-tok gurunya pun tidak mengharamkan rokok. Malah boleh dilihat rakyatnya merokok didalam kawasan masjid.

Nampak sangat tidak ada penyatuan dan persetujuan seia sekata dalam melaksanakan tugas dan menegakkan syiar ISLAM.

Kenapa susah benar hendak dikuatkuasakan serta ada perbezaan pula disetiap negeri. Kalau masuk Kedah, rokok haram. Pergi ke Kelantan, rokok makruh... Pelik? Walaupun jelas ada perdebatan, kenapa kita tidak ambil yang selamat dan menjamin kesejahteraan umat ISLAM? Apakah kebaikan rokok? tiada. Apakah keburukannya? Berlambak.

Begitu juga dengan yoga. Kenapa majlis agama negeri perlu kaji pula? Apakah akan ada perbezaan fatwa dengan majlis agama pusat serta majlis agama negeri untuk setiap negeri? Kalau beginilah, memang logik sungguh ISLAM itu diperkotak-katikkan kerana perkara mudah ini pun kita tidak bersatu. Didalam ajaran Nabi, tiada menggunakan amalan senama yoga. Malah Nabi S.A.W, para sahabat, seterusnya ke para khalifah ISLAM, hinggalah ke tok guru semuanya tidak amalkan yoga. Tapi ketenangan jiwa tetap dicapai, tubuh badan sentiasa sihat dan kelihatan muda, mempunyai kesabaran yang tinggi, dan yang penting, tiada wang dikeluarkan untuk semua itu. Kita nak berjimat, oleh itu, berjimatlah. Banyak lagi senaman yang baik untuk kesihatan serta tidak memerlukan belanja yang banyak serta tidak perlu pada tempat-tempat khusus. Buatlah senaman arobik, bersukan, berenang, menunggang kuda, berlari, bersenam didalam gim, solat tahajud, solat sunat, solat (solat itu sendiri merupakan senaman pernafasan terbaik), dan berzikir.

Untuk yang bukan ISLAM pula, kenapa perlu risau atau takut? Fatwa haram hanya untuk ISLAM. Yang bukan ISLAM, kalau nak buat yoga ke taichi ke apa ke, itu hak anda. Jadi tidak perlu anda bersuara mempertikaikannya.

Untuk umat ISLAM pula, lebih baik tinggalkan perkara yang was-was dan meragukan dari mengikutnya kerana mungkin tanpa kita sedar, ISLAm kita hanya pada nama, tetapi akidah kita sudah terpesong. Oleh itu dari akidah terpesong tanpa kita sedar, lebih baik kita mengambil langkah pencegahan dan berjaga-jaga. Kita hanya manusia dan manusia itu selalu leka dan alpa serta mudah lupa.

Serangan pengganas di India... Kecoh Thailand

1. Betapa selamatnya Malaysia dibanding dengan keadaan di luar negara. Terkini di India, dimana pengganas menembak mati beberapa orang (surat khabar kata dalam 100 lebih). Sebelum tu di Thailand dengan krisis politiknya hingga menyusahkan orang luar. Kenapa kita di Malaysia tidak boleh duduk diam dan kekalkan keamanan ini? Kenapa kita nak bangkitkan isu kontrak sosial, perkauman, meragut hak milik bumiputera, mempertikaikan hak milik orang, mempertikaikan fatwa yang kita sendiri tidak faham, dan sibuk nak jatuhkan kerajaan sekarang, dan pelbagai lagi. Adakah kita hendak perkara sama berlaku di luar sana berlaku di sini?

2. Belum ada apa-apa serta pengesahan dan bukti yang kukuh, umat ISLAM sudah dituduh. Mungkin itu adalah penganas yang dibayar oleh Amerika (sebab si semak @ bush tidak puas hati kerana tidak dapat mengambil kekayaan negara ISLAM yang ditaklukinya lantas membina satu alasan kukuh untuk Obama bertindak pula). Mungkin juga ia dilakukan oleh Pemberontak Tamil Nelam. Mungkin juga dilakukan oleh barisan kuat perdana menteri india untuk meletakkan keadaan darurat dan seterusnya mengaut apa jua keuntungan terhasil dari itu. Mungkin juga ia akan dijadikan alasan untuknya dan sekutunya menyerang negara di sempadan terutamanya Pakistan yang kini masih belum stabil dan mudah untuk diambil kesempatan atau di Afghanistan yang juga alasan terbaik meletakkan kakitangannya untuk mengambil seberapa boleh kekayaan yang masih tersimpan di perut bumi negara tersebut. Inilah dunia hipokrit sekarang. Tuduhan dan fitnah bermaharajalela. Andai diturut undang-undang ISLAM, pasti perkara ini tidak berlaku.

Monday, November 24, 2008

Kerajaan... Jangan tipu kami

Dulu cakap akan revise harga minyak setiap bulan dan mengekalkan harga minyak pada harga pasaran tolak subsidi 30 sen. Sekarang cakap lain pula. Nak tetapkan harga lantai pulak. Kononnya kerana takut harga minyak akan tetiba naik semula. Mana janji-janji manis dulu?

Masa naikkan harga minyak tidak fikir pengguna dan minta pengguna faham. Sekarang kenapa tidak turunkan harga kalau dulu sudah berjanji? Kenapa nak fikirkan pengguna pula? Pengguna yang kaya pula tu @ peniaga stesyen minyak. Susah sangat ke nak kotakan janji?

Kalau kerajaan mungkir janji, marilah rakyat semua kita saman kerajaan kerana berbohong mengenai harga minyak. Sepatutnya rakyat dapat menikmati bersama apabila harga minyak turun kerana pada harga minyak naik, rakyat dipaksa bersusah payah bersama kerajaan.

Adakah kita nak bersikap adil dan menepati janji? Jika tidak, dijamin andai kata pilihanraya diadakan lagi, BN akan tumbang selamanya kerana menipu.

Yoga diharamkan... baguslah...

Wahai umat ISLAM dan masyarakat melayu... tak perlu kita nak senaman yoga ni untuk kekal sihat serta kekal muda. Buat apa kita buat senaman yang berkemungkinan boleh rosakkan akidah dan iman kita. Bukankah banyak lagi senaman yang bermanfaat.

Kalau nak buat senaman ala-ala yoga pun ada dalam ISLAM. Bangun solat sunat waktu malam dan berzikir. Nak buat apa kita baca mantera dia orang... Kita duduk kat rumah, malam-malam, bangun zikir serta bermuhasabah diri. Lebih baik. Bukan sahaja bagus untuk kesihatan, malah mendekatkan diri kita pada Allah S.W.T lagi.

Pada orang ISLAm yang menolak fatwa pasal Yoga dan Penkid ni, renungkan semula diri sendiri. Adakah kita ISLAM keseluruhannya atau ISLAM pada sekeping kad pengenalanan?

Petikan dari Utusan Malaysia, 24/11/2008, Pengusaha kelab nafi mantera dalam senaman yoga
"''Menerusi senaman yoga, kita boleh mendapat ketenangan jiwa, sihat dan mampu mengawal perasaan,'' katanya."

Kenapa perlu yoga untuk mencari ketenangan jiwa. kenapa perlu ke kelab untuk jadi sihat dan mendapat ketenangan? Kenapa perlu keluarkan duit untuk sesuatu yang kita boleh dapat secara percuma? Hadir sahaja ke masjid, solat malam, berzikir, bertahajud, dan membaca Al-Quran bukan sahaja boleh menyucikan rohani, malah jasmani kita. Dengan lebih tawaduk, kita jadi lebih bersabar dan mampu kawal perasaan. Dengan lebih dekat pada Illahi dan meningkatkan iman dan taqwa, kita lebih tenang dan bersih. Dengan mengamalkan ajaran ISLAM dalam seharian (makan yang halal dan sekadarnya, tunaikan solat, amalkan solat malam, berpuasa, dll) bukan sahaja mampu menyihatkan tubuh badan dan mendapat ketenangan jiwa, malah menjimatkan serta boleh dilakukan dimana-mana sahaja tanpa perlu membayar dan pergi ke kelab.

Jadi, kenapa kita nak pertahankan yoga sedangkan alternatifnya sudah lama ada. Hendak bernafas dengan betul, solatlah dengan betul, pasti kita dapat lakukannya kerana sains sudah buktikan bahawa solat banyak kelebihannya.

Tuesday, November 18, 2008

Tali pinggang belakang

Apakan daya, kita ada menteri pengangkutan yang bodoh dan pengarah MIROS yang bangang. Tidakkah kita terfikir, bukan semua yang diguna pakai di negara luar boleh di aplikasi kan di negara ini? Tidakkah kita terfikir betapa ramai rakyat di malaysia mempunyai lebih dari 3 orang anak, walaupun hanya 3% yang membawa lebih dari 3, tetapi ketika musim cuti sekolah, jumlah itu akan bertambah. Yang kaya mungkin mampu beli kereta lebih besar.

Kemudian kita cuba mengurangkan kecederaan sedangkan kita sepatutnya tumpukan pada mengurangkan kemalangan. Kita dah lari dari tujuan asal, yakni memastikan kita selamat tanpa kemalangan. Adakah kita cedera atau mati kerana kemalangan itu atau kerana tidak pakai tali pinggang? Bukankah jika tiada kemalangan maka kematian juga tiada? Jadi, kenapa menteri serta kementerian pengangkutan, JPJ, dan MIROS tidak buat kajian untuk kurang kemalangan yang pastinya lebih berguna?

Setelah difikirkan kembali, inilah cara paling senang nak dapat duit. POLIS dan JPJ hanya sambil jalan-jalan boleh saman, pada bila-bila masa. Cara mudah untuk bebankan rakyat dengan saman.

Saya terfikir, andai kata saya bawa 3 orang anak, anak yang ditengah tiada tali pinggang. Sudahlah tiada tali pinggan, dia berada ditengah pula tu, dan senang terhumban kerana tiada halangan. Tapi, mengikut kajian MIROS, ini tidak perlu tali pinggang, sebab semua kereta hanya dilengkapi dengan 2 tali pinggang je. Nak beli kereta besar, saya tidak mampu dan kereta saya pun masih mampu bawa 3 orang anak bersaiz sederhana di belakang. Kenapa nak membazir sedangkan kerajaan suruh berjimat. Dan untuk perjalanan jauh, anak yang ditengah tu, kesian juga kerana punggungnya terpaksa duduk diatas kepala tali pinggang. Sungguh tidak selesa. Atau terpaksa kedepan sikit... Sungguh menyiksakan.

Tapi, apakan daya, kami ada pemimpin dan ahli fikir yang syok sendiri. IQ rendah tahap pelajar sekolah tadika. Tidak mampu fikirkan lebih jauh serta impak pada rakyat sederhana. Lihatlah kematian yang terjadi di malaysia kerana kemalangan semua. Fikirkanlah kenapa ada kematian, adakah kerana tidak menggunakan tali pinggang atau kerana kemalangan itu sendiri?

Minyak dah turun...

Alhamdulillah... minyak dah turun ke harga yang hampir-hampir harga asal...
Harapnya peniaga, terutamanya yang beragama ISLAM akan menurunkan harga juga. Biarlah untung sedikit dari untung banyak tapi tiada keberkatan. Perbanyakkan kuantiti dan kualiti, pasti walau untung sedikit, tapi jika kuantitinya banyak, InsyaAllah, keuntungan akan bertambah kerana rezeki diberkati.

Monday, November 17, 2008

Penkid dah settle... Pondan bila pula?

Kita dok heboh isu penkid ini tetapi kita terlupa satu lagi golongan yang popular hingga boleh dilihat saban hari, malah sudah pun menjangkiti sekolah (terutamanya sekolah berasrama) dan universiti, yakni golongan yang dilaknat tuhan sejak zaman nabi Luth lagi, iaitu PONDAN @ MAK NYAH @ SAUDARAI @ nama-nama lain.

Kita juga lupa pada golongan LESBIAN dan HOMOSEKSUAL, satu lagi kaum yang sukar dibezakan rupa berbanding golongan asal, tetapi nafsu mereka lebih kepada golongan sejenis. Mereka ini juga merbahaya, malah ada yang berkahwin dan mempunyai keluarga, tetapi mencintai golongan sejenis mereka terutama rakan sekerja atau sepejabat.

Apakah majlis Fatwa kita terlupa pada pada golongan ini atau perlukan masa lagi untuk buat penyelidikan? Sedangkan di dalam Al-Quran dan Hadith telah nyata melaknatkannya.

Ntah le... apa nak jadi dunia sekarang...

Friday, November 07, 2008

Apa Lagi Tak Kena?.... Buta atau Bodoh atau Buat-buat tak tahu

Petikan dari Harian Metro..

"

Apa lagi tak kena?

Oleh Maiamalina Mohamed Amin
maiamalina@hmetro.com.my


KUALA LUMPUR: “Kita akan buat (tambah baik mutu perkhidmatan) tetapi sebelum itu mahu tahu apa servis kami yang tidak elok serta perlu dibaiki...apa yang pengguna dan kerajaan rasa tidak puas hati,” kata Presiden Persatuan Pengusaha Bas Seluruh Malaysia (PMBOA), Datuk Ashfar Ali. ..."

Kenyataan yang dikeluarkan selepas arahan kerajaan untuk tingkatkan mutu perkhidmatan.

Mungkin presiden PMBOA ini jarang turun padang atau menikmati sendiri perkhidmatan bas, sebab itu tidak tahu. Malah mungkin ketika didalam kenderaan yang dipandu pemandu, beliau asyik bercakap melalui telifon atau membaca surat khabar atau merenung pada kertas kerja hingga tidak sempat meninjau keadaan sekelilingnya.

Kalau tanya pengguna, sudah letih dan jemu mengungkit permasalahan ini. Tapi apakan daya, harga tetap naik.... tapi rintihan makin turun masuk ke dalam longkang... senyap sunyi... Hanya kerana terpaksa sahaja. Andai diberi kebebasan serta diberi kemampuan, pasti ramai yang menggunakan alternatif lain.

Masalah; andai presiden PMBOA masih buta atau memang tergolong dalam kategori makan gaji buta serta bodoh; ialah:
1. Bas tidak diselenggara dengan baik. Ada yang berbau hancing, busuk, kotor malah tempat duduk yang tidak selesa, terutama bas METRO

2. Selain dari kebersihan, keadaan bas sendiri juga tidak diselenggara dengan baik. Dengan tempat duduk yang sesetengahnya asal ada sahaja, melepaskan asap yang cukup segar hingga sekali hirup boleh terus masuk kubur, cermin pecah, 'spring' teruk hingga bila langgar bonjol akan menyakitkan punggung, aircond yang hidup segan mati tak mau

3. Perkhidmatan yang teruk. Masa tidak pernah tepat, cara pembawaan ala-ala F1 hingga tidak peduli kereta atau motosikal lagi, kalau dia nak masuk dia masuk je (saya sendiri beberapa kali terpaksa brek mengejut gara-gara pemandu setan, pemandu dan konduktor samseng serta merokok (terutamanya bas METRO), waktu perjalanan yang huru-hara dan macam-macam perangai lagi.

Ini baru bas, belum masuk teksi yang majoritinya samseng.

saya tidak mengatakan kesemuanya, tapi sebahagian besarnya begitu. Saban hari kita boleh saksikan. Apakah presiden PMBOA ini begitu buta, tuli, dan bangang sehingga perkara ini tidak dapat disaksikan? Pergilah kota raya dan duduk lah barang sejam dua dan saksikanlah betapa "BAIK"nya perkhidmatan bas. Dulu cakap nak bagi baik juga bila naikkan harga. Sekarang tanya lagi dan harga tetap naik juga... tapi perkhidmatan... ala-ala di India sahaja.

Macam ni nak suruh naik bas...

Presiden MCA buta sejarah

Petikan dari utusan...

"Presiden MCA kaitkan Obama dengan isu PKNS

KUALA LUMPUR 6 Nov. - Presiden MCA, Datuk Seri Ong Tee Keat hari ini berkata, sudah sampai masanya bagi rakyat Malaysia membebaskan diri mereka daripada belenggu isu perkauman.

Dengan mengambil Barack Obama, ...."

Orang disana, putih atau hitam bukan orang pribumi amerika.... Yang sepatutnya jadi presiden ialah orang asli, 'Red-Indian'. Tapi kerana sana terlalu kuat perkauman, maka yang menguasai ialah orang kulit putih.

Dan untuk pengetahuan Presiden MCA, di sana, unsur perkauman lebih kuat dari apa yang berlaku diMalaysia. Lihat sahaja perbezaan ketara antara orang kulit hitam dan putih disana. Betapa besar jurang itu? Adakah kita hendak perkara sama berlaku?

Kita harap Obama menang bukan kerana dia kulit hitam, tapi kerana perubahan yang dijanjikan, malah untuk bangsa kulit hitam yang selama ini menderita disana. Dan di Malaysia pula, bangsa melayu masih jauh ketinggalan. Intel, Dell, Motorola, Agilent, Accenture, etc... dan beberapa lagi nama besar, lihat sahaja pada kedudukan Melayu didalam situ. Kurang dari 10%. Jangan dikira pada pekerja kilang (kerana itu yang mampu dan kononnya menjanjikan peluang pekerjaan... itu pun ramai warga asing juga), tapi lihat pada pengurusan atas, betapa boleh dikira dengan jari orang melayu.

Mungkin Presiden MCA kena baca sejarah semula, macam Lian Hoe yang juga buta sejarah.

....

Masih hairan kenapa Lian Hoe tidak dikenakan tindakan macam Ahmad Bukit Bendera, padahal si Ahmad pun tidak pertikaikan hak orang cina, cuma mengatakan orang cina dari negara china, dan si Lian Hoe pula balas dengan kata orang melayu dari nusantara (betapa bangangnya ketua wanita gerakan ini, Nusantara meliputi tanah melayu, sabah, sarawak, indonesia, brunei, dan beberapa lagi, itu pun tak tahu).

Wednesday, October 15, 2008

Selamat Maju Jaya

Pada anak-anak dan adik-adik yang akan mengharungi peperiksaan PMR, SPM, dan STPM... Moga berjaya dan dipermudahkan menjawab soalan.

Jangan terlalu stress atau tertekan untuk mengejar 'A' semata-mata. Yang penting pemahaman pada setiap mata pelajaran yang diambil. Apa guna kita dapat 21 'A', jika perkara asas disebalik mata pelajaran itu tidak kita fahami.

Saya lihat generasi kini lebih tertumpu pada 'A', dan bukannya intipati pelajaran itu. Maka, bila memasuki alam universiti, ramai yang sukses di kala sekolah menengah dengan himpunan 'A' nya, gugur di medan universiti kerana sistem pembelajaran serta kaedah berbeza serta terikut-ikut dengan kaedah disekolah yang lebih tekankan pada menjawap soalan dan hafalan tanpa memahami apa yang dijawap dan dihafal.

Rileks... 'A' bukan segalanya...

Inilah kegagalan Sistem Pembelajaran di Malaysia....

GERAKAN berat sebelah... Lian Hoe patut dihukum

oooo...apabila ketua umno bukit bendera suruh koh tsu koon dan ahli gerakan serta orang yang tersinggung dengan kata-katanya yang diputar-belitkan oleh akbar cina itu, semua menolak. Siap buat kenyataan dalam media cetak dan elektronik memberi penerangan mengenai kenyataan sebenarnya pun dia tetap dihukum. Malah kononya menjadi punca retaknya hubungan UMNO dan Gerakan di Pulau Pinang.

Tetapi, si Lian Hoe ini pula diberi peluang. Malah meminta orang yang tersinggung dengan kenyataannya yang tidak diputar-belitkan oleh akhbar dan ternyata menghina kaum bumiputera@melayu datang kepadanya meminta penjelasan.

Hmmm... ternyata Gerakan berat sebelah serta tidak adil. Mana janji Koh Tsu Koon untuk memperjuangkan parti yang tidak racist? Dasar penipu. Kenapa pihak lain berdiam diri? Tetapi bila yang terkena ialah UMNO, maka MIC dan Gerakan terus menerus mendesak dikenakan pelbagai tindakan dan mengugut tetapi bila ahli sendiri bercakap, semua berdiam diri. Adakah ini ADIL? Adakah ini baik untuk perhubungan 2 hala? Ini seperti perhubungan 1 hala... Patutlah Gerakan kalah teruk... malah Koh Tsu Koon pun kalah... sudah dasar penipu.. ditempat sendiri pun orang tak percaya...

Tuesday, October 14, 2008

50% untuk bumiputera.. Wajarkah?

Saya orang kedah. Keluarga juga orang kedah. Malah kaum kerabat semua berada di kedah. Bila dengar kenyataan ini, rasa gembira, bersyukur, dan 100% setuju dengan tindakan kerajaan negeri Kedah. Harapnya diwartakan.

Namun begitu, sebagai rakyat negeri kedah yang menetap di selangor, saya agak kurang setuju juga. Setelah difikirkan oleh akal yang waras bersama pertimbangan yang adil, saya kira, peruntukan itu hanya menguntungkan sebelah pihak dan merugikan pihak penjual yang pastinya ingin memaksimumkan sebanyak mungkin keuntungan (sistem kapitalis yang terbukti merosakkan ekonomi).

Bagi saya, satu kajian perlu dilaksanakan, dan peratusan untuk pemilikkan bumiputera didinamikkan. Bermakna, andai dikawasan perumahan itu ada 100% bumiputera yang menetap atau bekerja, maka perumahan itu perlu diberikan pada bumiputera 100%. Kenapa hendak dijual pada orang yang tidak tinggal atau bekerja disitu. Ini hanya menyebabkan bumiputera disitu tidak dapat memiliki rumah dan seterusnya hanya boleh menyewa. Ini akan menggagalkan hasrat kerajaan yang inginkan setiap rakyatnya mampu miliki rumah sendiri.

Peratusan itu juga tidak semestinya untuk bumiputera semata-mata. Kajian yang mengira jumlah komposisi setiap bangsa patut juga diadakan. Misalnya dikawasan itu ada 30% bumiputera, 20% cina, 25% india, dan seterusnya, maka pemilikan perumahan tersebut patut dikuotakan mengikut komposisi tersebut. Ini menjamin keadilan dan kesaksamaan. Kita tidak mahu penjual menjual rumah pada orang yang tidak menetap atau bekerja dikawasan itu. Paling penting, kerajaan kedah mengutamakan rakyat negeri kedah sendiri sepertimana selangor memastikan bahawa tanah dan rumah dikawasannya dimiliki oleh orang selangor (priority tertinggi) atau yang telah menetap di selangor melebihi waktu tertentu, atau telah bekerja di selangor.

Walau apa pun, jika kerajaan negeri ingin laksanakan juga, maka ia satu rahmah juga bagi rakyat negeri kedah. Moga kaum bumiputera disana mengambil kesempatan ini untuk memiliki harta sendiri. Janganlah menjadi insan tamak dengan menjual hanya kerana ingin untung cepat. Fikirkanlah generasi kita yang akan datang.

Zaid Ibrahim... Ahli politik dayus

Bila tidak berjaya, terus putus asa... Lepas tu duduk belakang tabir dok kutuk rakan serumah. Memang dasar pengecut. Kenapa nak bercakap dibelakang... di meja pena.. pada akhbar musuh. Bukankah sepatutnya lebih arif dalam soal undang-undang dan adab sopan kekeluargaan.

Walaupun mereka itu rakan baik, tapi, tidak semestinya segala rahsia dan segala kepincangan diperihalkan. Malah tidak sepatutnya memburukkan rakan serumah pada musuh yang hanya mencari kelemahan dan mempergunakan helah.

Zaid.. mungkin tidak sedar sudah menjadi musuh dalam selimut, duri dalam daging BN dan UMNO khususnya. Jika benar nak buat reformasi, mulakan dengan diri sendiri terlebih dahulu. Bukan sekadar menunding jari pada orang lain diatas kegagalan diri melaksanakan tugas diberi.

Sudahlah gagal laksanakan tugas, putus asa pula. Inikah rupanya pejuang bangsa, pejuang negara. Dimanakah maruah jika belum berperang sudah tewas di perjalanan? Buah Catur baru dimainkan, tapi bendera putih sudah didirikan. Sungguh memalukan. Sudahlah memalukan, cuba pula memalit sama lumpur pada rakan taulan. Hai... Hai... hai... keluh orang kampung...

Gerakan patut gantung Lian Hoe...

Kalau si Ahmad dari Bukit Bendera kena gantung dalam UMNO, maka Lian Hoe juga kena gantung sebab mengeluarkan kenyataan seperti si Ahmad tu.

Kalau Lian Hoe tidak meminta maaf, maka si Ahmad juga tidak perlu minta maaf. Malah penggantungannya juga perlu ditarik balik oleh UMNO.

Macam mana ni Koh Tsu Koon. Tak kan takut kut. Dulu beriya sampai ugut keluar BN. Tapi sekarang orang sendiri keluarkan kenyataan berbaur perkauman dan menghina orang melayu. Sebagai orang melayu, saya merasa terhina dengan kenyataan Lian Hoe yang ternyata buta sejarah dan tidak baca sejarah dengan betul. Yang datang dari Nusantara tu ialah pedagang, parameswara, yang akhirnya menetap dikawasan ini dan berkahwin dengan orang tempatan. ORANG TEMPATAN. Maka Lian Hoe tidak layak keluarkan kenyataan begitu.

Biadap sungguh GERAKAN dan LIAN HOE sekarang ini. Koh Tsu Koon pula bagaikan pelakon opera cina yang hanya bermekap tebal tetapi tidak tahu memimpin dengan betul. Kalau Ahmad Bukit Bendera suruh minta maaf serta gesa kena tindakan sampai dah kena gantung keahlian, maka bila kok tsu koon nak ambil tindakan atas anak buah sendiri. Jangan cakap tak serupa bikin la...

Monday, October 13, 2008

Gerakan & PPP ... Cermin dulu baru bercakap...

Sebelum BN boleh jadi satu parti, kedua-dua parti ini perlu terlebih dahulu merealitikan apa yang dikatakan. Jangan sekadar bercakap mengenai penyatuan, tetapi diri sendiri tidak mampu lakukannya.

Jika berani, serta ingin merealisasikan agar BN jadi satu parti, Gerakan dan PPP perlulah dibubarkan dan menjadi satu parti atau bergabung dengan parti asal mereka, Gerakan kembali menyertai MCA, dan PPP kembali pada MIC... Tiadalah parti Gerakan dan PPP. Jika berani... seperti kata orang melayu.. WALK THE TALK...

Tapi, saya dapat rasakan bahawa Kayveas dan Koh Tsu Koon hanya bersandiwara sahaja. Mereka tentu sayangkan kuasa (Kuasa presiden parti) dan gilakan tempat diatas dan tidak berani lakukan apa yang mereka cakapkan. Biasalah tu.. Orang Politiklah katakan...

SRK dapat datuk... Melaka ni betul ke tak betul...

Sudah tidak ada lagikah orang melaka ataupun orang Malaysia yang layak diberi gelaran datuk? Jika tiada, jimatkanlah duit rakyat tu dari keluarkan duit untuk buat pingat serta bawa si SRK tu ke malaysia semata-mata nak bagi gelaran datuk yang tidak berguna pada dia dan juga rakyat malaysia.

Apakah sumbangannya pada malaysia? Tiada... Sekadar buat penggambaran di malaysia maka Chow Yun Fatt, Jackie Chan, dan beberapa orang artis luar pun layak diberi gelaran Datuk. Kalau setakat memperkenalkan nama malaysia, kumpulan nasyid terkenal, RAIHAN, lebih layak terima gelaran Datuk. Kalau nak kata perkenalkan Malaysia, bukankah producer yang patut dapat gelaran sebab pilih Malaysia.

Hairan .. hairan... Apalah yang difikirkan orang-orang melaka ni????

Nur Jazlan... siapa tu?

Kalau ikut kata Tun Mahathir... Pelawak professional... Mungkin... Atau kena tambah sikit.. Pelakon professional @ Pelawak hampeh....

Sudah lah tidak terkenal... Kalau nak dikatakan mewakili generasi muda, sudah pasti dikenali seperti mana orang mengenali Ahli Politik muda kini seperti Khairy, Mukhriz, Nazri Aziz dan beberapa orang lagi. Hendak dikatakan mewakili generasi lama... Kenapa generasi lama pun tak kenal kecuali orang kampung sendiri je. Hairan bin Ajaib... secara tiba-tiba menawarkan diri. Ataupun sekadar ingin mencari populariti murahan...

Apa pun, Nur Jazlan bagaikan pelawak yang bertaraf amatur.. silap haribulan amatur pun tak lepas.... tak pe la... jadi bahan lawak jenaka orang kampung kat kedai kopi... hehehehe

Thursday, October 09, 2008

Pak Lah akan berundur... Samy Vellu?

Samy Vellu... bila nak berundur? Sudah lama ... sehingga beberapa orang timbalan sudah disingkirkan apabila mencabar Mr Samy... Sudah 2 PM bertukar... Tidak terfikirkah Mr Samy yang anda dibenci oleh ramai orang termasuk kaum sendiri? Tidakkah anda terfikir sudah begitu lama sehingga tiada idea baru yang bagus? Tidakkah anda terfikir betapa meluatnya kami melihat kamu? Hai Samy Vellu... bilalah ko nak bersara...

Wednesday, October 08, 2008

PPP... Kavyeas... Do you think wisely?

Mr Kavyeas... Do you think wisely before you speak or you just said anything came out of your blank mind without having some thought first?

You mention that parties based on races is no longer reliable or efficient or what so ever. You request BN to be one party with all races and religion in that parties and all other parties should be disperse.

First of all, change won't start or happen by just saying it. Change starts from us. We ourselves change first before change other people or told them to change. If I'm not mistaken, PPP was form from MIC that was split due to unsatisfactory of few members lead by Mr Kavyeas himself. Correct me if I'm wrong as PPP majority members were indian. Why don't he disband PPP and rejoined MIC as the first step to make things/changes that he always 'dream' to happen?

Next, if the first step can't be taken due to some reason which all of us could think of, why don't PPP open to public, means anyone could join PPP and not belongs to one races. FYI, Mr Kavyeas, UMNO is not one races parties. UMNO members is 'bumiputera' of malaysia which can be malay, kadazan, dusun, asli, iban, etc. However, PPP is currently seem to be totally indian. So don't start asking something that you yourself does not act what you said. At least Gerakan, PAS, and PKR can be said as multi-racist parties although PAS only accept members that is MUSLIM (don't care either he/she is chinese, indian, malay, etc... as long as MUSLIM... I guest).

Well.... now let us throw the dice back to PPP to play the role. Lets us see his step. Don't said if you can not do what you said.

HINDRAF... nama pun pertubuhan haram...

Sudah nama pun haram... maka segala perangai dan tingkah laku pun ikut cara haram juga la...
Yang heran... PAS pun sokong benda haram ni... hai PAS... mana ISLAM mu? Dulu kata matlamat tidak boleh menghalalkan cara... kenapa sekarang halalkan pula yang haram ini?

Tidak adakah waktu lain untuk memberi memorandum dan terpekik terlolong seperti orang yang tidak beradat, beradap, malah tidak bertamadun? Bukankah sudah ada si Anwar yang kononnya membela nasib rakyat di Parlimen. Kenapa tidak disalurkan sahaja permasalahan anda pada si anwar and the gang? Kenapa nak guna cara yang provokasi begitu? Adakah Anwar juga tidak boleh dipercayai? Bagaimana pula dengan PAS? Bukankah agenda PAS adalah membela nasib rakyat dan mencontohi kepimpinan khalifah? Mungkin juga PAS pun orang india tak percaya. Bagaimana pula dengan DAP? hmmm... MIC? PPP?

Heran... tapi setelah difikirkan kembali, yang mempelopori Hindraf ni adalah terdiri dari professional juga, yakni ada peguam, peniaga, dan lain-lain. Maka tidak hairan lah jika Hindraf ini masih diujudkan walaupun ada pelbagai cabang parti lain yang boleh digunakan untuk salurkan permasalahan mereka. Setelah diteliti betul, yang kuat bersuara dalam Hindraf ni kebanyakkannya ialah yang berkepentingan sendiri... Ada motif yang terselindung disebalik angkara mereka ini. Harapnya masyarakat india sedar yang mereka diperolokkan oleh beberapa orang ini yang berselindung disebalik pertubuhan haram ini, HINDRAF.

Kepada kaum india, andai ada masalah, gunakanlah saluran yang betul... MIC, PPP, DAP, PAS, PKR, malah pelbagai NGO yang ditubuhkan sedia membantu. Jangan digunakan cara haram ini. Jangan mulakan provokasi yang akan hancurkan perhubungan erat antara kaum selama ini. Bertoleransi buka demi kita sendiri, tetapi demi sebuah negara dan demi anak cucu kita. Kita sudah nikmati kedamaian selama ini. Pastikan ia terus wujud didalam kamus minda anak cucu cicit kita.

Saturday, September 27, 2008

Saman Maksimum.... Satu Cadangan

Kepada pihak berkenaan, saya hendak mencadangkan saman maksimum (lebih dari Rm300) pada beberapa kesalahan jalan raya berikut:
1. Menggunakan laluan kecemasan tanpa sebab munasabah
- Saya hampir terbabit dengan kemalangan semalam apabila seorang pemandu tetiba memasuki lorong kecemasan. Nak kata cemas, tidak pula dihentikan kereta. Rupanya nak potong Q. Orang yang begini yang sebabkan jalan-raya menjadi sesak serta membahayakan orang lain terutamanya penunggang motosikal yang selalu berada di lorong kecemasan.

2. Memandu perlahan di lorong kanan / Menghalang kelancaran trafik
- Sikap ini akan menyebabkan orang lain menjadi marah. Kalau dinegara eropah, pemandu ini sudah dikenakan kompaun kerana menyebabkan kelancaran trafik terganggu dan menyebabkan pemandu lain terpaksa memotong di laluan kiri dan menyebabkan kemalangan mudah berlaku,

3. Memotong Q terutama di lampu trafik dan tol
- Sikap pemandu yang pentingkan diri sendiri.

4. Memasang lampu tinggi @ lampu berkuasa tinggi (Halogen)
- Pemandu yang pentingkan diri sendiri serta kemungkinan rabun malam dan menyusahkan pemandu lain. Menggunakan lampu jenis tersebut atau memasang lampu tinggi menyilaukan pandangan pemandu lain sekali gus boleh menyebabkan kemalangan

5. Menggunakan 'handphone' ketika memandu
- Sebabkan kemalangan

6. Memasuki lorong/laluan tanpa memberi signal dan secara mengejut
- Sebabkan kemalangan serta tidak prihatin terhadap keadaan persekitaran

7. Memberhentikan kereta dilaluan kecemasan tanpa meletakkan tanda kecemasan (pakai daun tak nampak di waktu gelap juga merbahaya)
- Membahayakan penunggang motosikal dan boleh sebabkan kemalangan

8. Lampu brek tidak menyala atau lampu belakang tidak menyala
- Penyebab pada kemalangan

Dalam senarai diatas, tiada saya senaraikan memandu had laju kerana jika pihak berkenaan membuat kajian terperinci dengan betul, senarai diataslah yang menyebabkan kemalangan sering berlaku. Dengan mengurangkan risiko diatas, maka tidak perlulah kita nak sibuk kuatkuasakan penggunaan tali pinggang belakang kerana punca kemalangan dikurangkan.
Mereka yang melakukan perkara diatas ternyata pihak yang pentingkan diri sendiri dan layak tidak dibenarkan berada diatas jalan raya kerana membahayakan orang lain.

Thursday, September 25, 2008

Teresa patut kena ISA lagi...

Kalau si Ahmad Ketua UMNO kena tindakan hanya kerana satu akhbar cina tu putar belitkan apa yang dia cakap, si Teresa ni patut kena tindakan juga. Walaupun katanya akhbar putar belitkan apa yang dia cakap... tapi yang diputar tu tak banyak... "makanan anjing" dengan "macam makanan anjing" bukan ke memberi gambaran yang sama.

Paling kelakar tu, anjing pun makan telur rebus ngan roti bakar.... kelakar sungguh anjing yang teresa jaga.... Saya hidup dikawasan balai polis selama 20 tahun dan selalu nampak keadaan dalam lokap polis. Kalau yang ditangkap atas kesalahan jenayah dan duduk dalam lokap pun sekurang-kurangnya makan nasi bungkus... apatah lagi tahanan ISA yang juga ahli politik. Mesti makanan lebih baik dari tahanan lokap itu. Sungguh dasar penipu teresa ni.

Lagi satu, teresa ni memang terkenal benda kecik yang pada orang biasa nak diperbesarkan, kononnya dialah paling teruk seksaan... hmmm... sudahlah dulu tak pernah minta maaf sebab salah bagi maklumat, sekarang pun tak nak minta maaf juga. Memang patutlah Si Ahmad tu pun tak minta maaf. Berat sebelah namanya tu.

Pada PAS, sendiri mau ingat lah. Betulke berkompromi dengan DAP ni kerana nak tegakkan syiar ISLAM, ke sebab gila nak berkuasa? Kalau orang lain disuruh minta maaf, kenapa tak syorkan si minah ni benda yang sama juga.. dia pun buat fitnah juga. Sendiri fikirlah.

Friday, September 19, 2008

Preventive is better than cure.... Simple but damn hard to follow

When we to hospital/clinic, a doctor will always said to us, preventive is better than cure. Why? why should we prevent something? Why it is better than cure it? If it already happen, how to prevent it, what to prevent, and why we put preventive measure when we should cure?

Well, in medical, if it is already happen, we try to prevent it from getting worse, we try to prevent it from infecting others and we try to prevent it from taking lives. Yes, we do cure, but once we prevent it, what ever medicine we gave should help to cure it better. But it is better to prevent it from happen anyway. We could save money, time, etc.

That is medical term... and used in medical environment. What about others? Is it we do detection and cure it, or we prevent it first, than detect if there is abnormal actions that re-act on the prevention measurements that cause us to upgrade or improve our prevention method.

For example, last few days, there were reports from KOSMO, clearly indicates the status of HALAL of a factory that produce food has expired in 2003 and the environment of the factory is damn worst.... should not be called as factory... a dump-side is better word. Where is the detection mechanism used by JAKIM and other bodies (Ministry of Health, KPDNHEP, etc) that should do regular checking @ detection on all factory that has HALAL certificates or produce food and beverages? What are they doing? Shouldn't they prevent it before getting worse? Why must wait for formal reports from people? Don't they have a system to monitor the expiration of HALAL certifications? Don't they have a system that keep track all factory that they should have some kind of spot-check and alert them on the time to make spot-check? That company has abuse a lot of rules and has making profit for 5 years and what the get is just a compound of RM1000 and 2 week closed. Come on la... This is a serious offends. Don't know how many people has eat the taufu and has affected by all kind of bacteria (that don't react yet) and what they get is just THAT.

Another example of our bad habit of not preferring preventive measurement is road safety related issues. Last month, an express bus (from the same company that was not allowed to run the business for 2 months due to another road accident), involves in an accident. What is shocked (so call shock by the news paper, and perhaps PDRM and JPJ) is the driver has more than 10 summons and a warrant, and the bus has also more than 10 summons. What the hell is the bus still allowed to be operated and the driver still can drive? Where are PDRM and JPJ? Shouldn't they have a system to track all this? Shouldn't the system alert them and force them to do regular check and arrest or hold the bus from being operated? Where is KPDNHEP and LPKP that should prevent us from taking that kind of bus with personnality of crazy driver, using their power/rules by stoping the bus and that company from operate? Where is the PREVENTION? All they can think is to introduce new rules (people sitting behind must wear seat belt) that did not help at all in reducing road accident. Why can't they think of rules that reduce road accident which it is the major concern rather that small item that does not provide any significants in preventing road accident. Why can't they prevent road accident first before prevent injuries causes by road accident? Why they lost focus of making the journey and road safe?

Another example is moral of our teenagers. We prevent the teacher from doing necessary action to discipline our child and what we don't see and should prevent is the attitude of our child nowadays. We only detect what ever teacher did although the result is for our own good. What happen now? Can we cure? Is it easy or difficult to cure? It is now damn hard to cure this social issues. Youngster are now more freely and more actively doing something that they should not do at their age and teachers can't say anything. Thanks to Mom and Dad that do the unnecessary prevention and failed to detect the necessary actions.

Well, a normal bloggers, and normal people like me, I can't changed the world. But I can change myself, my family, and anyone closed to me. I can only use word and heart and doa @ pray to Allah as my power is limited to small group (family and friends).

What I hope is that all related bodies, rulers, etc do more PREVENTIVE action rather than DETECT and CURE as it might be too late once we detect and we won't be able to cure as much as possible with no prevention mechanism in place.

Monday, September 15, 2008

Atas Nama Hak Asasi....

Hak Asasi... hak yang dipelopori oleh warga barat kerana sikap terlampau keterbukaan mereka dalam segala hal. Namun apakah kebaikan yang dibawa dari hak asasi ini? Bukankah lebih banyak keburukan dari kebaikan?

Atas nama hak asasi, maka setiap individu tidak kira wartawan, professional, dato, tan sri, hatta budak sekolah sekalipun boleh berbicara mengenai apa sahaja tanpa pedulikan implikasi pada perhubungan antara kaum, agama, jiran tetangga, dan keluarga. Adakah ini baik? Adakah dengan memberi kebebasan seseorang itu berkata sesuatu, melepaskan segala yang ada terbuku di hati dari disimpan, tanpa membuat pertimbangan yang sewajarnya dikira baik dan untuk kebaikan?

Atas nama hak asasi seorang wartawan, maka dia bebas membuat sebarang liputan serta bebas menulis apa sahaja tanpa mendapatkan fakta yang benar dan tanpa membuat pertimbangan yang adil? Apakah ini tidak dinamakan fitnah seperti seperti yang dikarangkan oleh ustaz-ustaz dari sebuah parti?

Atas nama hak asasi manusia, maka penjenayah yang ditangkap kerana meragut duit orang sehingga mengorbankan nyawa orang, mesti dilayan dengan baik, sedangkan ketika dia melakukan jenayah, tiada dia mengambil kira hak asasi mangsanya itu? Malah polis pula dipersalahkan kerana hak asasi seorang penjenayah tidak dilindungi? Apakah mak bapak yang ditangkap itu tidak fikirkan hak asasi mangsa anaknya?

Atas nama hak asasi, maka seorang pelajar boleh membuat kurang ajar disekolah tanpa didenda dengan sewajarnya, dan atas nama hak asasi, maka si guru hanya boleh mengajar pelajaran dengan mengeluarkan skop pelajaran disiplin dalam mereka? Tidakkah kita terfikir hak asasi ini menjejaskan moral pelajar kita yang semakin hari semakin bermasalah dengan rempit, seks bebas, merokok, lepak, dan lain-lain?

Atas nama hak asasi, kita boleh mengeluarkan apa jua kenyataan yang kita suka dan melakukan apa jua yang kita suka?

Nampaknya kita telah menyalah-gunakan konsep sebenar hak asasi, malah SUHAKAM juga tidak mengkaji apakah hak asasi sebenar dan apakah yang sebenarnya berhak untuk kita lakukan yang boleh dinamakan hak mutlak apabila dilakukan. Kita hanya meniru barat, yakni memberi kebebasan, tetapi kita lupa menilai sejauh manakah kebebasan itu patut diberi, seluas manakah lingkungan kebebasan dan hak kita sebagai anak, pelajar, jiran, ketua kaum, ketua agama, guru, pemimpin, penulis, wartawan, ahli politik, dan seterusnya, apatah lagi jika seseorang itu beragama ISLAM.

ISLAM telah pun menggariskan hak asasi, hak mutlak, hak hakiki seseorang itu yang jauh lebih baik dari hak asasi yang dipopularkan oleh barat dan SUHAKAM. Apakah ustaz-ustaz di parti itu dan parti ini lupa betapa walaupun bebas didalam ISLAM dan setiap yang bernyawa itu mempunyai hak masing-masing (hatta tumbuhan melata dibumi), tetapi ISLAM telah jelas meletakkan satu titik noktah, satu garis putus, satu batasan akan kebebasan dan hak itu. Bukan semua itu terbuka dan bebas dilakukan atau diperkatakan. Bukan untuk mengongkong atau menghalang jauh sekali menjadi jumud, tetapi ia adalah teras untuk memelihara satu perhubungan agar keamanan dinikmati, kekayaan diwarisi, dan penghargaan dapat diberi.

Oleh itu, pada yang terlalu agongkan hak asasi untuk bebas menulis, mencetak, bercakap, bercerita, dan mengata, maka fikirkanlah, adakah kita telah meletakkan hak asasi seseorang itu sama atau kita hanya pentingkan hak kita sahaja. Andai begitu, maka itu bukan hak asasi lagi, itu lebih kepada nafsu dan kejahilan kita dalam mendefinasikan hak asasi sebenar. Kembalilah pada ISLAM, dalami dan fahami hak kita sebenar yang terkandung dalam ajaran ISLAM.

Dalam ISLAM setiap itu ada haknya dan setiap hak itu ada batasnya.

Monday, September 08, 2008

Tan Sri Khalid... MB kena jaga mulut sikit

Orang tua-tua cakap,
Kerana Pulut Santan Binasa, Kerana Mulut Badan Binasa
Cakap siang pandang-pandang, Cakap malam intai-intailah

Malah dalam ISLAM juga menyarankan kita kurangkan bercakap, dan berfikir dulu sebelum cakap, apatahlah lagi jika kita adalah pemimpin. Kerana beribu kebajikan yang kita lakukan boleh hilang dalam sekelip mata dek satu kesilapan mudah. Dan sudah menjadi satu budaya orang malaysia yang akan lebih ingat keburukan seseorang berbanding kebaikan yang telah ditaburkan walaupun mereka tahu bahawa kita semua insan biasa, makhluk kerdil di sisi Allah S.W.T, insan yang tidak akan dapat lari dari melakukan dosa @ kesalahan kecil.

Mungkin apa yang Tan Sri cakap ada betulnya, yakni andai ada masalah selangor yang perlu diselesaikan, ia merupakan agenda lebih baik dari masalah di kapar atau klang. Kalau ada permasalahan umum, baik diselesaikan dulu masalah umum dari masalah khusus kerana umum dikongsi semua orang, sedangkan khusus untuk tertentu sahaja. Selain itu, ada benarnya juga katanya bahawa dia mempunyai ramai exco serta ADUN yang bekerja dibawahnya. Semua telah diagihkan dengan tugas dan bidang tertentu, jadi tidak perlu dia turun padang andai dia mempunyai exco dan ADUN yang telah dipertanggungjawapkan melainkan orang yang dilantiknya tidur lena diulit intan. Mereka itulah yang perlu tunjuk muka terlebih dahulu bagi melahirkan simpati dan kemudian barulah Tan Sri akan turun. Barulah nampak orang bawahan bekerja dengan betul dan orang diatas mengagihkan kerja dengan betul dan pada orang yang berkelayakkan.

Namun begitu, mungkin dek kerana berada dikerusi panas (tak caya boleh tanya khir toyo dan mat taib), maka sudah ada nada-nada angkuh, bongkak, sombong, berlagak, dan sewaktu dengannya. Maka Tan Sri telah terlanjur kata melepaskan kata-kata yang kurang enak didengar oleh telinga, atau pertuturan Tan Sri disalah-ertikan maka dimanupulasi oleh wartawan tanpa mendapat penjelasan lanjut dari Tan Sri. Walau bagaimanapun, bagi saya tidak salah untuk Tan Sri memohon maaf dan memberi penjelasan sebenarnya agak reda kemarahan orang sana. Rasa saya orang PAS dalam gabungan tentu setuju kerana banyak diceritakan dalam harakah dan suara keadilan betapa mereka merupakan parti yang memahami nasib rakyat dan sanggup turun padang beri sumbangan sendiri. Jadi apalah salahnya Tan Sri luangkan masa sekejap melawat mereka. Apa pun, terlajak kereta boleh diundur, terlajak kata tanggunglah akibatnya.

Cuma sekarang bagaimana hendak mengatasi akibat itu, bak kata orang, kerosakan sudah berlaku, bagaimana kita kawal kerosakan agak tidak bertambah teruk (Damage Control).

Amerika... Jangan Kacau

Pada penyokong 2A (Amerika dan Anwar), lihatlah pada contoh terhebat masa kini, Afghanistan, Palestin, dan Iraq dimana Amerika sibuk membawa ideologinya serta campur tangan dalam menyelesaikan kononnya masalah rakyat disana (seperti cuba dilakukan disini). Lihatlah... Bukalah mata anda luas-luas, seluas mata memandang.

Lihatlah pada 'kebaikan' yang dibawa Amerika. Palestin sehingga ini dilimpahi 'rahmat' tidak terhingga hingga rakyatnya sentiasa 'gembira' menyambut kematian saudara, perang saudara (hamas dan fatah) masih berlarutan, ramadhan disambut bersama bom, peluru, dan sepak terajang sekutu Amerika.

Lihatlah juga ke'gembira'an rakyat Afghanistan dan Iraq yang kononnya dibebaskan dari diktator zalim (Taliban dan Saddam Hussein). Saban hari ada sahaja yang menangisi pemergian orang tersayang, yang jika tidak akibat letupan pengebom berani mati (mungkin juga amerika yang buat sebab tu bagi hancur mayat agar susah dikenal pasti dan senang nak menunding jari), sudah pasti akibat dari peluru askar amerika atau sekutunya yang kononnya teknologi canggih tetapi lebih banyak tersasar dari menepati sasaran.

Lihatlah juga negara yang kononnya mengamalkan demokrasi serta penentang ISA dan penahanan tanpa perbicaraan atau perbicaraan yang tidak adil. Tetapi bagaimana pula dengan tahanan MUSLIM di penjara guantonamo yang tidak dibicarakan serta tidak pula dibuktikan bersalah (sedangkan mereka sendiri mengagungkan pepatah berbunyi seseorang itu tidak bersalah sehingga dibuktikan bersalah). Lihatlah juga layanan mereka kepada masyarakat kulit hitam di sana.

Apakah ini negara yang kita hendak jadikan sahabat @ rakan? Apakah ini negara yang paling baik dijadikan contoh demokrasi? Apakah sistem negara hipokrit ini yang ingin kita ikutkan?
Terpulanglah pada semua... Dalam PR ada Ustaz-Ustaz, maka fikirkanlah ustaz ye.. Jangan kerana matlamat maka cara yang tak betul dihalalkan.

Sendiri ingat, sendiri fikir. Jangan sampai Sudah Terhantuk baru nak ngadah sudahlah. Buatlah yang perlu sebelum Nasi menjadi bubur. Andai sesat di hujung jalan, pulanglah ke pangkuan jalan. Berpeganglah pada tali yang betul, nescaya pasti kita selamat. Jangan terlepas mulut rimau masuk pula ke mulut buaya.

Lompat Si Katak Lompat....

Lompat Si Katak Lompat,
Lompat Lah Tinggi Tinggi,
Cepat lah Adik Cepat,
Cepat lah Tumbuh Gigi

Satu lagu pantun lama yang dulu dicipta untuk menidur atau bermain dengan anak-anak (yang kecil). Namun kini, lagu ini telah diubah suai mengikut peredaran zaman. Lagu yang dulu ditujukan pada anak-anak kecil bagi meredakan tangisan, kini diubah bagi mengembirakan orang dewasa yang gilakan kuasa, pangkat, nama, dan harta.

Lompat si katak lompat,
Lompat lah tinggi tinggi,
Kalau nak harta dan kuasa cepat,
Melompat lah lawan parti.

Apakah ganjaran yang akan kita dapat apabila kita melompat parti? Apakah kita akan diberi pangkat@kedudukan yang kita inginkan yang kononnya akan digunakan untuk membantu masyarakat sekeliling atau menambahkan koleksi harta kita? Mungkinkah parti yang kita lompat itu akan memberikan tempat yang kita idamkan? Tidakkah mereka juga mempunyai ahli yang juga inginkan kuasa? Kit Siang, Hadi, Karpal Singh, dan sekutu-sekutu mereka. Sudah lama mereka berada sebagai pembangkan, dan jika ada ahli kerajaan yang lompat bagi membolehkan kerajaan baru ditubuh, adakah mereka itu akan berikan tempat pada ahli-ahli yang baru lompat ini. Tidakkah mereka juga ingin menegakkan ideologi dan perjuangan mereka jika berpeluang? Tidakkah mereka juga inginkan pengikut mereka memegang tampuk pemerintahan? Jadi, kenapa kita hendak lompat sedangan ini masih jadi persoalan? Adakah Anwar hanya berjanji mulut atau ada perjanjian bertulis (hitam-putih) yang sah? Jika ada, tidakkah Anwar boleh dikatakan menggadai sahabat seperjuangannya (PAS & DAP) demi kuasa? Jika tidak, adakah ahli lompat yakin? Tak kan lah semua ahli ada jawatan dalam kabinet? 120 orang dan kesemuanya nak bagi jawatan penting? Tidakkan itu satu pembaziran jika berlaku? Sudahlah gaji dan elaun akan meningkat, pencen juga akan meningkat. Apakah ini dinamakan bijak?

Selain itu, dimanakah moral dan etika kita sebagai ahli parlimen yang dipilih diatas tiket BN jika kita menggadai maruah demi mencari sesuatu yang belum pasti? Atau jika kita ahli PR, adakah kita bermaruah juga jika menggadai ideologi perjuangan demi dunia yang sementara? Kit siang cakap tak akan terima orang jika kerana kuasa. Sini jelas 2 perkara. Pertama, jangan potong jalan aku, aku dah lama tunggu nak berkuasa. Kedua, bagaimana nak tentukan ahli lompat ini kerana depan cakap lain belakang fikir lain, cakap tak serupa bikin, menanam tebu dipinggir bibir, rambut sama hitam hati lain-lain... maka sukar dimengertikan apakah hajat sebenar disebalik janji dan kata-kata yang lahir dari lidah tak bertulang. Ahli yang ingin lompat, sedarkah kamu semasa pemilihan dulu, kamu berjuang atas satu warna (Biru) dan satu simbol (dacing), dan bukan simbol bulan, roket, mahupun ntah simbol apa ntah (nak kata mata, tak macam mata sebab mata orang asia coklat atau hitam, nak kata bulan sabit, pelik gak sebab satu tu bulan penuh, ini anak bulan je.. 2 belah lak tu... ntah le).

Apa yang akan terjadi jika ada lompat parti? Yang pasti:
1. Niat perjuangan ahli lompat tidak jelas serta pentingkan diri sendiri atau pentingkan kaum berbanding negara.
2. Hanya dapat dibutakan hati dengan taburan janji dan harta, maka tiadalah ikhlas dihati mereka yang kononya ikhlas semasa berkempen.
3. Merupakan contoh terbaik pengkhianat kerana berpaling tadah apabila saat diperlukannya, dia lari demi mengejar sesuatu yang tak pasti. Ingatlah jangan yang dikejar tak dapat, yang dikendung keciciran.
4. Tidak faham keinginan rakyat sebenar hasil dari gelombang politik baru-baru ini. Adakah rakyat ingin kita lompat parti? Atau rakyat ingin kita lebih dengar dan fahami masalah rakyat? Lebih kerap mengunjungi rakyat, lebih berjiwa rakyat, meletakkan kepentingan rakyat mengatasi kepentingan diri sendiri, peniaga, pemborong, penipu, dan seahli dengannya.
5. Akan hanya menjatuhkan lagi ekonomi kerana kestabilan ekonomi bergantung pada kestabilan politik. Lihatlah pada contoh-contoh negara luar, Amerika, Indonesia, Thailand, Pakistan, Afghanistan, Iraq, dan beberapa lagi negara yang suasana politiknya tidak stabil, lihat pada ekonomi mereka. Adakah rancak atau bertambah buruk?

Apa pun, yang pasti, jika adanya kejadian lompat melompat ini, yang 100% pasti mendapat impak paling teruk, ialah yang paling akhir dalam rantaian politik, yakni rakyat malaysia. Oleh itu, fikirkanlah semasak-masaknya, buatlah pertimbangan sewajarnya bukan kerana kepentingan diri, tempat, atau kaum, tetapi kepentingan rakyat malaysia keseluruhannya, tunaikan solat isthikarah (kalau orang ISLAM, kerana mencari petunjuk dari Allah S.W.T), berbincanglah dengan orang yang neutral bagi mencari jawapan yang pasti.

Paling mudah, hal rumah tangga perlu dibincang dalam rumah serta tidak perlu dibongkar pada jiran tetangga yang hanya akan memberi pendapat pada pengalaman yang belum tentu benar dan tepat, tetapi berbincanglah sesama sendiri demi memahami kehendak dan batas serta kelemahan dalam memperbaiki hubungan, dan seterusnya menjana satu kuasa pemulihan yang baik demi kebaikan rakyat malaysia seluruhnya.

Friday, September 05, 2008

Cayalah Dr. M... kenapa kita sahaja...

Dulu masa teresa kok tunjuk video kononya warga cina kena dera di dalam tahanan polis, kecoh hingga kena mintak maaf ke negara China... malah berminggu-minggu kena minta maaf... tetapi bila watak sebenar adalah melayu, tiada pula mereka-mereka yang kecoh itu meminta maaf... Malah teresa kok pun tak minta maaf pada pihak polis kerana menabur fitnah... menang lak tu..
Lepas tu Wee... lepas tu hindraf... lepas tu dan lepas tu ada lagi...
hmmm.... patutnya kalau nak kena biar adil... kalau orang melayu kena ISA kerana menghasut... bangsa lain pun patut kena sama... malah tak boleh tanding pilihanraya...
setuju sangat dengan Dr. M.... nak adil biar semua kena... tgk perlembagaan sikit....

Tuesday, August 26, 2008

Ramlang.... Ramlang... Jadi kuda kau ye...

15 Ogos katanya dikudakan beberapa orang untuk jadi saksi... Semalam dikudakan orang juga untuk tujuan politik. Apalah nasib kau Ramlang... Jadi imam... bukan sebarang imam... bukan imam surau atau imam kampung atau imam masjid biasa... tapi imam masjid negeri Wilayah Persekutuan... Tapi kenapalah lemah semangat seorang imam... hingga mudah diperkudakan orang.

Persoalan sini... jika dia tahu sumpah itu tidak betul dan tidak tepat, kenapa tidak diperbetulkan pada hari itu. Apakah dia lupa bahawa tujuan dia berada disitu ialah memastikan si saiful itu bersumpah mengikut cara yang betul. Selain itu dia katakan sumpah itu tidak betul kerana ditulis dalam rumi. Mungkin Ramlang lupa, bukan semua orang boleh baca jawi dengan betul atau baca Al-Quran dengan betul, tapi itu tak jadi masalah dalam mengerjakan solat, jadi mengapa bab sumpah jadi masalah? Andai itu jadi masalah utama, kenapa tidak dididik dulu si saiful itu untuk berucap dengan cara yang betul? Kenapa setelah 10 hari baru kau cakap tak betul? Kenapa tidak diperbetulkan pada hari itu juga?

Jika tidak yakin dan tidak ingin bersubahat, kenapa tidak ditolak permintaan 'kawan' itu? Siapa kawan yang meminta pertolongan itu? Jika inilah sebabnya, andai si kawan itu suruh saudara Ramlang ini melakukan dosa, adakah saudara sanggup atas kerana ingin membantu rakan? Dan kemudian baru buat solat taubat menyesali perbuatan itu? Andai saudara yang jadi imam tidak sempat bertaubat kerana membantu rakan hari itu, rasanya apa yang saudara akan alami di alam barzakh dan alam akhirat... Yang pastinya saudara lebih tahu kerana saudara Imam Masjid WP.

Fikirkanlah... Sebab itu ulama dahulu tidak terlibat lansung dalam politik. Mereka sekadar memberi peringatan dan panduan kearah mencapai kemenangan di akhirat... Jadi kalau Ramlang masih waras, maka, fikirkanlah akan arah panduan saudara dan tujuan saudara.

Thursday, August 21, 2008

Kenapa kita terkulai di Beijing?

Harapnya dilakukan post-mortem mengenai keputusan Sukan Olimpik. Dan harapnya kita melakukan perubahan hasil dari post-mortem tersebut dan bukan dijadikan pentas untuk mencari kesalahan, tapi dijadikan langkah kearah lebih baik.

Namun, persoalan ingin ditimbulkan:
1. Adakah keputusan meminggirkan pasangan muda, Tazari & Zakry, satu langkah tepat dikala prestasi mereka meningkat naik sedangkan 2 lagi pasangan hanya memberi harapan palsu (malah prestasi mereka juga lebih teruk sebelum ke olimpik)?

2. Adakah atlit kita layak bertanding? atau kita hanya menghabiskan duit rakyat pada atlit yang tidak janjikan apa-apa sedangkan bukan sedikit wang ringgit dihabiskan untuk mereka.

3. Apakah alasan yang sama diberikan, yakni sudah cuba sedaya upaya, sedangkan hakikatnya kita boleh lihat betapa kurangnya semangat juang atlit kita.

4. Kenapa kita hantar atlit yang hanya berhasrat menghapuskan rekod sendiri atau kebangsaan tetapi tidak meletakkan harapan sebarang pingat?

5. Adakah berbaloi kita hantar kontijen yang besar (lebih pegawai dari atlit) sedangkan hanya pulang dengan 1 pingat? Lebih baik kita hantar Misbun dan Chong Wei saja dari hantar berpuluh-puluh pegawai yang menghabiskan masa di tempat beli-belah.

6. Adakah kita tidak berikan terbaik pada atlit? Atau kita yang terlebih manjakan atlit?

7. Adakah kita tersalah latihan, jurulatih, atau salah pilih atlit, atau salah sukan?

hmmm....

Jangan lupa jasa tok guru...

Chong Wei dapat Datuk... RM300,000 ... dan juga Rm3000 pencen seumur hidup. Tok gurunya bagaimana pula... Tak kan kemana anak murid tanpa didikan dan bimbingan yang betul. Tapi tak berguna juga andai ada tok guru yang bagus tapi anak murid tidak mahu dengar kata @ malas belajar. Apa pun, biarlah kita beri pada kedua-duanya andai kejayaan dibawa. Janganlah dilupa pada pengorbanan tok guru, Misbun, kerana dia banyak berkorban demi membimbing Chong Wei hingga ke status sekarang.

Berani kerana Benar, Takut kerana Salah

Pepatah itu diguna-pakai oleh semua orang sejak kecil lagi. Ibu bapa, tok guru, cikgu, dan orang tua-tua selalu berpesan, jika kita takut katakan yang benar atau takut apabila disoal, tentu ada kesalahan yang kita lakukan. Tapi jika kita berani berkata dan tidak gelisah bila ditanya, InsyaAllah kita di jalan yang benar.. di pihak yang benar.

Namun begitu, sukar tentukan kebenaran sekarang kerana sudah ramai pakar pemutar belit fakta, serta penyeleweng. Gerak geri mereka sukar ditafsirkan sama ada bercakap benar atau hanya berdusta demi memfitnah semata-mata. Lagaknya seperti benar, tetapi hati didalam tiada siapa yang tahu. Malah dalam keadaan sekarang, seperti beberapa kes kebelakangan ini dimana ia sukar untuk membuktikan kesalahan, malah untuk menghadirkan saksi juga sukar kerana perbuatan-perbuatan ini dilakukan ketika berdua-duaan, yang saksinya hanyalah syaitan, malaikat yang mencatatkan perlakukan, dan Allah S.W.T yang sentiasa melihat hamba-hambanya. Jadi bagaimana hendak buktikan sesuatu itu benar pada mata manusia yang jahil serta serba kekurangan ini kerana tiada saksi yang nyata yang boleh dibawa bersama? Maka bersumpahlah (atau apa jua nama yg digunakan) menjadi jalan terakhir membuktikan dia bercakap benar dan apa yang dikatakannya benar.

Dalam hal ini, jika yang menuduh sudah bersumpah dia berkata benar dan rela dilaknat Allah, maka yang dituduh juga bagi saya harus bersumpah membuktikan bahawa dia yang benar dan tidak melakukan apa juga perbuatan seperti yang diwar-warkan oleh penuduh itu. Kenapa tidak berani lakukan? Bukankah berani kerana benar, takut (dan berikan beribu dalih dan alasan) kerana salah? Hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih... pepatah melayu yang cukup sinonim dengan masyarakat melayu.

Walau apa pun, bagi saya, 2 pepatah melayu itu saya pegang, apatah lagi jika insan itu ialah khalifah (khalifah keluarga atau masyarakat) atau bakal khalifah. Jika Lim Guan Eng dikatakan mengikut kepimpinan khalifah umar al-khattab (kata ustaz-ustaz PR la kan... nak ikut kena ikut semua, bukan sekadar kecil-kecil busut dan dicanang bagai besar bukit), maka sepatutnya orang ISLAM yang kononnya akan jadi pemimpin lebih lagi dari itu, yakni mengikut kepimpinan Nabi Muhammad S.A.W.

Apa jua keputusan, harapnya... Keutuhan Ummah ISLAM dan kesatuan orang ISLAM dan Melayu kukuh, dan menjamin perpaduan rakyat malaysia dan kesejahteraan malaysia.

Wednesday, August 13, 2008

Blur....

I'm a bit blur last few days... including today... last week I attend CISSP training.. nothing much I could learn as the instructor are talking in British slang... Hard to capture what he said...
As time goes through, a lot of new issues coming out last week and early this week... I haven't had time to put my thought yet, but will do that soon...

Monday, August 04, 2008

Permatang Pauh.... Memikirkan yang tak terfikir

60 hari lagi dari tarikh Wan Azizah meletak jawatan sebagai Ahli Parlimen Permatang Pauh demi membolehkan suami tercinta meneruskan cita-cita menjadi Perdana Menteri Malaysia dan seterusnya mengembirakan sekutu rapat dan penyokongnya.
Tapi, bagi saya, seorang penduduk yang tidak ada kena mengena dengan Permatang Pauh secara direct, ini hanyalah suatu permainan politik oleh seseorang yang arif dalam arenanya. Tetapi, secara in-direct pula, saya rasa ini akan menjadi satu gelombang 'tsunami' yang sama ada akan melupuskan terus PKR atau melenyapkan keinginan Najib untuk menapak sebagai PM ke-6.
Ada beberapa perkara yang ingin saya utarakan dan harap dapatlah difikirkan bersama oleh setiap insan.
1. Kenapa Permatang Pauh? Tidakkah ada beberapa kawasan yang dimana beberapa petisyen sedang diadakan. Kalau tidak silap, ada satu di Perlis yang mesti diadakan satu pilihanraya semula kerana kemenangan BN dibatalkan. Kenapa berada di tempat selamat? Bukankah tempat yang selamat ialah tempat dimana musuh fikir tidak selamat? Adakah Anwar takut tersalah pilih dan kalah dan seterusnya melenyapkan cita-citanya serta mengoyahkan perikatannya?
2. Kenapa bekas ahli MCA yang selama ini berada di KL, secara tiba-tiba boleh menyerahkan borang keahlian di Pulau Pinang?
3. Kenapa hendak diadakan pilihanraya yang kemenangan mutlak dimiliki oleh Wan Azizah, sedangkan ada beberapa tempat lain yang mesti diadakan pilihanraya semula kerana dibatalkan?
4. Kenapa PKR hendak bazirkan wang rakyat untuk diadakan pilihanraya semula sedangkan pada masa yang sama menekankan penjimatan?
5. Kenapa PKR hendak menyusahkan rakyat untuk kembali mengundi tetapi dalam masa yang sama menekankan ia adalah pakatan berjiwa rakyat?
6. Adakah Anwar tertekan kerana usahanya untuk memastikan PR naik takhta kerajaan seperti diwar-warkan, maka mengambil tindakan drastik ini? Atau kerana dikala ini dia berupaya memperolehi momentum simpati dari pengundi dengan nasib yang menimpa dirinya?
7. Anwar cakap dia akan tetap bertanding walau terpaksa berada didalam penjara serta tidak boleh berkempen. Adakah apa yang dilakukan sekarang bukan dikira berkempen?
8. Kenapa BN seperti sibuk melakukan kerja lain ketika rakyat mula tertanya-tanya serta dipengaruhi oleh sentimen-sentimen yang tidak menyebelahinya?
9. Adakah BN akan terus meletakkan Pirdaus Ismail yang ternyata tidak mampu memenangi hati pengundi dan juga bukan berasal dari sana? Atau memilih anak jati PP yang pastinya tiada yang mampu menandingi keperibadian Anwar.

hmmm... banyak persoalan... tetapi yang pastinya PP akan jadi satu medan pertaruhan.. pertaruhan terbaik untuk kedua-dua pihak membuktikan kepimpinan mereka. Andai Anwar menang, BN akan terus merudum laksana pasaran ekonomi ketika ini. Andai BN menang, pastinya moral PR akan terjejas, malah penyokongnya juga akan terdesak.

Walau apa yang terjadi, apa yang rakyat malaysia harapkan ialah... kestabilan politik, hak melayu, hak rakyat malaysia, ekonomi kukuh...

Tuesday, July 29, 2008

UMNO + PAS = PASUM ?

Jangan marah... ini hanya sekadar gurauan. Apa pun, langkah pertama yang dilakukan oleh kedua-dua parti yang dianggotai bumiputera dengan sebilangan besarnya beragama ISLAM demi menjaga perpaduan ummah dan masyarakat serta menjamin kestabilan politik dan ekonomi merupaka satu langkah yang tidak terlalu drastik, tetapi agak lambat. Sepatutnya langkah ini diambil lebih sepuluh tahun dahulu, dikala PKR yang kini lebih dianggotai penyokong anwar semata-mata baru ujud. Walau bagaimanapun, biar lambat dari tiada langsung.

Pada bangsa lain, ini bukan sebagai ancaman dan perbuatan khianat. Bangsa Melayu, terutamanya yang agamanya ISLAM, sentiasa menjaga keharmonian bangsa dan agama serta adat kesopanan dan kesusilaan dalam perhubungan. Tujuan utama disini ialah ingin menyatukan bangsa Melayu sepertimana kita lihat bangsa lain bersatu kerana bersatu itu teguh, bercerai roboh.

Walaupun dulu sebelum pilihanraya sudah ada ura-ura muzakarah ini, dan ada juga kata-kata pedas yang mengaitkan perjumpaan ini bagai minyak bertemu air, tidak akan bercantum selamanya, namun akhir-akhir ini, nampak ketara betapa minyak itu boleh dicantumkan dengan air setelah melalui beberapa proses penyaringan dan pemprosesan. Tetapi yang penting disini ialah sejauh mana keikhlasan perbincangan itu dan sejauh mana keinginan untuk berubah tanpa mementingkan hak dan kepentingan peribadi serta meletak jauh ideologi politik masing-masing. Ia hanya sekadar berteraskan tunjang yang utama yakni Memertabatkan Kembali Bangsa Melayu serta Memantapkan Sinar ISLAM di Malaysia dan seterusnya Menjamin Kesejahteraan Semua.... Ini pernah ujud dahulu, perlu diujudkan kini, dan dinikmati selamanya.

Moga perbincangan ini atau muzakarah atau muqabalah atau apa jua nama, namun menjurus kepada pucuk pangkal yang sama, akan diteruskan......

Monday, July 28, 2008

Singapura.... Tak habis-habis..

Inilah perangai anak didik israel... kurang ajar, biadap, tidak mengenang budi. Batu putih sepatutnya hak Malaysia kerana Singapura juga dulu adalah sebahagian dari Malaysia. Malah dari segi sejarah, singapura terhasil dari sultan yang sama membuka kota Melaka.

Malaysia tidak pernah menyakiti hati mereka... tidak pernah pula membuat sesuatu yang akan menyakiti jiran mereka... tetapi kenapa singapura suka benar menyalakan api kemarahan?

Pada rakyat malaysia yang masih bekerja di Singapura, atau dengan syarikat di singapura, atau suka benar pergi ke sana... tengoklah negara yang kamu laburkan duit kamu itu... Pada peniaga, jika nampak je plat nombor singapura... tinggikan harga barangan... biar mereka rasa sepertimana kita rasa... Sudah lama kita bersabar...

Thursday, July 24, 2008

5 advice for developing RIA and WEB application in Flex

1. Avoid embed containers inside other containers. Reducing use of relative size and relative position
When the element size in container is described by percent, any change of the size or postion will take the re-position for all subset in container. The calculation will be great if the level of embed is deep.
2. Using lightweight containers like Canvas As far as possible
Canvas is the smallest container and only support absolutely positioin. Most time it could instead HBOx and VBox. Besides, Canvas is a first choice for us when custom containers. It has basic container function and good expand ability.
3. Avoid using large components like DataGrid, AdvancedDataGrid

Large components have powerful function but need high requirement for memory and CPU. Because of the complexity, it is difficult to realize the skin, patterns and itemRenderer.
4. Using paging when deal with data
When using data type control, as far as possible to minimze the amount of showing data. For example Tilelist, it will create all the data whether need or not. It will waste large resoures. When ViewStack 、TabNavigator, etc. dealing with element, data will not be created until they’re shown first time. The unnecessary cost will be avoided.
5. setStyle and styleName
In fact,the skin of Flex components is a visual element. In process of components initialization, they will use current style(for example:styleName) to finish all the skin elements.If we reset the style, the size of components by setStyle, the postion will also be adjusted. Link to the first point, if components in a deep level embed container will cost large calculation.


Taken from ntt

Malaysian Made... Well Known and Never Listen

Proton, Perodua, Modenas, Naza, INOKOM, etc... All are malaysian production and has reached almost everywhere in the world. BUT, is the product damn GOOD; value for price; or it is the cheapest and affordable car for country like India, Indonesia, Thailand, China, etc?

I've bought Proton (still using it), have Naza bike, and has INOKOM ATOS, plus Kancil (temporary own) and Avanza (first batch and sold). All are either made by Malaysian or manufactured in Malaysia. AND ALL HAVE PROBLEMS either starts from the first year or right after the warranty period end.

For example, I bought Wira 1.3Gli on 2001 (but the engine was manufactured 2000 and that damn proton sales did not tell me that and it was my first car and I don't know much about car and don't know the fact behind it yet). First, I did not realize that the car door does not properly closed (there were gap and you won't realize with one look). Then I got problem with reverse gear (hard to push). Then, the spring out (had to change). When I went to Proton Service Center and mention that a few time, the same thing still happen (seem there is no changes and they only change according to what necessary written in the service booklet).

Then I bought Avanza. Although it is Toyota, but it was made at Perodua Factory. The first 3 months is ok. BUT, after one long journey (from KL to Kelantan), they were problem during corner. Some weird sound starts. Send to few service center and still happen. Lastly I HAD to request they drive with me to make sure they listen to the sound and ask them to check it. It turn out that the drive-shaft is the root couse. How can it happen and it was not even a year yet.

Then I bought NAZA bikes. For the first month it is ok. But it is DAMN FUNNY. It was Prisma 125 but it can only run 90 and it can goes to 100 when you are moving down and when it hiking, a Honda Kapcai 70cc can overtake this bikes. What else, their service center is damn worse. You will keep on hearing ringing tone and no one pickup. What else, if one tiny thing problem, you had to change all and it could cost you more than buying a new bike. What else, the spare-part is damn difficult to get.

Next is INOKOM ATOS. If it is Hyundai ATOS, I believe it is better. I've two issues with it and I've mention to their service center every time I went for service and still happen and I got fed-up with that. First, the reverse sensor. Sound funny, NOTHING BEHIND but it sound like you are close to hit something. Sometimes it is ok, but most of the time it does not help you. Next is the light at luggage room. Always ON when you opening you door. Damn STUPID. Next is the battery. You need to check every day. It will dry out very fast or even overcharge. I've raised the issues few times and lastly when I checked with them, they gave the same answer like Proton Service Center, Perodua Service Center, etc... "All of this car, malaysian car, is like this. If you are lucky, then you get a good car, else you will spend more money maintaining it"

BUT, the most bored @ fed-up @ tension is THOSE MANUFACTURER NEVER LISTEN.
Yes, most of malaysian still prefer buying proton or perodua or naza. WHY?
1. CHEAPER and LOW interest rate and therefore affordable.
2. It is gamble. After all it is local made and if anything, could go back to the manufacturer.
3. Trying to support malaysian made

IF given a choice with same price and interest rate, will they buy Toyota, Nissan, Mitshubishi, etc or still buying local product? OF COURSE MAJORITY will CHOOSE NOT TO BUY local product.

That was car. What about others such as electrical appliances, computers, etc. Same reason and same answer.

Wednesday, July 23, 2008

Pemberian RM1 Juta sebagai galakan... Suatu Pembaziran

Kenapa perlu letak imbuhan yang terlampau banyak. Yang begitu melampau sekali. RM1 juta. Dikala kerajaan ingin berjimat. Lihat sahaja pada Nicol (Ratu Squash Negara) yang kini menduduki rangking pertama sejak tahun lepas malah memenangi lebih banyak kejuaraan dari mana-mana atlet negara (Badminton, Bolasepak, Renang, dll). Malah, kalau dilihat dari penekanan media, squash adalah sukan yang jarang sekali mendapat liputan media, badminton dan bolasepak yang selalu ditekankan itulah yang selalu jua menghampakan.

Mungkin kita berharap dari skuad badminton untuk meraih pingat. Mungkin juga kita berharap dari sukan lain. Tapi, lihatlah pada Nicol. Beliau tidak pernah dijanjikan pangkat Datuk, malah skim kemenangan pun sama dengan atlit lain, tetapi tetap mengharumkan nama negara. Jadi kenapa kita perlu letakkan nilai Rm1 juta sebagai galakan?

Well, nasi dah jadi bubur. Sudah terlepas cakap. Nak tarik balik, nanti skuad malaysia di beijing kalah teruk (nanti pemain ada alasan... alasan bodoh tahap bangang). Kami sini, dok harap dia orang semua tak le menghampakan. Sekurang-kurangnya nampak tentangan.. tak kisah menang atau kalah.. janji kita beri tentangan sehingga ke titisan peluh terakhir.

Tuesday, July 22, 2008

Aku masih tidak faham...

Pusing kanan, pusing kiri... tengok atas, tengok bawah... pandang depan, pandang belakang... tengok internet, dengar berita, baca surat khabar, sembang dengan orang... namun, sehingga kini aku masih tak faham... adakah aku terlalu bengap, atau memori otakku sudah tidak mampu memproses maklumat, atau aku seorang yang degil@bebal, atau memang belum ada jawapan yang benar-benar menepati kehendak beserta fakta-fakta yang sohih? Musykil... Kemusykilan yang belum ada penghujungnya melainkan... BIAQ PI LA KAT DEPA...

Aku musykil:
1. Kenapa Anwar tidak join PAS? Kenapa perlu tubuh PKR? Adakah PAS tidak sempurna? Adakah PAS tidak mampu menjadi wardah perjuangannya? Adakah PAS banyak kekurangannya hingga perlu ditampung dengan parti baru? Adakah DAP juga tidak setanding serta mampu memberi satu bentuk perjuangan yang setimpal dengan BN? Atau jika dia join PAS mahupun DAP, dia kena mula dari bawah dan boleh menjejaskan matlamat utama dia?

2. Kenapa masa sekolah dulu ustaz marah bila aku panggil orang bodoh serta gelar orang dengan gelaran yang tidak baik serta ditegah mencaci serta menghina orang serta memburukkan orang (fitnah itu bagaikan makan daging saudaranya sendiri walaupun ada kebenarannya) tapi bila masa orang berkempen 'ustaz' boleh benarkan pula. Siap dengan dalil lagi. Adakah ustaz yang ajar aku dulu tu penipu? Adakah ustaz itu tidak cukup ilmu? Jika tidak cukup, kenapa jadi ustaz jika belum sempurna?

3. Kenapa si Burne hanya published video tu right before masuk politik and bertanding atas tiket PKR? Kenapa dia tak terus jumpa BPR atau pun PM (kalau takut Tun Mahathir kenapa tak jumpa Pak Lah sebaik je Pak Lah jadi PM) dan serahkan video asal itu? Adakah dia ada sesuatu yang dia tak dapat maka sebagai balasannya dia published video tu? Kenapa dia bermusuh dengan VK sedangkan ketika dia merakam dia kesana sebagai rakan? Kenapa sekarang?

4. Kenapa ada HINDRAF? Kenapa dia orang tak salurkan melalui MIC? Jika tak percaya MIC, kenapa tak salurkan melalui PAS (kononnya PAS cakap dia dah diterima oleh non-muslim)? Bukankah PAS memperjuangkan keadilan berteraskan ISLAM (bukan berteraskan bangsa)? Adakah PAS tidak boleh dipercayai? Jika tidak, kenapa tidak disalurkan melalui PKR? Bagaimana pula dengan DAP? Kenapa perlu ada HINDRAF? Adakah PAS, PKR, dan DAP tidak berguna serta tidak boleh pakai punya parti?

5. Kenapa satu gereja tu dok sibuk nak guna perkataan ALLAH? Pasai apa dia samakan malaysia dengan indonesia? Bodoh ke bangang? Malaysia dengan Indonesia tak sama walaupun rumpun sama. Tak tahu ke dia Allah tu kata ganti nama yang tidak boleh disamakan dengan GOD, LORD, JESUS, etc... Mana ada orang dalam dunia ni guna perkataan Allah melainkan yang menggunakannya ialah orang ISLAM atau refer to muslim. Yang lain guna perkataan GOD, atau LORD. Pergilah Brazil, Afrika, India, China, etc... kalau diterjemahkan pada perkataan dia orang, semua refer as TUHAN dalam bahasa Melayu bukan ALLAH.

6. Kenapa bangsa melayu suka berpuak-puak dan berpecah-belah? Dari dulu sampai sekarang... Tak kan dah lupa sejarah (mungkin benar juga kata mantan PM, MELAYU MUDAH LUPA)? Melayu dulu gagah, kerajaan Melaka, Majapahit, Jawa, Acheh, Johor, dan beberapa kerajaan melayu lain semuanya bermula dengan bagus tapi akhirnya tumbang.. tumbang bukan kerana kekuatan Bugis, Belanda, British, dan beberapa kuasa asing lain, tapi tewas kerana sikap tamak haloba serta pengkhianatan dikalangan bangsa melayu sendiri. Sikap berpuak-puak dan mementingkan diri merupakan titik permulaan kejatuhan melayu. Tidakkah kita ingat? Bukankah sejarah itu dijadikan mata pelajaran untuk kita ingati peristiwa tersebut? Kenapa kini kita bertelagah? Aku tak faham? Kenapa perlu sampai 3 parti? Kenapa Anwar tak masuk je PAS? Kenapa dia nak pecahkan melayu kepada 3 puak (UMNO, PAS, dan PKR)? Tidak cukup ke dengan 2 puak sebelum ni?

6. Kenapa kita nak pertikaikan sesuatu yang sudah termaktub? Kenapa kita tidak bersatu padu? Kenapa isu remeh itu kita perjuangkan? Kenapa tidak kita duduk semeja berbincang bagaimana untuk memajukan negara (bukan hanya pada bangsa)? Kenapa kita tidak bina satu perdebatan berasaskan pada menyatukan bangsa dan meninggikan nilai maruah kita? Kenapa nak pertikaikan sedangkan apa yang dinikmati di sini lebih baik berada di tempat asal sana? Kenapa perlu berdebat mengenai kontrak sosial yang sudah pun menjamin kestabilan perhubungan? Kenapa maruah melayu diperkotak-katikkan ketika lebih ramai melayu berada di bawah takuk kemiskinan? Kenapa hendak bandingkan keistimewaan melayu serta mempertikaikan keistimewaan melayu ketika melayu tidak pernah mempertikaikan hak bangsa lain? Kenapa? Aku langsung tak faham?

7. Kenapa kita boleh berdiam diri bila rakan melakukan yang dilarang, tetapi melenting apabila pihak yang lain melakukan perkara yang sama dengan rakan kita? Kenapa dulu pihak lain buat ditentang hingga sanggup gadai harta dan nyawa, tetapi bila rakan lakukan perkara yang sama kita pertahankan cukup dengan dalil-dalilnya sekali? Kenapa ada perbezaan jika perkara salah tetap salah? Kenapa akhbar milik kita tidak lakukan kutukan sama jika asas perkaranya sama?

Hai... aku pun tak paham... sampai la ni aku tak paham... Dan banyak orang tanya, aku masih tak jumpa jawapan yang konkrit dan tidak boleh dipertikaikan. Sampai la ni aku keliru sebab bila aku tanya, lain pula arah jawapannya. Akhirnya, AKU MASIH TAK PAHAM.

Mercedes ... pembelian tidak kena masa dan tempat

Alasan yang diberi adalah mudah, yakni proton perdana executive tidak mempunyai ciri-ciri keselamatan dan juga kotak gear mudah rosak. Tetapi, itu bukan alasan untuk membeli serentak beberapa kereta, dan kereta yang dipilih adalah jenis yang berjenama mahal serta penggunaan minyak yang tinggi. Kesesuaian sudah tidak kelihatan disini. Lebih kepada pembaziran semata-mata untuk elegan. Jika ia pun untuk beralih kereta, kenapa tidak diambil yang lebih murah seperti Honda atau Toyota. Malah proton juga ada versi export yang menepati ciri-ciri keselamatan yang diperlukan oleh US/UK. Kenapa tidak diambil kereta jenis itu? Kenapa dikala kita cuba berjimat-cermat, pembaziran boleh dilakukan dengan sewenang-wenangnya? Kenapa wang itu tidak digunakan untuk membantu rakyat?

hmmm.... Ahmad Said ni pun lanun juga...... Yang merana, rakyat terengganu akhirnya....

Wednesday, July 16, 2008

Pengertian Debat

PENGERTIAN (diambil dari laman Web http://yeyekh.wordpress.com/2008/04/23/ki-debatdiskusi-dan-dialog/)

* Debat adalah kegiatan adu argumentasi antara dua pihak atau lebih, baik secara perorangan maupun kelompok, dalam mendiskusikan dan memutuskan masalah dan perbedaan. Secara formal, debat banyak dilakukan dalam institusi legislatif seperti parlemen, terutama di negara-negara yang menggunakan sistem oposisi. Dalam hal ini, debat dilakukan menuruti aturan-aturan yang jelas dan hasil dari debat dapat dihasilkan melalui voting atau keputusan juri.(sumber: id.wikipedia.org)

* Debat adalah suatu diskusi antara dua orang atau laebih yang berbeda pandangan , dimana antara satu pihak dan pihak yang lain saling menyerang.(sumber : eduscpes.com)

* Debat terjadi di mana unsur emosi banyak berperan. Para peserta di sini lebih banyak hanya hendak mempertahankan pendapatnya dan hanya ada sedikit ruangan dalam batinnya, kalau ada, untuk mendengar dengan baik pendapat orang lain. Suasana menjadi ‘ramai’ dan sifat diskusi yang damai tidak terjadi. Masing-masing peserta hanya mau ‘mendengar’ pendapatnya sendiri-sendiri dan berkehendak agar supaya peserta lain menyetujui pendapatnya. Jadi ada unsur pemaksaan kehendak. (sumber : krishnamurti.or.id)

* Debat adalah aktivitas utama dari masyarakat yang demonstratic(sumber : pbs.org)

* Debat adalah sebuah kontes antara dua orang atau grup yang mempresentasikan tentang argument mereka dan berusaha untuk menunmngkan argument dari lawan mereka.(sumber: triviumpursuit.com)

* Debat adalah sebuah metode formal untuk mempresentasikan argument yang terdiri dari rgumen yang menyuport issue dan yang menentang issue yang diangkat
(sumber: thepeoplespeaks.org)

* Menurut saya Debat adalah adu argumentasi antara dua pihak atau lebih dalam mendiskusikan yang berbeda pandangan dalam menanggapi suatu informasi.

Deskripsi Tentang Debat

tipe – tipe debat memiliki empat tipe antara lain :
• Parliamentary Debate. Debat yang terjadi di universitas – universitas

• Lincoln-Douglas Debate (also called value debate) is modeled after the namesake for
the activity. In an Illinois election of the mid-1800s, Abe Lincoln and Stephen A. Douglas debated the slavery issue before audiences in different towns around the state. In LD debate two contestants will debate topics centered around moral issues or propositions of value or preference. Here are some examples of topics appropriate for LD debate: capital punishment; abortion; or euthanasia. Typically, all public and private schools will debate the same topic. A new topic is chosen every two months (the topics are chosen by some public school debate organization). The public/private school topic for November and December of 1996 was: Resolved, when in conflict, a business’ responsibility to itself ought to be valued above its responsibility to society. The topic for January and February of 1997 is: Resolved, In United State’s policy, the principle of universal human rights ought to take precedence over conflicting national interest

• Cross Examination Debate (also called policy debate or team debate). In this type of
debate two teams (two students each ), one representing the affirmative position and one representing the negative position, will debate topics of public or government policy. Here are some examples: Resolved, that chain stores are detrimental to the best interests of the American public (1931); Resolved, that all electric utilities should be governmentally owned and operated (1937); Resolved, that the federal government should own and operate the railroads (1940); and, Resolved, that a federal world government should be established (1943). Typically, all public and private schools will debate the same topic all year long (some public school debate organization picks a new topic each year). The public/private school topic for the 1996-1997 school year is: Resolved, that the federal government should establish a program to substantially reduce juvenile crime in the United States.

• Academic Debate. These are debates of a purely academic nature. An example of this type of debate would be creation/evolution debates.
(sumber : triviumpursuit.com)
Debat mensyaratkan kedewasaan untuk berbeda pendapat. Dengan Debat permasalahan bisa dicari solusinya dengan tepat atau justru memperkaya masalah tertentu dengan masalah baru. Makanya tidak heran, bagi orang yang tidak menyukai masalah, dia sangat engan berdebat. Baginya Diam itu Emas, sedangkan Debat bisa menimbukan Konflik atau minimal debat kusir yang tidak ada juntrungannya. Perlu dicatat, bahwa Dunia ini selamanya adalah konflik. Debat juga proses manajemen konflik antara yang pro dan kontra.

debat adalah sebuah proses yang menyatakan bagaimana merubah sesuatu yang ada. Debat merubah bagaimana cara berpikir kita. Didunia nyata debat terjadi setiap hari bahkan tapa sadarpun qta bias melakukan sebuah perdebatan. Prosedur dari berdebat mungkin sama saja yang membedakan hanya sisi berpikirnya saja, berad pada sisi yang baik atau sisi yang buruk. (sumber :debate.uvm.edu)

Kata ‘debat’ dalam pengertian umum dapat dikatakan sebagai ‘pembahasa mengenai
suatu masalah yang dilakukan secara langsung atau tatap muka dua orang atau lebih
yang mengandung adanya pertentangan atau perbedaan
pendapat’. Perdebatan itu sendiri bisa dilengkapi dengan panelis dalam bentuk regu. Atau kalau panelis tidak dilibatkan, seorang moderator selain bertindak mengatur lalu lintas pembicaraan, namun juga bisa ikut mendalami masalah atas isu yang sedang dikembangkan. (sumber : waspada .co.id)


Popular Posts

Official Google Blog

Humor @ xkcd.com