A journal written by orang kampung.. There is a place that you will never forget.... kampung


Thursday, August 21, 2008

Kenapa kita terkulai di Beijing?

Harapnya dilakukan post-mortem mengenai keputusan Sukan Olimpik. Dan harapnya kita melakukan perubahan hasil dari post-mortem tersebut dan bukan dijadikan pentas untuk mencari kesalahan, tapi dijadikan langkah kearah lebih baik.

Namun, persoalan ingin ditimbulkan:
1. Adakah keputusan meminggirkan pasangan muda, Tazari & Zakry, satu langkah tepat dikala prestasi mereka meningkat naik sedangkan 2 lagi pasangan hanya memberi harapan palsu (malah prestasi mereka juga lebih teruk sebelum ke olimpik)?

2. Adakah atlit kita layak bertanding? atau kita hanya menghabiskan duit rakyat pada atlit yang tidak janjikan apa-apa sedangkan bukan sedikit wang ringgit dihabiskan untuk mereka.

3. Apakah alasan yang sama diberikan, yakni sudah cuba sedaya upaya, sedangkan hakikatnya kita boleh lihat betapa kurangnya semangat juang atlit kita.

4. Kenapa kita hantar atlit yang hanya berhasrat menghapuskan rekod sendiri atau kebangsaan tetapi tidak meletakkan harapan sebarang pingat?

5. Adakah berbaloi kita hantar kontijen yang besar (lebih pegawai dari atlit) sedangkan hanya pulang dengan 1 pingat? Lebih baik kita hantar Misbun dan Chong Wei saja dari hantar berpuluh-puluh pegawai yang menghabiskan masa di tempat beli-belah.

6. Adakah kita tidak berikan terbaik pada atlit? Atau kita yang terlebih manjakan atlit?

7. Adakah kita tersalah latihan, jurulatih, atau salah pilih atlit, atau salah sukan?

hmmm....

No comments: