Google

Tuesday, December 30, 2008

Learn Math and Science in English...Please Continue

Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) is a method set by Education Ministry to forced student learn the subject, science and mathematics, in english.

Lately, there a lots of NGOs and groups joint forces to fight agains this principles. The reason of going agains it was simply that more student failed in both subjects. The other reason was that this go agains our law on using Bahasa Melayu and to raise the status of Bahasa Melayu. They said that Bahasa Melayu and the Malays will soon vanished due to PPSMI.

I guest, that is the only reason they have.

Last week, on news paper, there is a story of a person from Kelantan (if I'm not mistaken) about PPSMI. He strongly want PPSMI to continue. Why? I've faced the same problem as he was. And also saw lots of malays student either drop-off from University, or extend their study's years, or change the courses during my study at one of local University. Just imaging if overhere is happening, what about students study outside malaysia (except indonesia where we speak almost same way). The reason was they can't speak english, can't read and understand english, if the can speak, they still don't really understand the meaning of what they read, they are just memorizing what they read without understand it, etc. Some of lecturers too need to give lectures in malays or convert it during Q&A.

Why? Why it happen? Simple... Everyday they use malay. At school, all subject is in malay and even the books is written in malay. But, when they goes to University, more books (majority) is in english. The problem starts. It follows them as the finish the study and goes to work. And at last end up as normal engineers or as teacher or low level management at least. They can't deal with foreigner or even high level management where english is used.

They are wrong when saying that PPSMI is killing Bahasa Melayu and the malays identity and malaysian identity. I'm a malay and still malay. I speak malays at home and at office. But when dealing with customer or different level of management or supplier, I spoke english. I had to write papers in english and read lots of articles in english. Yet my malays is still there.

I do afraid if the education minister pull off PPSMI, then the malays will no longer be able to grow stronger and build and protect their belongings. Chinese and Indian for example can speak in multiple language. What about malays if english is left out?

Don't listen to those NGOs as their reason are really baseless. Yes, lots of malays failed in science and mathematics due to PPSMI. But, I rather see failure now then in the future. At least they still have time to grow and improve. We as their parents need to provide supports. I still remember stories told us where parents that are unable to read and write encourage their children to learn so that their kids will not follow the same path as they were. Same as here, we should encourage our childs to learn english so that they won't face the same difficulties as we are when entering university and work. After all, it is only mathemathics and sciences. Lots of books that used for reference is in english.

Back to history, those american, british, etc does not learn everything in english. They had to study the arab and learn arabian language and translate it to english. By then they were enable to come out from their darkness time. This is our time to learn in english so that we are able to see a better and bright future of our next generations.

Don't worry about our english dialects. Let it be. I'm not fluent in english. Even you can see that from my writing here. However, I've seen korean, chinese, arabian, indian, and even european people that speak english worst than me. That's is why we should not afraid of english.

Beside that, there is no prove yet that english will kill bahasa melayu. If those NGOs really want PPSMI to abolished, therefore I would like to suggest them to fight with TVs and Radio too. Lots of music, movies, etc in english is shown or can be heard. We hate learn in english for ONLY 2 subjects but yet we love to listen and watch movies in english. We are just being hypocrit.

Friday, December 05, 2008

Sewa Rumah PPR di Selangor naik ke RM250 sebulan... Patut?

Bagi saya ada dua jawapan. Patut dan Tidak Patut.

Ia perlu dinaikkan kerana boleh dikatakan semua pemilik PPR mampu bayar. Jika mereka mampu bayar ansuran kereta, malah ada yang memiliki kereta yang agak mahal bagi status orang miskin seperti VIOS, Avanza, Waja, Wira, Satria, etc, maka sewa Rm250 sepatutnya lebih mampu dia orang lunaskan. Kalau menteri perumahan kita kata tidak patut, silalah lawat kawasan perumahan tersebut diwaktu malam. Lihatlah dereta kereta yang diletakkan dikawasan terbabit. Jika orang miskin, maka hanya motorsikal sahaja yang kita akan nampak. Atau pun kereta yang sudah berusia lebih dari 10 tahun dan bukannya kererta baru.

Selain itu, bukan semua yang tinggal disitu ialah pemilik PPR yang layak. Ada yang disewakan pada warga asing, dan ada yang disewakan pada pelajar. Maka amat berpatutan sewa dinaikkan.

Tidak patut pula kerana ada kemungkinan dan sememangnya ada yang tinggal disitu bukan sahaja boleh ditakrifkan sebagai miskin, malah ada yang boleh dikategorikan sebagai miskin tegar.

Walaubagaimana pun, saya cadangkan kerajaan Selangor wujudkan satu mekanisme dimana jumlah sewa yang patut dibayar adalah berdasarkan pada kemampuan sesebuah keluarga yang menetap disitu. Kemampuan sesebuah keluarga disini bukan hanya melihat pada pendapatan ketua keluarga, tetapi pada pendapatan keseluruhan isi keluarga dan ditolak pada perbelanjaan seisi keluarga. Maka, dengan itu, yang patut dibela tidak dizalimi, dan yang selama ini menangguk di air keruh di kenakan kembali.

60km/hour for motorcycle. The JKJR & MIROS is MORON

When I read newspaper on speed limit suggested by the two moron agencies JKJR and MIROS for motorcycle, I felt that this two stupid agencies should try to move around using motorcycle for one month from Shah Alam to KL or worst from Rawang, Bukit Beruntong, Nilai, or Klang and to KL and vice versa. Try to use their recommended speed. I'll bet they will only last for 1 week.

Why I call them MORON (worst than stupid). It was because:
1. You are selling superbike or motorcycle with engine capacity from 110cc to 1000cc (over). With that, is it worth it to ride, for example 150cc, at 60km/hour. It even worst for motorcycle with cc more than that. Will it worth it to buy bigger cc motorbike when you can only ride at speed limit of Honda C70? Look's stupid ya...

2. Travelling from Rawang (Bandar Tasik Puteri) to Bukit Jalil (where I work) is about 60km++. With an average speed of 80km/hour, I'll reach my office an average of within 1.25 hour. Just image if I travel with speed recommended by them. It will create more problem; my backbone will feel pain, my ass will fell pain, and will be damn tired. And the impact will be my performance will degraded, my social life or family time will reduce and my health will be affected. Than the impact will goes to my wife, my family, the company I work for, and the last impact will be to nation as they are losing human capital.That is one way journey. But, did this two MORON knows? NO. They don't know. They travel with cars and does not face problem like we did, the lower and middle income earner. Did they feel what we feel? NO. They never use motorbike to travel at 60km/hour everyday. I bet if they can do this within a month without complaining and without losing other quality of life, I will ride at their recommended speed. But I DON'T THINK they dare as they never faced this difficulties before.

3. Economy. Riding a bike at 60km/hour using gear 4 is NOT economy. Using for ever gear 3, due to fuel economy calculation 60km/hour for 110cc should be ride at gear 3, will save money on fuel but will damaged the gear faster as you are using maximum power of gear 3. And if you changed to gear 4 for smoother flow and better sound, you will use more fuel as gear 4 range speed was around 70km/hour to 90km/hour. Did they do the study on that?

4. Do they study at which road or where will the speed of 60km/hour could save life? Did they do the study where does the accident occurs? For example, in KL town, especially area around Kota Raya, Bukit Bintang, KLCC, Ampang, if they were to put limit here, I do think it is reasonable as it was a busy road plus many pedestrian along the way. But to put limit all around Malaysia, they are damn MORON and crazy.

5. Where is the implementation of special roads for motorcycles? But before they implement that, please take a look at KESAS and Federal Highway, the two highway that have motorcycle lane. Please have time and ride motorcycles there from KL towards Klang and vice versa during peak hour, during peak hour plus raining, during peak hours plus raining heavily, at night after 12pm and at night plus raining. Feel the journey as we feel. How 'SAFE' the roads are? With many holes, flood at the tunnel, smelly tunnel, dark tunnel, silent and open for buglars and all those so call 'SAFE' lane for motorcycles. Come and feel the joy brother before you make any stupid statements.

Conclusion, the idea is good, but please look on implementation. Is it suitable? or you are just acting as MORON

Zaid... kenapa nak kata UMNO zalim kalau diri sendiri bagai lalang

Zaid... bagaikan lalang ditiup angin. Lembut dan lembik tidak berpegangan serta berpendirian teguh.

Tadi terbaca satu ruangan didalam siasah. Zaid katakan dirinya dizalimi oleh UMNO dan menuduh UMNO parti yang zalim dan kejam. Tapi, tidakkah dia terfikir tindak tanduk dia selama ini seperti budak nakal yang berulang kali lakukan kesilapan walaupun sudah ditegur dan diberi amaran? Dan terbaru kerana hadiri kumpulan lain yang bertentangan dengan prinsip parti.

Jika benar UMNO zalim, kenapa masuk UMNO? Kenapa tidak keluar dari UMNO? Kenapa buat perkara yang dianggap bodoh bagi seorang peguam kecuali diri sendiri cuba mencari simpati yang kononnya dia dizalimi? Kenapa tidak terus masuk PKR? Kenapa nak tunggu dipecat dan melakukan perkara2 yang bercanggah seperti meminta dipecat?

Nampak sangat si Zaid ini yang menzalimi diri sendiri.

ADUN tak terima aduan...

Teluk Ramunia... Tempat yang saya belum lagi berkesempatan jejakkan kaki disana. Dalam dua-tiga hari ni, tempat tersebut menjadi bahan berita dalam beberapa media cetak dan media elektronik negara. Semuanya gara-gara pasir dan batu.

Namun, itu bukan persoalan utama. Yang utamanya ialah pada hari ini, 5 December 2008, didalam utusan malaysia, dengan ruangan tajuk "ADUN dakwan tidak pernah terima aduan", ADUN Tanjung Surat mengatakan tidak pernah terima aduan penduduk walaupun sudah 2 penggal memegang jawatan.

Ya, mungkin penduduk tidak mengadu atau penduduk mengadu pada orang lain atau penduduk mengadu padanya tetapi kerana ia dilakukan secara tidak formal dan tiada hitam putih serta saksi, maka aduan itu lesap begitu sahaja atau penduduk baru mengadu. Walau bagaimanapun, apa yang ingin saya tekankan disini ialah APA FUNGSI ADUN? Kenapa perlu tunggu ADUAN? Kenapa tidak memainkan peranan sebagai ADUN untuk sekali sekala turun melawat setiap kawasan yang telah dan belum mengundi beliau? Kenapa tidak menjalankan AMANAH yang diberikan oleh pengundi serta tidak melaksanakan tugas memenangi hati yang tidak mengundi dengan turun meninjau kawasan dalam jagaannya? Susah sangatkah? Sibuk sangatkah? Kalau begitu, bukankah kita boleh menyusun jadual kita agar sekurang-kurangnya 2 minggu sekali kita turun melawat kawasan terbabit. Contohnya, 2 minggu sekali kita turun ke sesuatu kawasan, melawat kawasan terbabit, seterusnya tunaikan solat jumaat berjemaah bersama-sama, dan akhirnya beramah mesra dan adakan sesi dialog bersama. Hanya satu hari dalam 2 minggu bersama penduduk tak kan tak boleh? Kawasan ADUN tidak lah besar sangat dibandingkan dengan kawasan Ahli Parlimen.

Jangan nak tunggu dah terjadi perkara yang diingini atau hilang tempat dihati pengundi baru nak nampak muka sudah lah kerana kalau nasi sudah jadi bubur, sendiri fikirkanlah akibatnya.

Tuesday, December 02, 2008

Kementerian Pengangkutan dan JPJ sudah gila saman

Tidakkah mereka yang kaya-raya dan mampu ini terfikir bahawa bukan semua mampu beli kereta besar atau van? Lihat sahaja pada rakyat malaysia yang bergaji sederhana. Kereta apakah yang mampu rakyat malaysia beli kalau tidak proton atau perodua yang berkapasiti 4 - 5 penumpang (bergantung pada saiz badan). Lihat pula pada ahli keluarga rakyat malaysia...

Benar bahawa yang membawa lebih dari 2 penumpang belakang (3, 4, dan keatas) hanya 3%, tetapi yang 3% inilah yang akan berdepan saman. Tapi adakah mereka ini memang hendak disaman? Tidak, mereka tidak mampu membayar saman. Hendak tukar kereta pun tidak mampu, apatah lagi membayar saman setiap kali membawa keluarga keluar. Yang mampu ialah Menteri pengangkutan, ketua pengarah JPJ, ketua pengarah MIROS, dan orang kaya lain atau yang mempunyai hanya 2 orang anak sahaja. Malah orang yang mempunyai 2 orang anak pun akan membawa 3 orang dibelakang, yakni pengasuh anak mereka @ maid.

Apakah menteri pengangkutan, pengarah JPJ, MIROS, dan penyokong sudah gila atau bangang atau bodoh atau pentingkan diri sendiri. Saya sendiri tidak nafikan andai saya pulang ke kampung bersama keluarga dan masih lagi hanya 2 orang anak, dibelakang saya tetap ada 3 orang kerana isteri saya akan berada dibelakang untuk melayan anak-anak saya serta memastikan mereka selamat dibelakang. Jika kata pengarah JKJR yang bangang tu diambil kira, bermakna saya tetap disaman walaupun tindakan saya untuk memastikan anak saya selamat sampai. Bayangkan jika isteri saya didepan dan tinggalkan anak-anak dibelakang, siapa yang ada anak kecil pasti tahu betapa tidak selamatnya keadaan begitu terutamanya untuk perjalanan jauh. Tapi pengarah JKJR, menteri pengangkutan, dan gang-gangnya tidak fikir perkara ini kerana hanya fikirkan keselamatan untuk mereka sahaja.

Pastinya selepas ini ramai lagi yang akan papa kedana kalau tidak kerana saman, mungkin kerana terpaksa beli kereta besar @ van atau beberapa kenderaan dan ibu yang tidak pernah bawa kereta kena belajar bawa kereta dan seterusnya memberi peluang lebih banyak kemalangan berlaku. Ini semua kerana Menteri Pengangkutan, Pengarah JKJR, MIROS, JPJ yang bodoh serta gila.

Monday, December 01, 2008

Melayu... bukan sahaja mudah lupa, juga mudah serah

Kalau orang melayu mempertikaikan mengenai masyarakt india dan cina, terus dilenting serta dikenakan tindakan. Tetapi, lihatlah sekarang. Tidak henti-henti mereka ini menghina, mencaci, merendahkan martabat orang melayu, tetapi, orang melayu masih berdiam diri. Mana perginya pemimpin kami? Mana perginya Anwar Ibrahim? Mana perginya PAS? Mana perginya UMNO? Anwar Ibrahim akan berdiam demi kuasa yang diidamkannya. PAS pula hanya berupaya di negeri Kelantan, Terengganu, Kedah, dan Perlis. UMNO? Sudah terlalu sibuk dengan hal-ehwal dalaman terutamanya dengan wanitanya yang sibuk berebut kuasa. Jadi, kepada siapa lagi kami nak minta apabila mereka ini bersuara meminta lebih. Sudah diberi betis mahukan paha...

Kalau si Ahmad kena tindakan, kenapa mereka tidak dikenakan tindakan? Bermula dengan si wee yang merosakkan lagu kebangsaan, kemudian ketua wanita gerakan, lepas tu hindraf, lepas tu si pelakon filem lucah soi lek, dan ketua wanitanya mei fun... lepas ni siapa pula? Tapi semuanya tidak dikenakan apa-apa tindakan mahupun digantung keahliannya dalam parti. Apakah kita takut?

Kalau hendak pertikaikan hak melayu, marilah kita pula pertikaikan apa yang telah kita beri pada mereka. Lihatlah TNB yang majoritinya dikuasai oleh warga India. Lihat JKR. Lihat pula MESINIAGA yang bahagian pengurusannya dikuasai oleh bangsa cina. Lihat pada INTEL, DELL, MOTOROLA, MAXIS dan beberapa syarikat lain. Lihat pada gedung membeli-belah dan pasar-raya. Lihatlah pada institusi pengajian tinggi awam yang lain dan juga swasta. Jika dibuka lebaran ruang mencari kerja, pasti kita akn terjumpa kriteria yang memerlukan penguasaan bahasa mandarin yang bukan sahaja berunsur perkauman malah berat sebelah. Jika kata JPA tidak memberi ruang pada bangsa lain adalah satu fitnah, kerana jangankan bangsa lain, malah bangsa melayu sendiri hanya bekerja dengan sektor awam sebagai pilihan terakhir kerana faktor gaji dan bukan nya faktor kaum.

Wahai bangsa lain, kamu patut bersyukur kerana kami tidak seperti Singapura dan Indonesia dan Thailand. Lihat pada negara jiran kita terutamanya Indonesia. Di sana ada bangsa cina tetapi tiada sekolah cina malah orang cina disana hanya bertutur bahasa indonesia. Lihat di singapura, sekolah cina atau india juga tiada.

Kami ini sudah begitu baik kerana berkongsi segala. Tetapi kami pinta jangan dipertikaikan lagi apa yang sepatutnya menjadi hak kami. Kami belum meminta, dan jangan paksa kami meminta kembali. Kami adalah bangsa berdaulat dan bermaruah.

Popular Posts

Official Google Blog

Humor @ xkcd.com