A journal written by orang kampung.. There is a place that you will never forget.... kampung


Tuesday, August 26, 2008

Ramlang.... Ramlang... Jadi kuda kau ye...

15 Ogos katanya dikudakan beberapa orang untuk jadi saksi... Semalam dikudakan orang juga untuk tujuan politik. Apalah nasib kau Ramlang... Jadi imam... bukan sebarang imam... bukan imam surau atau imam kampung atau imam masjid biasa... tapi imam masjid negeri Wilayah Persekutuan... Tapi kenapalah lemah semangat seorang imam... hingga mudah diperkudakan orang.

Persoalan sini... jika dia tahu sumpah itu tidak betul dan tidak tepat, kenapa tidak diperbetulkan pada hari itu. Apakah dia lupa bahawa tujuan dia berada disitu ialah memastikan si saiful itu bersumpah mengikut cara yang betul. Selain itu dia katakan sumpah itu tidak betul kerana ditulis dalam rumi. Mungkin Ramlang lupa, bukan semua orang boleh baca jawi dengan betul atau baca Al-Quran dengan betul, tapi itu tak jadi masalah dalam mengerjakan solat, jadi mengapa bab sumpah jadi masalah? Andai itu jadi masalah utama, kenapa tidak dididik dulu si saiful itu untuk berucap dengan cara yang betul? Kenapa setelah 10 hari baru kau cakap tak betul? Kenapa tidak diperbetulkan pada hari itu juga?

Jika tidak yakin dan tidak ingin bersubahat, kenapa tidak ditolak permintaan 'kawan' itu? Siapa kawan yang meminta pertolongan itu? Jika inilah sebabnya, andai si kawan itu suruh saudara Ramlang ini melakukan dosa, adakah saudara sanggup atas kerana ingin membantu rakan? Dan kemudian baru buat solat taubat menyesali perbuatan itu? Andai saudara yang jadi imam tidak sempat bertaubat kerana membantu rakan hari itu, rasanya apa yang saudara akan alami di alam barzakh dan alam akhirat... Yang pastinya saudara lebih tahu kerana saudara Imam Masjid WP.

Fikirkanlah... Sebab itu ulama dahulu tidak terlibat lansung dalam politik. Mereka sekadar memberi peringatan dan panduan kearah mencapai kemenangan di akhirat... Jadi kalau Ramlang masih waras, maka, fikirkanlah akan arah panduan saudara dan tujuan saudara.

No comments: