A journal written by orang kampung.. There is a place that you will never forget.... kampung


Thursday, August 21, 2008

Berani kerana Benar, Takut kerana Salah

Pepatah itu diguna-pakai oleh semua orang sejak kecil lagi. Ibu bapa, tok guru, cikgu, dan orang tua-tua selalu berpesan, jika kita takut katakan yang benar atau takut apabila disoal, tentu ada kesalahan yang kita lakukan. Tapi jika kita berani berkata dan tidak gelisah bila ditanya, InsyaAllah kita di jalan yang benar.. di pihak yang benar.

Namun begitu, sukar tentukan kebenaran sekarang kerana sudah ramai pakar pemutar belit fakta, serta penyeleweng. Gerak geri mereka sukar ditafsirkan sama ada bercakap benar atau hanya berdusta demi memfitnah semata-mata. Lagaknya seperti benar, tetapi hati didalam tiada siapa yang tahu. Malah dalam keadaan sekarang, seperti beberapa kes kebelakangan ini dimana ia sukar untuk membuktikan kesalahan, malah untuk menghadirkan saksi juga sukar kerana perbuatan-perbuatan ini dilakukan ketika berdua-duaan, yang saksinya hanyalah syaitan, malaikat yang mencatatkan perlakukan, dan Allah S.W.T yang sentiasa melihat hamba-hambanya. Jadi bagaimana hendak buktikan sesuatu itu benar pada mata manusia yang jahil serta serba kekurangan ini kerana tiada saksi yang nyata yang boleh dibawa bersama? Maka bersumpahlah (atau apa jua nama yg digunakan) menjadi jalan terakhir membuktikan dia bercakap benar dan apa yang dikatakannya benar.

Dalam hal ini, jika yang menuduh sudah bersumpah dia berkata benar dan rela dilaknat Allah, maka yang dituduh juga bagi saya harus bersumpah membuktikan bahawa dia yang benar dan tidak melakukan apa juga perbuatan seperti yang diwar-warkan oleh penuduh itu. Kenapa tidak berani lakukan? Bukankah berani kerana benar, takut (dan berikan beribu dalih dan alasan) kerana salah? Hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih... pepatah melayu yang cukup sinonim dengan masyarakat melayu.

Walau apa pun, bagi saya, 2 pepatah melayu itu saya pegang, apatah lagi jika insan itu ialah khalifah (khalifah keluarga atau masyarakat) atau bakal khalifah. Jika Lim Guan Eng dikatakan mengikut kepimpinan khalifah umar al-khattab (kata ustaz-ustaz PR la kan... nak ikut kena ikut semua, bukan sekadar kecil-kecil busut dan dicanang bagai besar bukit), maka sepatutnya orang ISLAM yang kononnya akan jadi pemimpin lebih lagi dari itu, yakni mengikut kepimpinan Nabi Muhammad S.A.W.

Apa jua keputusan, harapnya... Keutuhan Ummah ISLAM dan kesatuan orang ISLAM dan Melayu kukuh, dan menjamin perpaduan rakyat malaysia dan kesejahteraan malaysia.

No comments: