A journal written by orang kampung.. There is a place that you will never forget.... kampung


Wednesday, July 23, 2008

Pemberian RM1 Juta sebagai galakan... Suatu Pembaziran

Kenapa perlu letak imbuhan yang terlampau banyak. Yang begitu melampau sekali. RM1 juta. Dikala kerajaan ingin berjimat. Lihat sahaja pada Nicol (Ratu Squash Negara) yang kini menduduki rangking pertama sejak tahun lepas malah memenangi lebih banyak kejuaraan dari mana-mana atlet negara (Badminton, Bolasepak, Renang, dll). Malah, kalau dilihat dari penekanan media, squash adalah sukan yang jarang sekali mendapat liputan media, badminton dan bolasepak yang selalu ditekankan itulah yang selalu jua menghampakan.

Mungkin kita berharap dari skuad badminton untuk meraih pingat. Mungkin juga kita berharap dari sukan lain. Tapi, lihatlah pada Nicol. Beliau tidak pernah dijanjikan pangkat Datuk, malah skim kemenangan pun sama dengan atlit lain, tetapi tetap mengharumkan nama negara. Jadi kenapa kita perlu letakkan nilai Rm1 juta sebagai galakan?

Well, nasi dah jadi bubur. Sudah terlepas cakap. Nak tarik balik, nanti skuad malaysia di beijing kalah teruk (nanti pemain ada alasan... alasan bodoh tahap bangang). Kami sini, dok harap dia orang semua tak le menghampakan. Sekurang-kurangnya nampak tentangan.. tak kisah menang atau kalah.. janji kita beri tentangan sehingga ke titisan peluh terakhir.

No comments: