A journal written by orang kampung.. There is a place that you will never forget.... kampung


Tuesday, July 08, 2008

Mas Kahwin... Sudah tiada apa lagi nak dibuat...

Hari ni baca akhbar, JAIS bercadang nak naikkan kadar mas kahwin yang kononya untuk setara dengan negeri lain selain menurutnya bahawa kadar tersebut tidak dinaikkan lagi.

Sekali baca, macam tol/minyak pula... 2-3 kali baca macam kes tarif air/elektrik pula. Bukankah sepatutnya kadar itu tidak ditetapkan? Bukankah sepatutnya kadar itu ditentukan sendiri mengikut kemampuan pengantin. Malah hantaran juga sepatutnya tidak ditentukan serta mengikut negeri atau orang lain.

Kalau diikutkan ajaran ISLAM sebenar (malah JAIS lebih faham), mas kahwin tidak ditentukan nilainya melainkan mengikut kemampuan pengantin. Malah sepotong ayat Al-Quran juga boleh dijadikan mas kahwin. Jadi kenapa ini yang JAIS fikirkan. Buat je mcm kedah dan beberapa negeri lain yang tidak menetapkan nilai mas kahwin. Senang. Ini perkara kecil. Tidak perlu pada perbincangan (hanya bazirkan duit zakat buat mesyuarat berbincang perkara macam ni). Ada perkara lebih besar patut JAIS dan Jabatan Agama ISLAM negeri-negeri fikirkan, contohnya kenapa mualaf tidak dibimbing sewajarnya hingga jadi murtad malah jadi kecoh pula bila meninggal dan kenapa ramai sangat warga ISLAM jadi rosak (gejala sosial dikalangan orang ISLAM serta kemiskinan dikalangan orang ISLAM paling tinggi).

hai.. hai .. hai... Apalah ustaz-ustaz kat JAIS tu dok buat...

No comments: