A journal written by orang kampung.. There is a place that you will never forget.... kampung


Tuesday, November 18, 2008

Tali pinggang belakang

Apakan daya, kita ada menteri pengangkutan yang bodoh dan pengarah MIROS yang bangang. Tidakkah kita terfikir, bukan semua yang diguna pakai di negara luar boleh di aplikasi kan di negara ini? Tidakkah kita terfikir betapa ramai rakyat di malaysia mempunyai lebih dari 3 orang anak, walaupun hanya 3% yang membawa lebih dari 3, tetapi ketika musim cuti sekolah, jumlah itu akan bertambah. Yang kaya mungkin mampu beli kereta lebih besar.

Kemudian kita cuba mengurangkan kecederaan sedangkan kita sepatutnya tumpukan pada mengurangkan kemalangan. Kita dah lari dari tujuan asal, yakni memastikan kita selamat tanpa kemalangan. Adakah kita cedera atau mati kerana kemalangan itu atau kerana tidak pakai tali pinggang? Bukankah jika tiada kemalangan maka kematian juga tiada? Jadi, kenapa menteri serta kementerian pengangkutan, JPJ, dan MIROS tidak buat kajian untuk kurang kemalangan yang pastinya lebih berguna?

Setelah difikirkan kembali, inilah cara paling senang nak dapat duit. POLIS dan JPJ hanya sambil jalan-jalan boleh saman, pada bila-bila masa. Cara mudah untuk bebankan rakyat dengan saman.

Saya terfikir, andai kata saya bawa 3 orang anak, anak yang ditengah tiada tali pinggang. Sudahlah tiada tali pinggan, dia berada ditengah pula tu, dan senang terhumban kerana tiada halangan. Tapi, mengikut kajian MIROS, ini tidak perlu tali pinggang, sebab semua kereta hanya dilengkapi dengan 2 tali pinggang je. Nak beli kereta besar, saya tidak mampu dan kereta saya pun masih mampu bawa 3 orang anak bersaiz sederhana di belakang. Kenapa nak membazir sedangkan kerajaan suruh berjimat. Dan untuk perjalanan jauh, anak yang ditengah tu, kesian juga kerana punggungnya terpaksa duduk diatas kepala tali pinggang. Sungguh tidak selesa. Atau terpaksa kedepan sikit... Sungguh menyiksakan.

Tapi, apakan daya, kami ada pemimpin dan ahli fikir yang syok sendiri. IQ rendah tahap pelajar sekolah tadika. Tidak mampu fikirkan lebih jauh serta impak pada rakyat sederhana. Lihatlah kematian yang terjadi di malaysia kerana kemalangan semua. Fikirkanlah kenapa ada kematian, adakah kerana tidak menggunakan tali pinggang atau kerana kemalangan itu sendiri?

No comments: