A journal written by orang kampung.. There is a place that you will never forget.... kampung


Thursday, June 18, 2009

Cuti sehari kat amah... ???

Pening tengok gelagat menteri dan pemikir pemikir kerajaan serta yang berkaitan sekarang ni. JPJ, MIROS, DBKL, dan terbaru ntah agensi apa ntah bagi cadangan cuti sehari kat amah. Nak kata dia orang ni bangang tapi duduk atas kerusi yang bagus. Tapi idea yang dilontarkan tidak menggambarkan kewarasan pemikiran mereka.

Cuti sehari? Tidakkah mereka tahu bawah amah-amah ini terutama dari indonesia setiasa curi tulang. Saya pernah buat spot-check masa mula-mula ambil dulu... terkejut tgk maid saya punya lah lepak tengok tv dan anak saya lak tengah nangis. Mcm tu punya lepak pun nak cuti lagi ke?

Tu tak campur lagi maid yang buat kunjungan rasmi kat rumah jiran tetangga yang ada maid juga. Ada yang siap menyembang lagi tu. Ada maid yang bawak anak2 g taman permainan semata mata nak jumpa gang dia dan menyembang. Macam tu nak cuti lagi?

Ada sesetengah maid tu, kalau majikan bercuti, dia pun ikut cuti. Majikan balik kampung, dia pun ikut sama. Macam tu nak cuti sehari lagi? Ada juga maid yang kerjanya hanya kemas rumah dan mencuci pakaian je. Itu pun nak kasik cuti sehari lagi?

Apa punya bangang le idea korang ni. tak lojik dan tak leh masuk akal langsung.

No comments: