A journal written by orang kampung.. There is a place that you will never forget.... kampung


Monday, April 06, 2009

Aku tak puas hati

Hati... satu-satunya organ dalaman manusia yang banyak diperihalkan didalam Al-Quran dan Hadith. Baik hati, maka baiklah imannya.
Hati juga merupakan organ yang paling banyak dilafazkan dan dibicarakan didalam pantun seloka, perjanjian cinta, peribahasa dan juga lagu. "Dari mana datangnya cinta, dari mata turun ke hati".
Betapa pentingnya hati didalam hidup manusia. Penyakit hati juga pelbagai... ada yang boleh diubati, dan ada juga yang tidak boleh diubati. Sejauh mana keikhlasan hati, tiada seorang manusia yang dapat menilainya bak kata pepatah, rambut sama hitam, hati didalam siapa yang tahu.
Maka dari hati jua maka terbit rasa benci dan amarah.
AKU TAK PUAS HATI... hati mana yang pernah puas andai kehendak kita saja ingin dipenuhi. Dalam hal ini, apa juga yang dilakukan oleh pihak satu lagi sentiasa sahaja disusuli dengan perasaan tidak puas hati dan penuh prasangka buruk. Andai tidak dilakukan, kutukan juga menghiasi laman pandangan mereka. Apa jua, baik atau buruk, hati pihak satu lagi tidak pernah tenteram dan puas hati. Yang baik diburukkan, apatah lagi kalau perkara buruk.

Andai dipihaknya dilakukan maka segalanya adalah baik dan halal belaka. Hatta berbogel didalam rumah juga boleh dan tiada salahnya andai dirumah sendiri. Malah melakukan seks bebas (kerana belum kawin) pun tidak mengapa kerana dilakukan dirumah sendiri dan bukan beragama ISLAM. Maka dipihaknya, baik sahaja serta tidak menyalahi hukum dan etika sebagai pemimpin yang dipilih. Tapi andai maksiat terjadi dikala pihak lagi satu berkuasa, maka dicanang seluruh dunia kesalahan pihak tersebut yang kononnya tidak menegakkan undang-undang. Apakah adil namanya itu sedangkan maksiat dipihak sendiri ditutupi serta dibenarkan tetapi dipihak lain disalahkan tanpa usul periksa dan timbang tara? Dimana nilai keadilan dan kesucian yang digembar gemburkan?

Jika anak sendiri diberi pemilikan atau syarikat keluarga diberi tugas, maka itu kerana mereka layak. Tetapi andai pihak satu lagi melakukan perkara sama, maka itu kronisme namanya. Cerita apa ini? Adil apa ini? Pernah sekali saya bertanya pada beberapa orang rakan yang menyebelahi pihak yang suka membangkang ini, kenapa korang buat benda tu? Maka jawapnya tanpa rasa bersalah, "Ala dia orang pun buat. Dia org lagi banyak, lagi lama makan" dan pelbagai alasan penyedap hati walaupun hakikatnya adalah salah. Hendak sahaja saya beritahu mereka andai mereka itu makan tahi, korang pun nak makan tahi ke walau sedikit? Andai mereka itu masuk neraka, korang nak masuk juga ke walau sekejap? Kelakar juga lihat badut-badut ini bertindak tanpa fikiran yang logik, wajar, serta pertimbangan yang adil dan saksama mengikut hadith dan Al-quran seperti yg mereka gembar gemburkan.

Entahlah... kalau ikut hati, memang tidak pernah puas.... tapi hati siapa yang puas?

No comments: