A journal written by orang kampung.. There is a place that you will never forget.... kampung


Monday, August 24, 2009

Kuil kat tempat majoriti ISLAM ... kenapa?

Sepatutnya jika benar nak berlaku adil, kerajaan Selangor patut invite sekali wakil penduduk ditempat yang nak dibina kuil itu, bukan main ikut sedap jawatankuasa yang dipengerusikan oleh bukan ISLAM tu.
Sedar atau tidak, penduduk beragama hindu hanya 10% dari keseluruhan penduduk Malaysia, tetapi jumlah kuil yang dibina melebihi dari keperluan. Kalau Khalid dan rakan-rakan berjalan-jalan dari putrajaya ke kajang, tentu nampak tidak kurang dari 5 kuil hindhu berada di tepi jalan dan kalau ditinjau sekitar situ, penduduk hindhu hanyalah beberapa buah rumah sahaja dan lebih pelik, jarak antara kuil tersebut antara satu sama lain tidak sampai 5 kilometer pun (malah kurang lagi).
Lepas round situ, apa kata jalan lak dari pekan rawang ke arah kuala selangor melalui batu arang. Cuba bilang berapa kuil berada disitu dan berapa ramai rumah penduduk beragama hindu.
Lihat pula jumlah orang ISLAM dan berapa banyak masjid yang dibina?
Bukan menidakkan keperluan agama lain, tetapi rasionalnya membina sesuatu rumah ibadat tu ditempat yang penduduk yang beragama tersebut hanya beberapa kerat sahaja. Alasan yang khalid beri? tak de alasan pun, cuma suruh bertimbang rasa je.. sekarang, cuba en khalid bertimbang rasa pula.. cuba fikir kewajaran lak.. cuba timbang keperihatinan lak.
Bukan nak timbulkan isu racist atau extremist, tapi ingin mengajak rakan-rakan (tidak kira agama dan bangsa), berfikir secara logiknya. Tempat saya dulu hampir tiada masjid sedangkan orang ISLAMnya adalah 90% (Bandar Tasik Puteri). Alasan yang diberi ialah tapak itu ialah tapak yang dikhaskan untuk pembinaan rumah ibadat lain. Tapi setelah berpenat lelah persatuan penduduk disitu memohon, barulah dibina masjid disitu. Logik ke nak buat rumah ibadat agama lain jika penduduk yang beragama lain itu hanya 10%. Dalam kawasan saya cuma ada 3 keluarga (itu pun sorang tu kristian) yang berbangsa india dan hanya ada 3 rumah orang berbangsa lain. 6 rumah dari 400 buah rumah. Lebih dari 95% adalah bangsa melayu beragama ISLAM. Itu pun nak buat surau punyalah seksa. la ni terbalik pulak...
Cuba lah en khalid jadi orang waras sikit k...

No comments: