A journal written by orang kampung.. There is a place that you will never forget.... kampung


Monday, December 14, 2009

Nazri Aziz betul... pengangkutan awam kita ala-ala seperti tandas awam

Kenapa nak marah wahai persatuan teksi... Pepatah melayu ada mengatakan, siapa yang makan cili, dia yang terasa pedas... Kalau tak benar, kenapa nak melenting?
Memang pengangkutan awam kita macam tandas awam... bukan sahaja kenderaan, malah yang membawa kenderaan juga ala-ala samseng. Yang benar-benar ikhlas dan disiplin serta bagus, hanya segelintir sahaja.
Saya pernah alami sendiri, teksi yang digunakan menggunakan gas, tetapi kadar bayaran yang dikenakan tinggi dengan alasan minyak naik. Apa kena mengena gas dengan minyak? Ini berlaku masa minyak naik harga pada 2.70RM dahulu. Ini lah antara penipuan yang dilakukan oleh pemandu teksi.
Bagaimana pula dengan keadaan kenderaan? kotor... Bas metro dan bas mini (masih ada di rawang), sudah la tak ada aircond (bas mini), keadaan yang cukup uzur, berbau hapak, lantai kotor, asap yang hitam dan kotor... itu tak campur lagi cara bawa bas... ikut suka je bila nak berhenti dan tak pernah ikut tempat... kalau negara eropah, dah lama kena saman atau digantung lesen. Itu belum campur dengan sikap pemandu yang kurang ajar dan menyakitkan hati. Sahabat saya pernah dilanggar oleh teksi kerana pemandu teksi ini berebut hendak ambil pelanggan, maka tanpa memberi signal, terus merapatkan teksi ke lorong kiri dan bergesel dengan sahabat saya itu... masuk hospital dengan sebulan...
Budget setiap tahun ada bahagian untuk pengangkutan awam.... tapi tak nampak perbezaan pun...
Dan kenapa orang masih guna? tiada pilihan... dan kos memandu sendiri lebih mahal.. mahu atau tidak, terpaksa terima sahaja walaupun mcm tandas awam .... ada yg kotor, dan ada yang bersih, tp yang kotor lebih banyak dari yang bersih...

No comments: