A journal written by orang kampung.. There is a place that you will never forget.... kampung


Sunday, December 12, 2010

HAK-HAK PENGGUNA

Kuasa pengguna ditakrifkan sebagai pengguna mampu mempengarhui dan menentukan harga serta penawaran barangan dan perkhidmatan dalam pasaran yang kompleks.

Melalui kuasa yang ada pada pengguna, mereka boleh mencorakkan pola permintaan terhadap barangan dan perkhidmatan tersebut.

Pengguna jua berkuasa memastikan penipuan, penyelewengan dan penindasan oleh peniaga tidak berlaku sewenang-wenangnya melalui peningkatan pengetahuan. memperkuatkan jati diri, mengetahu dan mengamalkan hak mereka sebagai pengguna.

Pengguna yang bijak dan bertanggungjawab adalah pengguna yang menyerdari hak-haknya sebagai pengguna dan mengamalkan hak mereka dalam setiap urusan harian. Pengguna mempunyai hak yang sama tanpa mengira latar belakang mereka dan hak ini perlu dihormati.

8 Hak Pengguna:
1. Hak untuk mendapatkan keperluan asas
2. Hak untuk mendapatkan keselamatan
3. Hak untuk mendapatkan maklumat
4. Hak untuk membuat pilihan
5. Hak untuk bersuara
6. Hak untuk mendapatkan ganti rugi
7. Hak untuk mendapatkan pendidikan pengguna
8. Hak untuk mendapatkan alam sekitar yang sihat dan selamat.

* Pengguna haru sedar bahawa segala keputusan terletak pada individu itu sendiri dan tiada paksaan.

Maklumat atau aduan:
1. Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi, dan Kepenggunaan (www.kpdnkk.gov.my)
2. Talian Aduan Pengguna - 1800-886-800
3. Talian Jualan Lansung - 1300-888-255
4. Talian Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TTPM) - 1800-889-811

(Rencana di atas diambil dari salinan Berita Harian, Sabtu 11 Disember, Muka Surat 35)

PAK CIK CAKAP - Semua ini hanyalah semata-mata untuk menunjukkan keprihatinan kerajaan dalam membela nasib pengguna. Hakikat sebenarnya, penguatkuasaan masih lagi ketara lemahnya dan penyelewengan didalam agensi kerajaan sendiri. Andai agensi kerajaan melaksanakan tugas dan tegas didalam penguatkuasaan serta mengenakan denda yang tinggi pada peniaga yang menipu dan tidak memberi hak seperti disenaraikan, maka sukar sekali kita dengan berita mengenai salah-laku pengguna terutamanya dimusim perayaan.

Memang benar dengan ayat yang meletakkan keputusan pada pengguna, tetapi bagaimana mungkin pengguna dapat menilai dengan tepat andai maklumat yang diberikan juga belum tentu tepatnya. Ada banyak perkara yang lebih kepada peniaga berbanding pengguna terutama didalam melaksanakan hak yang disebut diatas yang terus terang boleh dipertikaikan. Pakcik mengambil contoh hak untuk mendapatkan keselamatan. Cuba lihat usaha KTM pada komuternya yang menempatkan koc wanita sahaja dan terbaru usaha RapidKL dengan menyediakan bas khas untuk wanita sahaja atas dasar hak untuk keselamatan. Tidak dinafikan usaha ini memang baik dari segi perancangannya. Namun, dari segi pelaksanaan dan penguatkuasaannya, masih ketara begitu lemahnya penyedia perkhidmatan tersebut. Pada mereka keuntungan lebih dilihat dari memastikan hak kedua ini dilaksanakan.

p/s: Fikir-fikirkanlah

Oleh Pak Cik.

No comments: