A journal written by orang kampung.. There is a place that you will never forget.... kampung


Monday, December 06, 2010

Utusan Malaysia Online - Terkini

Utusan Malaysia Online - Terkini

Samy Vellu serah jawatan Presiden MIC kepada Palanivel

06/12/2010 2:27pm

KUALA LUMPUR 6 Dis. - Parti MIC akhirnya menyaksikan peralihan kuasa selepas 31 tahun dipimpin oleh Presidennya, Datuk Seri S. Samy Vellu apabila beliau menyerahkan jawatannya itu kepada pengganti yang juga timbalannya, Datuk G. Palanivel hari ini.
Samy Vellu membuat pengumuman itu selepas mempengerusikan Mesyuarat Jawatankuasa Kerja Pusat (CWC) parti buat kali terakhir di ibu pejabat MIC di sini hari ini.
Naib Presiden MIC, Datuk Dr. S. Subramaniam pula mengambil alih jawatan sebagai Timbalan Presiden. - Utusan


PAK CIK CAKAP - Baguslah. Akhirnya menteri @ bekas menteri paling dibenci bukan lagi ketua sesebuah organisasi (atau parti politik). Moga segala cerita berkaitannya boleh didedahkan oleh pihak yang tahu untuk kebaikan bersama. Pak cik pasti ada banyak pihak yang tidak sabar-sabar mengemukakan pelbagai bahan cerita berkaitannya.
Lagi satu, pak cik heran sikit kenapa diserahkan pada Palanivel yang sudah berusia lewat 70 tahun. Sepatutnya S Subramaniam atau tokoh muda (umur dibawah 55) yang patut menjawat jawatan tersebut kerana dengan cara ini, barulah sesuatu pembaharuan atau perubahan atau penjenamaan semula MIC dapat dilakukan. Setakat Palanivel yang hanya akan memegang tampuk MIC selama beberapa tahun, apalah sangat yang dia mampu lakukan. Lihat pada UMNO yang dipimpin oleh PM yang lebih muda dari Palanivel. Lihat pada PKR yang majoritinya diketuai oleh orang muda.

Apa yang pasti, pak cik tengok, parti DAP, PAS, MIC, dan beberapa parti lain lebih banyak diterajui orang lama yang bakal berundur atau sudah mencecah umur persaraan. Adakah kerana tiada keyakinan pada golongan muda atau masih belum puas atau matlamat sendiri belum tercapai?
Menyentuh perkara ini, pak cik nak tengok PAS tanpa Nik Aziz (andai Nik Aziz bersara dari arena politik atau...) sebab PAS majoritinya diterajui oleh golongan umur 50an dan banyak bergantung pada Nik Aziz hatta majlis ulamanya pun jarang bersuara.

No comments: