A journal written by orang kampung.. There is a place that you will never forget.... kampung


Saturday, March 10, 2012

Mula dengan tak betul, maka beginilah jadinya

Gagal kutip sampah, tiada lori
Oleh AZIAN AZIZ
pengarang@utusan.com.my


SHAH ALAM 9 Mac - Kira-kira 15 sehingga 20 peratus kontraktor pengutipan sampah yang baru dilantik di 12 pihak berkuasa tempatan (PBT) di negeri ini mungkin ditamatkan perkhidmatan jika didapati terus gagal melaksanakan tugas sebagaimana yang diamanahkan.

Ini bermakna jika di sesebuah PBT seperti Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) yang telah melantik 50 kontraktor, sebanyak lapan hingga 10 daripada kontraktor terbabit bakal ditamatkan perkhidmatan.

Tiga PBT disenaraikan menghadapi masalah pengutipan sampah yang teruk ialah Selayang, Petaling Jaya dan Subang Jaya manakala Sepang dan Hulu Selangor tidak menghadapi sebarang masalah.

Pelantikan kesemua kontraktor berkenaan baru dibuat oleh PBT di negeri ini pada 1 Mac lalu.

Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK), Datuk Mohammed Khusrin Munawi berkata, kesemua kontraktor berkenaan yang telah dikenal pasti oleh pihaknya diberi tempoh sehingga minggu depan untuk memperbaiki prestasi mereka.
...
Sila dapatkan naskhah Utusan Malaysia hari ini atau ikuti Utusan Online selepas 6 petang untuk artikel penuh.

Dipetik terus dari Utusan Malaysia Online



Pakcik kata:

Ini yang dinamakan cakap tak serupa bikin... telus konon.. lantikan pengutip sampah pun tak ikut skema... ada ka patut datang kutip sampah pakai lori angkat barang 3 tan je.. memang bangang punya perancangan.. dulu elok2 alam flora ada stabil je.. tong sampah aku pun tak busuk... ini sampai berbau harum semerbak baru datang kutip... lepas tu berselerak sampah di jalan bila ditiup angin masa angkut... Sudah la tu, ada kes pekerja pengutip sampah yang dah kena berhenti kerja. Apa punya perancangan da... Ini lah akibatnya kerana memakai pakar ekonomi yang bangang (walaupun bayar RM1 .. kononnya bagus la tu.. tak kira elaun dan subsidi lain yang mangkuk hayun tu dapat)... Ini belum lagi pimpin negara.. dah pimpin, banyak lagi la kes haru biru... Nak kata ISLAMik.. kat Kedah tu berebut kuasa sampai kena ada Jawatankuasa pemandu.. apesal kat kelantan tak buat juga... nampak sangat gila kuasa sampai rakan sendiri pun nak berebut.. Sepatutnya bekerjasama tapi hampeh... Inilah dikatakan Paku Dulang Paku Serpih, Cakap Orang Dia Yang Lebih

Moral: Lain kali fikir-fikir dulu. Yang sudah ELOK dan STABIL, tak payah nak TUKAR. Walaupun ada kekurangannya, LEBIH BAIK dari HURU-HARA

No comments: