A journal written by orang kampung.. There is a place that you will never forget.... kampung


Saturday, September 01, 2012

Hudud - buktikan bukan sekadar cakap

Sering kali kita mendengar hujah berkenaan hudud dari PAS. Malah, akta berkaitan hudud juga telah dimasukkan dalam undang-undang syariah negeri kelantan (rujukan 1, 2, & 3).

Malangnya, kita masih lagi tidak berpeluang untuk melihat hudud dilaksanakan walaupun telah diluluskan dan dikuatkuasakan DUN kelantan. Hingga kini, yang ada cuma pengisytiharan tetapi pelaksanaannya masih tiada. Pelbagai alasan diberi. Adakah PAS hanya reti bercakap dan berteriak mengenainya dan menyalahkan orang lain? Jika berlawan dengan perlembagaan malaysia, pastinya enakmen yang diwartakan itu tidak diluluskan. Sesuatu yang patut kita pertikaikan.

Kejadian terbaru; wanita ditetak oleh peragut (rujukan 5 & 6); menimbulkan persoalan sama ada hudud yang dilaksanakan oleh PAS benar-benar menepati hudud yang diperintahkan Allah dan dilaksanakan oleh Rasul S.A.W? atau hanya hudud yang menepati citarasa PAS?

Yang pasti, untuk kita buktikan bahawa hudud yang dilaungkan oleh PAS bukan sekadar cakap politik, maka saya mengesyorkan wanita yang ditetak itu membuat dakwaan di mahkamah syariah dibawah enakmen undang-undang bahagian hudud/qisas/takzir. Barulah kita boleh lihat sama ada laungan itu sekadar omong kosong atau dilaksanakan dengan bersungguh-sungguh.

Ayuh... buktikan.

Rujukan:

  1. http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/kelantan-serap-enakmen-hudud-dalam-hukuman-syariah/
  2. http://aburedza.wordpress.com/2011/10/10/enakmen-kesalahan-jenayah-syariah-hudud-dan-qisas-terengganu/
  3. http://m.harakahdaily.net/index.php/terbaik/5657-hudud-pakatan-akui-enakmen-syariah-kelantan-terengganu
  4. http://busuk.org/ping/view/292318
  5. http://www.myberita.com/tangan-terkulai-ditetak-peragut/


No comments: