A journal written by orang kampung.. There is a place that you will never forget.... kampung


Thursday, April 17, 2008

Apa dah jadi BN - Datuk Shahrir Abdul Samad?

Apa cerita Shahrir? Baru sebulan lebih jadi menteri sudah tak mampu kawal kenaikan barang.
Dua benda naik mendadak dan kenaikkan tersebut agak melampaui batas penerimaan.

Tapi hairan juga kerana menteri yang sepatutnya bertanggungjawap mengawal selia perkara ini hanya berdiam diri sejak isu ini kedengaran.

Gaji yang naik 30% itulah yang dicanangkan sehingga kini, tapi adakah kajian diadakan mengenai keberkesanannya dalam membantu penduduk yang dikategorikan berpendapatan sederhana atau rendah?

Apakah janji PM untuk memastikan lebih mendengar keluhan hati rakyat dapat dilaksanakan?

Selepas ini apa lagi yang akan naik? Kami hanya mampu menanti dan tertanya-tanya bilakah ini akan dikawal.

Benar bahan yang naik hanya untuk jenis tertentu, tapi benarkah itu? Sudahkah pemantauan dan tinjauan dilaksanakan? Sudahkah risikan rahsia dilakukan untuk memastikannya?

Benar juga jika tidak berkemampuan, boleh guna atau beli yang lebih murah. TAPI bagaimana dengan KUALITI. Bagaimana pula dengan perkembangan minda dan fizikal kanak-kanak jika yang diberi ialah bahan yang berkualiti rendah dan tidak mempunyai khasiat yang baik atau yang diperlukan?

Memang benar juga jika tiada berkemampuan, belilah alternatif. Senang sungguh bila bercakap, tapi bagaimana kalau alternatifnya tiada. Contoh jika mee naik makan mee hoon pula. Tapi tidakkah itu akan menjadikan mee hoon sebagai bahan yang paling dikehendaki bagi menggantikan mee dan sekali gus akan menaikkan harganya juga (konsep kapitalis iaitu harga bergantung pada permintaan dan pengeluaran). Jadi apa lagi cadangan yang ada?

Wahai kerajaan BN yang baru, turun padang dan bertemulah rakyat selalu sepertimana yang dilakukan pembangkang @ pakatan rakyat (walaupun tidak semua rakyat yang menyokong dan tak layak dipanggil pakatan rakyat ... kena panggil pakatan separa-rakyat). Dengarlah pandangan dan pendapat kami. Bukan melalui surat atau laman web. Mesralah bersama kami bukan pada masa tertentu sahaja. Sekali sekala buatlah lawatan mengejut ke pasar, pasar malam, kedai kopi, dan rumah ke rumah... Lihatlah dengan mata sendiri bukan dari laporan pihak yang hanya ingin mengampu dan pentingkan diri.

No comments: