A journal written by orang kampung.. There is a place that you will never forget.... kampung


Monday, April 21, 2008

PM... jangan naikkan umur persaraan

Saya cadangkan umur persaraan tidak dinaikkan, sebaliknya merangka satu pelan yang menguntungkan semua pihak.

Hadkan umur persaraan kepada 55 sahaja. Andai kata perlukan seseorang itu kerana tiada pengganti yang setanding (perlu menjalani ujian atau tapisan untuk memastikan hanya yang mampu bekerja serta komited diambil), ambillah seseorang itu secara kontrak yang diperbaharui setiap tahun.

Bayangkan jika yang dikekalkan ialah yang bermasalah atau tidak komited pada tanggungjawap. Juga bayangkan perasaan orang bawahan yang tidak dinaikkan pangkat gara-gara orang lama masih bekerja. Bayangkan juga mengenai jumlah graduan yang mengganggur dan seterusnya menyebabkan pertambahan inflasi, gejala sosial, kos yang berkaitan dan lain-lain akibat dari ketidak-upayaan mereka ini diserapkan kerana tiada kekosongan jawatan.

PM... fikir-fikirkanlah... Jangan diikut sangat kehendak CUEPACS yang bersifat mengugut itu. Jangan diikut sangat kehendak orang yang pentingkan diri sendiri atau bermotif politik. Yang penting ialah jangka masa panjang terhadap rakyat malaysia yang lain dan generasi seterusnya, bukan hanya untuk masa kini.

No comments: