A journal written by orang kampung.. There is a place that you will never forget.... kampung


Tuesday, October 27, 2009

Budget 2010... kenapa tak puas hati pasal kad kredit

Sebab dikenakan cukai ialah kerana untuk mengekang penggunaan kad kredit. Betulkah dengan cukai Rm50 itu dapat mengekang pengunaan kad kredit? Wajarkah orang yang hanya guna-pakai kad ketika perlu, seperti untuk daftar masuk hotel atau ke luar negara atau menempah tiket kapal terbang pun kena juga padahal dia bayar ikut masa serta sentiasa memastikan penggunaannya berbaloi.

Jika ditanya saya, sudah pastinya sesuatu yang membazir dan membebankan kerana saya pernah tidak menggunakan kad saya selama 2 tahun. Jika cukai itu dilaksanakan, pastinya saya akan membayar cukai tersebut secara percuma kerana tidak menggunakannya dan sekaligus menguntungkan bank dan orang kaya.

Sepatutnya, cukai itu dilaksanakan keatas kad yang masih berbaki atau tidak membayarnya mengikut waktu ditetapkan. Dan juga kerajaan sepatutnya menaikkan faedah keatas baki kad kredit yang belum berbayar atau naikkan charge perkhidmatan keatas tunai yang dikeluarkan melalui kad kredit. Ini baru dapat bendung penggunaan kad. Bukan itu...

Harap kerajaan dapat pertimbangkannya...

No comments: