A journal written by orang kampung.. There is a place that you will never forget.... kampung


Monday, May 26, 2008

Menang sorak kampung tergadai....

Batu putih sah menjadi hak singapura. Negara yang kecil tapi mempunyai kawasan sempadan yang luas. Malah, sesuatu yang tidak logik apabila pulau batuan tengah yang berada dibawah diberi pada Malaysia.

Adakah logik mahkamah putuskan begitu? Ya, benar bahawa Malaysia tidak pernah menghalang singapura membina rumah api serta berkawal di situ. Bukan kerana mengakui kedaulatan singapura di pulau itu, tetapi atas sikap tolak ansur serta semangat kejiranan yang ingin berkongsi perairan demi kesejahteraan peduduk di kedua negara. Atas semangat kejiranan jualah malaysia tidak pernah menembak jatuh pesawat singapura yang berulang kali melangkaui sempadan malaysia. Atas semangat kejirananlah Malaysia sentiasa memastikan singapura mendapat bekalan air bersih. Atas semangat kejirananlah Malaysia tidak membina jambatan bengkok serta membiarkan rakyatnya @ nelayan sengsara. Selain itu, tidakkah ICJ tahu bahawa Singapura itu dulu milik Malaysia? Tidakkah mereka tahu bahawa Singapura hanya merdeka dan keluar dari Malaysia selepas 1957? Jika mereka tahu, sudah tentu segala tindak-tanduk singapura sebelum itu tidak boleh diguna pakai kerana mereka memang sebahagian dari malaysia sebelum itu. Malah apabila mereka keluar dari Malaysia, kita masih benarkan kerana kita sebuah negara jiran yang cukup baik.

Namun, Singapura tetap singapura. Keangkuhan dan keegoan mereka telah 'memakan' Malaysia sedikit demi sedikit seperti Israel 'memakan' Palestin. Dan atas kelembutan Malaysia yang melampaui batas jualah Malaysia akan kehilangan sedikit demi sedikit kedaulatannya pada Singapura.

Ayuhlah wahai warga Malaysia yang tercinta, marilah kita sama-sama jalankan tanggungjawap kita pada negara. Jangan diharap pada pemimpin sahaja. Mereka mempunyai kepentingan yang tidak kita ketahui. Antara tanggungjawab kita sebagai rakyat malaysia dalam membalas tindak tanduk singapura yang bagaikan israel itu ialah tidak bekerja disana, atau bersiar disana, atau melawat disana, atau mempromosikan mereka. Selain itu, kenakanlah harga barangan serta minyak yang tinggi pada mereka. Kenakan cukai berkali ganda pada mereka. Bayangkan betapa ramai rakyatnya yang membeli minyak di Johor menggunakan subsidi yang sepatutnya untuk kita. Sudah berapa banyak minyak kita di'seludup' secara sah kesana? Inilah masa kita kenakan kembali tekanan pada negara yang tidak mengenang budi ini. Membiarkan mereka bagaikan melepas anjing tersepit.

Saya sendiri tidak pernah dan tidak mahu jejakkan kaki ke sana. Sedangkan Malaysia belum lagi saya lawati keseluruhannya, mengapa perlu kesana? Disini ada segala jenis makanan, hutan rimba, zoo, etc yang lebih baik dari sana. Ayuhlah rakyat malaysia semua.

No comments: