A journal written by orang kampung.. There is a place that you will never forget.... kampung


Tuesday, May 20, 2008

Pengumuman Tun.. Apa signifikasinya?

Terkejut juga bila dengar berita mengatakan Tun Mahathir keluar dari UMNO. Tapi bila dengar penerangan dia, lega sikit. Sebenarnya Tun tidak keluar dari UMNO (pakatan rakyat @ pakatan rakyat yang sokong dia org sahaja... jangan lak nak cucuk jarum).

Tun umum letak jawatan dalam parti. Bagus la.. Tun pun dah agak berumur untuk bergiat cergas. Patut rilek. Tun cuma umum keahliannya dalam UMNO dikeluarkan, yakni, Tun bukan lagi ahli UMNO. Tapi, tidak semestinya Tun tidak menyokong dan sayang pada UMNO. Tun pernah dibuang dari UMNO. Tapi kembali pada UMNO dan seterusnya memimpin negara. Jadi pengumuman ini bukan mengejutkan.

Adakalanya tindakan Tun agak keterlaluan tapi jika ia mampu membangunkan orang yang sedang lena diulit mimpi 2004, apa salahnya. Mungkin agak mengugut, tapi jelas mempunyai mesej tersendiri.

Namun, disebalik mesej yang menunjukkan betapa Tun menyayangi orang melayu dan UMNO, Tun juga memberi peluang pada Pakatan Rakyat Tertentu untuk memainkan jarum politik dalam memastikan mereka berkuasa dan seterusnya menghancurkan lagi orang melayu (kecuali PAS yang masih menjadi milik orang melayu... namun PAS juga adakalanya berkompromi demi menjaga perhubungan mereka hingga sanggup berdusta)

Walau apapun, yang penting, UMNO mesti melakukan rombakan besar-besaran dan bukan lagi bergantung pada sejarah silam. Yang penting adalah masa sekarang dan masa depan. Ancaman luar dan dalam mesti ditangani dengan bijaksana, ibarat menarik rambut didalam tepung.

No comments: