A journal written by orang kampung.. There is a place that you will never forget.... kampung


Wednesday, May 13, 2009

Demi rakyat perak... pendapat orang kampung

Masih belum settle lagi nampaknya krisis politik di perak ini... sampai bilakah rakyat perak akan dianiaya oleh mereka-mereka ini yang gilakan kuasa atas nama demi rakyat kononnya? Kalau dilihat dari keadaan, ianya akan terus berlanjutan kerana tiadanya sikap bertolak ansur dan mengalah dalam kedua-dua pihak mencari penyelesaian terbaik demi kepentingan rakyat perak. Andai ini berterusan, yang kerugian ialah rakyat perak sendiri kerana tiadanya satu pun agenda kerajaan dapat dilaksanakan serta tiada satu pun keperluan rakyat dapat dipenuhi disebabkan pertelagahan dikalangan pemimpin yang ingin berkuasa sehingga melupakan tanggungjawap mereka yang patutnya dilaksanakan sejak setahun yang lepas. Inilah akibatnya apabila sesuatu team itu tidak mendapat sokongan sekurang-kurangnya 2/3 majoriti dan orang yang dipilih oleh rakyat pula ialah yang tiada kesetiaan serta keikhlasan dalam diri untuk benar-benar mewakili rakyat.

Cuba bandingkan perak dengan kelantan, kedah, penang, dan selangor... Apa yg dapat disaksikan? Semua negeri kecuali perak dimenangi PR dengan majoriti melebih 60% dan wakil rakyatnya agak setia dan ikhlas. Maka, rakyat dinegeri tersebut menikmati apa yang sepatutnya mereka nikmati.

Sampai bila hendak begini. Sekarang Zambry failkan rayuan. Kalau dia menang, nizar lak akan failkan rayuan, pastu berulang lagi. Ataupun zambry kalah dalam rayuan, makan nizar jadi KM tanpa majoriti. Lepas tu speaker lak asyik ikut marah dia dan disebabkan dia dilantik oleh PR, maka segala tindakannya lebih memihak pada PR, walaupun pada pandangan saya, jika seseorang speaker itu adil dan saksama, maka dia perlulah bertindak wajar dan telus dalam tindakannya... tetapi tidak pada sivakumar yang sejak krisis politik dilihat lebih pada berat sebelah serta bertindak dalam bayangan ketakutan dan tidak telus walaupun dia mempunyai hak-hak termaktub. Tetapi sebagai speaker yang sepatutnya adil, segala tindakannya tidaklah dilihat sebagai menyebelahi sebelah pihak sahaja. Patutnya kita lantik je seorang yang berdiri atas pagar dan tidak sebelahi mana-mana pihak sebagai speaker dengan seorang penasihat undang-undang agar speaker itu mendapat nasihat sebelum buat keputusan dan bukannya melantik seseorang dari kalangan PR atau BN untuk jadi speaker. Berbalik pada kisah tadi, kalau nizar jadi KM, kemudian dia minta bubarkan DUN atas alasan kembalikan pada rakyat untuk pilih atas alasan demi rakyat walaupun terpaksa HABISKAN DUIT RAKYAT demi untuk berkuasa kembali dan sultan izinkan. Apakah dia yakin ini akan selesaikan krisis? Jika keputusannya sama yakni majoriti hanyalah lebih satu, adakah dia yakin krisis boleh selesai sedangkan berpuluh juta duit dihabiskan untuk buat PRK lagi? Bukankah sepatutnya dia fikir jika duit berpuluh juta itu digunakan untuk pembangunan rakyat lebih berkat dari digunakan untuk mendapat kuasa dengan alasan kononnya demi rakyat? Andai dia menang, apakah dia yakin bahawa dia mampu bawa perubahan yang ketara sedangkan tempoh dia berkuasa hanya tinggal kurang 3 tahun sahaja? Andai sultan tidak izinkan, apakah dia nak memberontak atau dia nak memerintah padahal tiada sokongan majoriti? Tidak rasa malukah? Tiada perasaan dihinakah memerintah tapi tidak mampu buat apa-apa andai setiap kali persidangan DUN dan usul di cadangkan maka ditolak oleh pihak pembangkang dan akhirnya yang rugi ialah rakyat juga? Andaikata dimahkamah berlarutan, maka tidakkan PR dan BN terasa mereka menghina dan mempermainkan rakyat perak dan masa dan duit rakyat dihabiskan di meja mahkamah dengan rayuan berganti rayuan, saman berganti saman, dan seterusnya. Dimanakan slogan meraka DEMI RAKYAT dan 1 MALAYSIA yang mengutamakan rakyat jika kehendak mereka untuk berkuasa didahulukan?

Andai mereka ini benar ingin berkhidmat serta memegang slogan yang selalu dilaungkan (dah naik muak aku dengar) yakni demi rakyat, maka tidak salah untuk tempoh ini, diadakan kerajaan campuran dan tiada pembangkang mahupun penyokong didalam DUN. Semua sama rata sahaja. Biarlah dilantik semula KM dan speaker dengan kehadiran semua ahli DUN dan KM dan speaker yg mendapat sokongan majoriti dan perkenan sultan patut dijadikan KM dan speaker kerajaan campuran tersebut. Selain itu, untuk tempoh 3 tahun akan datang ini, biarlah di perak tiada perkataan pembangkang dan juga biarlah pertama kalinya exco dilantik dari kedua-dua pihak. Dan andai mereka ini bersungguh demi rakyat, buang yang keruh ambil yang jernih, bersatulah walaupun untuk tempoh 3 tahun ini demi rakyat perak. Jangan nak buang masa dan duit rakyat di meja mahkamah mahupun ke peti undi yang menjanjikan tiada penyudahnya. Ini barulah dinamakan DEMI RAKYAT, 1 MALAYSIA

No comments: