A journal written by orang kampung.. There is a place that you will never forget.... kampung


Tuesday, May 26, 2009

Remaja sekarang... terlampau manja dan bebas... salah siapa?

Ntah le... salah siapa ye? Mungkin pada ibu bapa... tetapi bila baca harian metro hari ini, rasanya yang salah bukan sahaja ibu bapa, malah masyarakat juga bersalah...
Ada ke patut bapa didenda kerana merotan anak. Alasan mahkamah bagi langsung tak logik akal. Hanya memalukan ibu-bapa dan memanjakan lagi anak-anak. Lihatlah akibatnya sekarang...

Pernahkah kita lihat seorang remaja yang berjaya dengan hanya mendapat nasihat dan teguran dari ibu bapa mereka? mungkin ada tapi cukup sikit. Kalau tanya pada saya, kengkawan yang berjaya, malah orang yang berjaya, mereka semua berjaya bukan sekadar mendapat nasihat dan teguran, malah ada yang mengalami pelbagai denda yang diberikan oleh ibu-bapa. Tidak kurang juga dari pendidik@guru. Tangan dan punggung kerap menikmati libasan rotan. Namun itu tidak merosakkan generasi terdahulu dan generasi saya. Malah itu merupakan satu cara mendidik yang paling baik. Kita boleh bandingkan generasi yg membesar dengan libasan rotan ibu-bapa dan guru dan generasi yg hanya diberi nasihat dan teguran. Lihatlah pada kualiti dan sifat kedua-dua generasi ini. Pastinya generasi yg mengenali rotan dan kesakitannya lebih matang, bijak, dan berdisiplin.

Lihatlah generasi sekarang yang dimanjakan... setan-setan terlampau banyak... berkeliaran dengan berlumba, seks bebas, hantu jalanan, merogol, membunuh, meragut dan pelbagai jenayah lain makin meningkat. Semuanya gara2 terlalu berlembut. Nak rotan tak boleh, nak denda tak boleh, tegur lebih lebih kena saman, kalau merotan kena denda pulak, nak denda nanti jadi kes mahkamah... Siapa punya hal? Nak ikut stail barat, inilah akibatnya.

yang paling bagus, ikutlah cara ISLAM mengajar anak. Malah dlm islam disuruh merotan anak itu seawal umur 10 tahun jika tidak melaksanakan solat sebagai mendidik mereka agar jadi lebih berdisiplin dan beriman. Namun begitu, ISLAM juga tekankan cara merotan itu. Bukan pulun sampai nyawa-nyawa ikan atau boleh timbulkan belang tahap melampau dan memalukan. Ada caranya untuk merotan anak ini. Cuma, masyarakat dan mahkamah dan pihak yang memperjuangkan hak asasi kena paham logiknya merotan sebagai cara didikan dan cara merotan yang betul. Kalau tak, alamatnya runtuh lah tiang negara dan hancurlah segala yang generasi terdahulu berusaha keras membinanya.

No comments: