A journal written by orang kampung.. There is a place that you will never forget.... kampung


Tuesday, May 26, 2009

Ragut... cara mudah nak atasi

Kalau tengok kes ragut sekarang ni, kita boleh lihat modus operandi mereka. Yang diragut ialah yang jelas kelihatan dan mudah ditarik. Beg tangan besar, beg tangan yang disandang di bahu, rantai leher terjulur keluar atau yang jelas kelihatan, beg tangan yang dipegang, dan pelbagai lagi yang memudahkan mereka ini meragut.
Selain itu, cara berjalan, cara memegang, dan cara meletak juga memainkan peranan utama dalam menambahkan lagi jenayah ini.
Nak kata kesian, tapi bila fikir balik, kenapa kita begitu bodoh memberi peluang pada mereka ini?
Pakai rantai senang dilihat. Bawa beg tangan letak dalam bakul senang nak ambil. Pakai beg tangan sangkut je kat bahu...
Macam mana nak elak? Senang je.
1. Tidak perlu pakai aksesori tambahan pada badan melainkan kita pergi majlis formal dan berteman.
2. Kalau nak pakai gak, pastikan tidak jelas kelihatan. Paling senang, pakai le tudung atau skaf ke apa ke tutup sikit. Lepas berlagak depan kengkawan tu, sembunyikan balik dalam skaf atau tudung.
3. Setakat nak pergi shopping atau beli barang atau pergi makan, bawak duit ngan IC je. Buat pe lah nak bawa satu beg besar. Kenapa bersusah payah bawa alat mekap ke hulu ke hilir tapi pakai sekali sekala je. Saya ada member pompuan yang bawa beg duit lebih kurang macam wallet lelaki tetapi lebih kecik dan feminin. Dia simpan dalam poket seluar atau poket baju kurung dia. Bila tengok cara dia, ada yang perlekehkan dia sebab buat mcm tu, tp bagi saya, itu bijak namanya. Orang tak tau... jadi susah nak ragut, kecuali le kena tahan tepi lorong, pastu kena acu ngan senjata.
4. Kalau bawa moto, pasang le kotak barang kat belakang moto tu. Bukan sahaja leh simpan beg, malah boleh letak helmet dan baju hujan. Susah orang nak ragut ... sebab kena tarik sekali ngan moto. Kalau letak dalam raga depan moto je, memang le orang senang nak amik.

Itu je caranya nak kurangkan jenayah ni. Jangan sekadar tunding jari pada pihak polis dan kerajaan. Lihat pada kita sendiri.. Apakah yang kita telah dan boleh buat bagi membantu kurangkan dan hapuskan jenayah ragut ini...

No comments: