A journal written by orang kampung.. There is a place that you will never forget.... kampung


Thursday, May 28, 2009

Bolasepak malaysia tak akan ke mana

Kenapa?
1. Media lebih siarkan bolasepak luar negara. Keputusan Liga Perdana Inggeris lebih banyak dipaparkan berbanding keputusan liga malaysia.
2. Kebergantungan pasukan liga malaysia geran FAM untuk bergerak. Tak ada ciri-ciri bisnes langsung macam pasukan dalam liga luar.
3. FAM bagi alasan bodoh dan halang kemasukkan pemain luar. Padahal lihat la indonesia, thailand, jepun, dan negara lain yang ada liga... Pemain luar tetap ada... tapi mutu pemain mereka tetap meningkat. Rasanya FAM tu yang tak ada idea. Maklumlah... kebanyakkannya lebih politik dan ramai sangat orang tua kat atas.
4. Pemain malaysia banyak 'lemak' dan tidak boleh dipuji sikit. Tengok lah pasukan pimpinan sathianatan dulu.. baru menang pesta bola merdeka ... pastu kena angkat sikit... tak sampai sebulan terkulai layu kat sukan sea. Hampeh.
5. Pemain malaysia tidak ramai yang mencuba nasib dan bermain diluar negara untuk tingkatkan competitiveness. Habis sangat hantar latihan 2 - 3 bulan.. Patutnya jadi macam sorang tu yg terus bermain di perancis walaupun setakat liga divisen je... at least pengalaman bersaing dengan orang luar di tempat orang mampu meningkatkan lagi mutunya.
6. Pemain kita bukan tak de skill tapi pemalas dan lembik. tak boleh berlari selama 90 minit dan banyak berjalan. mungkin makanan tak betul ke atau memang dasar pemalas. hanya nak jadi jaguh kampung je.
itu je setakat ni.... tgh fikir mcm mana nak buang semua orang atas FAM tu... dan amik orang baru... tak leh kondem sikit... pasti nak kenakan tindakan je... apa la..

No comments: