A journal written by orang kampung.. There is a place that you will never forget.... kampung


Thursday, September 09, 2010

Isu bukan masuk ISLAM masuk masjid

Dua minggu yang lepas, ada seorang ustaz dari PKR datang memberi tazkirah di sebuah pejabat. Tajuk tazkirah yang dibawah berkaitan dengan buku yang dibawanya, yakni.. "Apa Ertinya Aku Menganut Islam". Ustaz muda... maklumlah... kebanyakkan ustaz dlm PKR semuanya muda-muda belaka... belum mampu kawal api lagi. Lalu melentinglah dia bila sentuh satu topik dan dikait-maitkan dengan isu masuk masjid oleh YB DAP di Kajang.
Ustaz ni menjawab persoalan dan jawapn yang diberikan oleh pihak JAIS mahupun UMNO (katanya).
Pihak yang dia benci cakap ... orang bukan muslim tidak boleh berada didalam dewan solat kerana:
1. Najis
2. Tidak menutup aurat
3. Bukan Islam lalu menghina ISLAM kerana berada didewan solat
4. Tidak mandi hadas
dan ada lagi dua yang saya tak berapa ingat.

Jawapan ustaz muda ni:
1. Orang hampeh tu amik cuma sebahagian ayat je dari keseluruhan surah. Dan katanya mereka itu tidak faham erti dan sebab kenapa dikatakan najis.
2. Orang ini tak faham. Aurat hanya diwajibkan untuk orang ISLAM. Kemudian dia kaitkan dengan kisah seorang menteri yang tutup rambut ala kadar berucap didalam masjid dengan orang berpakaian ketat dan juga tidak tutup aurat.
3. Hey.. zaman rasul s.a.w, orang bukan islam dibenarkan datang dan masuk masjid untuk mengenal ISLAM. Lalu dia kaitkan beberapa kisah dan salah satunya mengenai seorang bukan Islam yang diikat pada salah satu tiang didalam dewan solat.
4. Dia cakap, antara syarat sah mandi hadas ialah ISLAM. Minah tu bukan ISLAM... nak mandi hadas mendenya...


Lalu saya terfikir... benar juga katanya... hmmm....
saya masih lagi nak persoalkan kerana ingin tahu lebih lanjut..
kepada ustaz PKR... ini jawapan saya pula..
1. Ini saya tidak boleh jawap kerana tidak berilmu dalam memahami Ayat Al-Quran yang cukup dalam maknanya.
2. Aurat.. Kalau menteri tu menari dalam masjid, korang pun nak buat juga ke? Kalau menteri tu tak berapa betul imannya korang nak bandingkan juga ke? Apa lah ustaz ni. Kalau dia kencing berdiri, korang nak kencing berlari ke? Kalau dia org buat dosa.. korang pun nak buat juga ke. Pasal aurat. Saya ingat lagi cakap seorang ustaz dia org juga yang terasa pahala berkurangan kerana zina mata sebab nampak orang tak tutup aurat ketika dalam perjalanan ke tempat nak bagi tazkirah. Kalau dalam perjalanan nampak orang tak tutup aurat pun kita rasa pahala kita berkurangan... apatahlah duduk depan mata dalam masjid berzina mata didalam masjid secara terang-terangan.. walaupun dia berbaju kebaya, tetapi kebayanya masih lagi menampakkan susuk badan dan rambutnya. Ya, dia bukan ISLAM maka tidak layak dia memakai tudung.. tp kita yang jemput dan tengok tu.. apa cerita? kita tak dosa ke? Dan tidak boleh ke kita berikan hijab padanya.. bukan sahaja mampu tarbiahkan dia, malah paling tidak sebagai cenderamata, dan kita pun selamat dari fitnah (ini yang kita nak jaga) dan dosa percuma kerana memandang bukan muhrim berulang-kali ditempat suci. Kita boleh kata kita ok, tidak bernafsu... tapi yakinkah kita yang lain juga tidak berfikiran sebegitu? Mana lebih baik?
3. Ustaz ini cakap berdasarkan fakta... betul juga.. tp macam dalam ayat Al-Quran.. kenapa kita perlu fahami keseluruhan ayat dan surah untuk tahu maksud tersirat? begitu jua dengan perihal membenarkan orang bukan ISLAM datang dan masuk ke masjid. Kenapa? Untuk belajar dan kenal ISLAM. Tidak salah kita ajak mereka datang dan duduk dalam masjid dan dengar tazkirah dan lihat kita solah. Tapi YB ni datang nak dengar tazkirah atau bagi ucapan, sumbangan, kemudian itu je? Kalau nak belajar, tak perlu berdiri depan. Kalau nak mengajar dia mengenal ISLAM, tidak perlu kedepan. Lagipun tidak ada pun ustaz ini cakap bagaimana ketika zaman rasul s.a.w mereka itu masuk ke masjid. Adakah dengan berpakaian sebegitu? Adakah mereka berada didepan dan memberi ucapan?
4. Kalau dah syarat dia ialah ISLAM, maka mandi hadasnya tidak sah... benar juga ustaz. Kalau dah tahu tak sah, pastinya dia sentiasa dalam keadaan kotor. Kalau sudah sentiasa kotor, wajarkah kita benarkan dia berada dalam solat? kalau benar nak bagi ucapan dan sumbangan, kenapa tidak sahaja kita lakukan di bahagian tepi masjid? kenapa tidak hanya kaum wanita yang hadir sebagai ganti? kenapa tidak dilakukan dibahagian belakang sekali.. kenapa perlu berada didepan?

ntah le... sendiri fikirlah...

No comments: