A journal written by orang kampung.. There is a place that you will never forget.... kampung


Thursday, September 23, 2010

Paparan kebodohan orang melayu... oleh orang melayu juga (sambungan)

Pada beberapa minggu lepas, aku paparkan akan aksi kebodohan orang melayu.
Pada ruangan ini, aku paparkan cerita mengenai orang melayu yang bodoh juga... kiranya kesinambungan dalam memaparkan betapa orang melayu kita ramai yang semakin bodoh kerana tiada lagi jati diri melayu didalam mereka. Mungkin ada yang akan marah. Namun sebagai orang melayu yang tidak mahu lihat bangsaku terus tenggelam punca, maka, wajarlah aku paparkan kebodohan mereka agar menjadi teladan pada semua.

Kali ini aku ceritakan kebodohan seorang wanita melayu...

Kebodohan melayu yang kedua...
Wanita ini pernah berkahwin. Kemudian bercerai kerana suaminya ditangkap menagih dadah. Selepas itu, dia berkenalan pula dengan seorang lelaki yang memandu teksi. Juga seorang yang bermasalah. Dalam hati aku dan isteriku, terlintas akan kebodohan wanita ini. Tidak serik-serik. Sepatutnya kita mencari lelaki yang mampu memberi tunjuk ajar atau teladan yang baik. Ini tidak.. lelaki bermasalah juga dicarinya. Akibat dari tindakan bodohnya itu, anak dia yang begitu comel, mati dibunuh oleh lelaki bangang tersebut. Sungguh memalukan. Sudah pula itu, wanita melayu ini terus menampakkan kebodohannya apabila mengatakan tetap menyayangi teman lelakinya itu (belum bernikah rupanya) walaupun terbukti akan kegilaan lelaki itu. Apa punya bodohlah wanita ini. Tidak waraskah dia? atau memang tiada pedoman?
Sila baca ungkapan wanita ini di sini.

No comments: