A journal written by orang kampung.. There is a place that you will never forget.... kampung


Wednesday, September 08, 2010

Paparan kebodohan orang melayu... oleh orang melayu juga

Dalam ruang ini, aku ingin sekali memaparkan gelagat orang melayu yang bodoh tahap melampau. Aku bukan menghina orang melayu kerana aku sendiri orang melayu. Malangnya bangsaku ini begitu ramai yang bodoh, ego, angkuh, dan sombong. Tidak dinafikan ramai lagi bangsaku yang sopan, bijak, dan beradab. Tetapi yang mangkuk hayun inilah yang selalu mencurah nila pada susu. Saksikanlah cerita-ceritanya

Kisah melayu bodoh yang pertama.
Aku pergi ke carrefour wangsamaju. Pulang dari situ ada satu mamat melayu ni bawa kereta myvi. Sudahlah berada dilorong salah, kemudian terus masuk tak bagi signal. Aku bunyikan hon. Tahu apa dia buat.. Dengan bangangnya, dia perlahankan kereta didepan aku. Lepas tu jalan macam kura-kura nak tunjuk samseng. Kemudian bila aku masuk ke laluan lain, dia hon aku. Aku marah punya pasal, aku tunjuk tunjuk isyarat tak de signal kat mangkuk hayun ni. Kerana tidak berpuas hati, dia ikut aku ke laluan lain, lalu sebelah aku, buka tingkap dan maki hamun. Lepas tu masuk macam celaka ke laluan aku dan buat 'u' turn sambil menunjukkan perangai samsengnya. Dalam hati aku, inilah perangai melayu.. kurang ajar tidak bertempat.. samseng.. dan paling teruk.. BODOH TAHAP MELAMPAU. Ini gambar mamat melayu yang bangang ini.

Ni selepas dia maki hamun... sanggup buat satu pusingan semata-mata nak kejar aku dan maki hamun... bodohnya... dibawah ni... bila dia sedar aku amik gambar... terus jalan laju...
















nanti akan aku paparkan lagi gelagat orang melayu yang memualkan... aku paparkan kerana aku mahu bangsaku ini lihat betapa mereka ini berada didalam kerugian kerana memperbodohkan diri sendiri.

No comments: